Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
post hier je grootste sleutelblunder.
Volvo 142 B23 schreef:Bij m'n s70 (Zelfde blok) zit deze onderaan de de achterkant van het carter (uit m'n hoofd).

Yep!!
Scrollen maar...

http://www.matthewsvolvosite.com/forums/...=9&t=27365
Volvo Amazon , 1966 B230FK , 15G op 0,6 bar.
Antwoord
Dit weekend weer twee sleutelblunders.....

Achterste remslangen vervangen, remslang losgedraaid en dat ging wonderwel heel gemakkelijk.
Tot ik er achterkwam dat de koperen remleiding waar hij aan vastzat (en die aan de andere kant van de achteras loopt), in een mooie wokkel was veranderd en dus doormidden was gedraaid.
Balen, weer een nieuw stukkie remleiding halen op zaterdagochtend, en iemand vinden die daar dan zo'n trompetje aan kan zetten.
Gelukt, en alles weer gemonteerd, ontlucht en terug naar huis gereden, totdat ik 500m voor huis geen rem meer had!
Ik had namelijk de ontluchtnippels met de hand vastgedraaid,
Dom , dom ,dom.
[Afbeelding: 84fb94b1c967617fde68e97ccaaf79fc.gif]
Antwoord
JA dat is schrikken geen remmen! Zo'n trompetje kun je makkelijk zelf hoor als je zo'n kitje hebt! enne altijd dubbele maken!!!

Antwoord
Kitje kost idd geen drol zag ik net op MP
Wat bedoel je met dubbele maken?
Antwoord
niet alleen zoals bij een gewone trompet het uiteinde ruimer maken maar het ook weer teruglaten vallen zxodat je een trompet uiteinde hebt dat als het ware dubbel gevoerd is. Staat wel in de instructies bij de tool

zoals hier de linker is uitgevoerd is goed:[Afbeelding: images.jpg]

[Afbeelding: flaring_tool_instructions.png]

[Afbeelding: images1.jpg]

dus niet zoals de meest linkse maar zoals de rechter!!

Antwoord
Hmm, zo mooi is die van mij niet.
Zou het idd wel zelf zo doen, maar moest allemaal snel en ik had materiaal en gereedschap niet, dus beun op de hoek van de straat heeft een stukkie van 1/2 m voor mij gemaakt
40 min. mee bezig geweest! (kan volgens mij in 5~10 min.)
Hoefde alleen de koperleiding te betalen omdat hij mijn nippels weer gebruikte, maar toch €11,- voor 0,5m koper (vind ik duur)

