Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Welk blok heeft de meeste potentie
#1
Ik wil mijn huidige blok B21ET vervangen mogelijk door een B200ET of een B230FT, Welke van deze drie blokken kan ik het best gebruiken voor een pk winst tot ongeveer 250 qua duurzaamheid. Ik wil het blok wel helemaal onder handen nemen qua revisie.

Dus de B21ET, B200ET of een B230FT
1800, Project<br />240 Turbo<br />Love Turbo's
Antwoord
#2
volgens mij zijn de pk's het gemakkelijkst te halen uit de B21ET.

Maar als je toch gaat reviseren, lijkt me dat uit alledrie de blokken prima een betrouwbare 250 pk te halen is.
de B200ET zal waarschijnlijk wel een lager koppel hebben vanwege de cilinderinhoud.

//edit

Hoe wil je eigenlijk tot die 250 pk gaan komen ?
Antwoord
#3
Door middel van:

-Intercooler
-VX-3 nokkenas
-Ander inlaat spruitstuk
-Ander Uitlaat spruitstuk
-T3 turbo oid
-3 inch uitlaat

Misschien nog een keer experimenteren met Megasquirt en waterinjectie.

Heb je ook nog leuke suggesties?
1800, Project<br />240 Turbo<br />Love Turbo's
Antwoord
#4
Dat 650pk geval van Van Kronenburg is een B230....


Gr Wink
Volvo V70 T5 '97<br />304 ponnies, 487 koppeltjes, 371 megameter
Antwoord
#5
als je dan toch wat wil reviseren.

neem dan een B230FT
deze geeft je het meeste koppel.

pkaas is leuk om te vertellen.
de NM daar draait het eigenlijk allemaal om.

een motor met weinig NM zal weinig doen.
een motor met veel pkaas zegt ook niet echt veel.

het gaat erom wanneer je de meeste trekkracht heb dus NM.
als je bijv. de max. NM bij 2500TPM heb heb je een sterke motor.
vandaar dat diesels zo krachtig zijn.
weinig pkaas maar een enorm hoog koppel.

de pkaas liggen bij de meeste benz.motoren rond de 5000TPM of er boven.
daar heb je bij een stoplicht sprint niet echt veel aan.

dus neem een B230 turbo voor meer trekkracht
of reviseer je B21 turbo.

die 250 pk is te halen zo wel uit je b21 of uit de b230.
nu zal de b230 gemakkelijker daar te brengen zijn dan de b21 omdat de B230ET al 185 pk heb en de B21ET 155 pk.
Antwoord
#6
Maar een B230FT heeft 185 pk met intercooler, met betere in en uitlaatspruitstuk en electroninsche injectie.

Als je je dat soort dingen op een B21ET zet ga je er qua pk's al wel overheen heb ik het idee. Daarbij komt dat een B230FT ook lichtere drijfstangen heeft, nou weet ik dat in dit geval niet zeker omdat ie 1984 komt en volgens mij zijn die lichtere drijfstangen van na 1987, maar dat weet ik nie zeker.

Is het een optie om de B21 op te boren naar 2300 en dan de zuigers te gebruiken van een B23FT. Of ga je dan teveel onderdelen uitwisselen wat niet helemaal lekker met elkaar kan werken.

ten slotte zou je dan de electonische injectie van de B23FT gebruiken of de K-tronic?

Het gaat misschien wat voor 250 pk'tjes maar misschien als het allemaal heel blijft gaan we gewoon nog een paar pk's verder.
1800, Project<br />240 Turbo<br />Love Turbo's
Antwoord
#7
een B230[size=24px]FT[/size] heeft helemaal geen 185 pk met intercooler, een B230[size=24px]ET[/size] daarin tegen wel.

:wink:

De B230ET komt trouwens uit een 760, de B230FT (meestal) uit een 740.

@kaasie; mijn pb nog ontvangen? heb nameljik nog niks terug gehoord?
Antwoord
#8
tis dus nie zo'n probleem om de k-tronic te gebruiken op de B230?

Een B230 is toch eigenlijk gewoon een opgeboorde B21

tenminste de wijzigingen in de dikte van de lagers en drijfstangen e.d. zijn toch pas na 1987 doorgevoerd, net als oliekoeling onder de zuigers.
1800, Project<br />240 Turbo<br />Love Turbo's
Antwoord
#9
een B21 opboren kan, maar geeft soms te dunne cylinderwanden vanwege het scheef gieten van de bussen oid. Eerst laten scannen zon blok. Niet de moeite waard dus.

B21 serie blokken is heel anders dan B230 qua lagers en andere maten enzo. Toen de B230 kwam is alles ineens omgegooid. Eerste jaren waren niet zo goed voor tunen.

De B21FT/ET is een mooi sterk blok, zeker goed voor 250 betrouwbare pk's. Alleen vanwege de lage compressie en ouder ontwerp wat ruwer en meer brandstofverbruik en minder off-boost kracht...
B23 turbo is het sterkste blok denk ik, er zijn mensen die er meer dan 400 pk uit gehaald hebben op standaard gereviseerd spul. Zie http://www.pukema.com en dan zoeken naar de tijdschriftenartikelen turbo container.
B230FT:
tot 1989 ongeveer hebben ze dunne drijfstangen en de vroege blokken dunnere lagers. 250 pk kan zeker maar is niet aan te bevelen.
vanaf 1990 zeker de dikke drijfstangen, beter uitlaatspruitstuk.
vanaf ongeveer 1992-1993 zuigerkoeling.
vanaf 1995 zijn er de R serie B230 blokken gemaakt (niet alle d8 ik) met hele dikke zuigerwanden, die kunnen goed tot ongeveer 100 mm worden uitgeboord. Veel gebruikt voor rallycross en tuning.

ik zou zeggen:
B230FT 1990+
UIitgefreesd spruitstuk
15G turbo van T5
LH 2.4 met chip (via iemand van turbobricks in zweden redelijk goedkoop te krijgen)
Leuke uitlaat + downpipe

dat moet genoeg zijn 8)

reviseren vind ik niet nodig. Voor het geld dat het kost om een B21 te doen kun je een hele mooie B230FT kopen die net is ingelopen.
als je toch gaat reviseren koop dan spul uit zweden en bouw gelijk 400 pk :wink:
240 | 1991 | B230F+T | M90 | 291 KKm | Bilstein B6/Koni
Antwoord
#10
goed verhaal jw240
sluit ik me bij aan.

boren is met het nieuwe tijpe motor bijna niet te doen.
een b200 opboren naar b230 vallen de gaten in de cilinderwanden.

een setje dikke drijfstangen heb ik nog wel liggen voor een b230.

onderdelen van het oude- naar de nieuwe type blokken over zetten kan je schudden das allemaal anders geworden.

dus maak je keuze.

ik zou kiezen voor de B230ET
redelijk goed aan te komen en een goede basis om te beginnen.
alleen andere drijfstangen plaatsen dan ben je klaar.
die 250 pk kunnen de dunnere drijfstangen nog wel behappen.
ga je dik boven de 300 pk dan ombouwen met wat zwaardere delen.
Antwoord


Lijst met mogelijk verwante topics
Topic Auteur Reacties Weergaven Laatste bericht
  Wat is er allemaal nodig om 750 pk te persen uit een T5-R blok? Wasmachineman-T5R 8 12.931 14 May 2015, 09:54
Laatste bericht: v700r
  Heeft een Mitsu TD04 waterkoeling nodig? edwin 10 17.746 1 April 2014, 22:39
Laatste bericht: Karinsky
  Olielekkage retour turbo naar blok herbe777 7 9.267 23 October 2011, 17:01
Laatste bericht: henqui
  Is het blok van de B21ET met met originele Intercooler anders dan een blok zonder IC? Vaan 5 6.498 14 September 2011, 13:43
Laatste bericht: 242-turbo
  Waar kan ik vinden wat voor blok er in mijn turbo ligt? 240Turbo84 14 10.606 20 December 2010, 23:59
Laatste bericht: mkbakker
  740 2.3 TIC-blok in 240 Sven245 6 6.035 30 November 2008, 15:54
Laatste bericht: kaasie
  Tips voor revisie blok?? Muisje 7 6.348 6 March 2007, 13:14
Laatste bericht: daanheijn
  Vla in blok....+ wat turbo vraagjes Lukas Lagerweij 21 16.247 26 November 2005, 21:43
Laatste bericht: PP

Ga naar locatie:


Gebruikers die dit topic lezen: 1 gast(en)