Anyway, hij rijdt weer en lekvrij, dat dan wel weer.
Ben volgende week jarig, zal ik zo'n setje op mijn verlanglijstje zetten, altijd leuk om te hebben.
Antwoord
Hier maar eens uitleggen waarom ik een half jaar lang mijn accu regelmatig heb opgeladen, terwijl dat helemaal niet nodig was.
2 maanden nadat mijn 144 in mijn bezit kwam begon er regelmatig iets te gillen onder de motorkap, en op een gegeven moment was de accu een keer leeg. Na onderzoek bleek dat de lagers van mijn dynamo versleten waren, en de V-snaar zag er ook al niet helemaal jofel meer uit. Na uitbouw van de dynamo hoorde je hem ook zachtjes gillen als je er een slinger aangaf, dus ik denken dat gegil wordt veroorzaakt door de lagers. Via Mp een andere dynamo opgescharreld en bij de Brezan een nieuwe V-snaar. Allebei in gebouwd en laden zoals het hoort. Echter 2 weken later was het gegil weer terug en begon hij steeds minder te laden. In mijn oren klonk het gegil exact het zelfde als de vorige dynamo, dus ik meteen de conclusie trekken dat de lagers nu alweer aan gord waren, en de enige reden die ik kon bedenken was dat ik de V-snaar te strak had gezet, die had ik op 10mm speling gezet ipv 13 zoals in de Haynes staat. Dus ja. Snaar maar een beetje losser en het gegil was weg, laden deed hij nog steeds niet heel erg. En mijn toenmalige gebrek aan baan en geld leidde ertoe dat ik dan maar met enige regelmaat de accu aan de lader hing.
Half jaar later, afgelopen zaterdag wij, onder weg van Groningen naar Kampen net voorbij Drachten begon het gegil ineens weer, en werd steeds harder. Voordat we konden stoppen ging ineens het AMP lampje aan en begon de temp op te lopen (meteen geleerd dat de temp meter het in elk geval nog prima doet). Auto aan de kant, motorkap open en ja hoor, weg V-Snaar. Anwb gebeld, staat zowaar 10 min later al bij ons, en die had gelukkig de juiste maat V-snaar nog in zijn bus hangen. De beste man installeert de snaar en zet een bandenlichter o.i.d. tussen motorblok en dynamo en trekt de V-Snaar goed strak. Ik nog vragen, ja maar er moet toch wat speling op? Ja, zegt hij, maar die snaren rekken wel wat op, controleer nog maar even over een paar weken. Ik denken, zal toch niet he, en de multi meter er bij, en ja hoor laden als een dolle.
Had ik dus nooit bedacht dat een v-snaar wel eens op kan rekken, wat best logisch is, en was het dus al die tijd niet de lagers die gilden, maar de slippende v-snaar :doh: :roodhoofd:. Ach ja zo leer je nog eens wat, maar ik voelde mij wel behoorlijk dom.
Antwoord
Pfoeh, ik heb er ook nog wel eentje.
Vorige week heb ik het eindelijk voor elkaar gekregen m'n lambdasonde te vervangen. De oude zat er waarschijnlijk al sinds 1991 op.
Er was echt geen beweging in te krijgen. Verdronken in 2 bussen kruipolie, gedurende 2 weken iedere dag warmgestookt. Uiteindelijk met een speciale lambdadop dat ding 1cm verdraaid gekregen, daarna weer muurvast. En je raadt het al: het eindigde in een dolgedraaid stuk ellende. De behuizing van de sonde zelf is niet sterk genoeg om er met een griptang op los te gaan, dus dat eraf gezaagd/gesloopt. Daarna flink op het restant van de sonde geramd om hem los te 'schrikken'. Met een pijpentang kreeg ik 'm vervolgens weer een stukje verder losgedraaid. Helaas is de sonde hol, en verboog hij dusdanig dat ik er helemaal geen grip meer op had. Toen besloot ik om er een linkse tap in te draaien. Het resultaat: m'n wringijzer brak met geweld in stukken. De tap kreeg ik er gelukkig nog uit. Een metaalconstructiebedrijf heeft zich vervolgens flink uitgeleefd, maar ze kregen 'm met geen mogelijkheid los. Uiteindelijk heb ik maar besloten om met een klein cobaltboortje precies langs de randen van de draad in de kat te boren om vervolgens de sonde er in stukjes uit te tikken met een beitel. Dat lukte, en wat bleek? De schroefdraden van de sonde waren losgebroken en zaten helemaal vastgedraaid en verstrengeld... Ik heb geluk gehad dat ik de draad in de kat nog terug heb kunnen halen. Nu werkt alles gelukkig weer prima. De schade was uiteindelijk een kapotte griptang, een kapot wringijzer, een kapotte waterpomptang en een kapotte pijpentang. De wijze les die ik hieruit heb getrokken is dat ik nooit meer vastzittende bouten met een (te grote) hamer ga bewerken!
Antwoord
Laatst de remmen ontlucht, hele procedure, volgorde etc etc. Best onhandig druk opbouwen, open, opendraaien, dicht, intrappen, open etc etc vervelend.
Ging niet perfect dus laasts met een profi apparaat gedaan bij VOMD. Werkt wel relaxed; druk op het reservoirtje, druk instellen en op je gemak de remvloeistof/lucht aftappen bij de nippeltjes op de klauw. Kind kan de was doen zou je zeggen, zeker met de auto op neushoogte opde brug..

Je moet alleen op andere dingen letten zoals het slangetje op de nippel van je remklauw. Bij mij schoot die er net af, laat vervolgens 't steeksleuteltje vallen, maar kan gelukkig snel mn vinger op het sprietsende nippeltje houden. Het apparaat staat op ca 2 bar, maar gelukkig hield ik dat zo mooi tegen. :nod:
Maar dan moet het nippeltje nog dicht... terwijl ik toch echt het idee had dat ik heel voorzichtig naar het steeksleuteltje bukte en hard genoeg op het nippetje aan het drukken was, voelde ik mn hand de grip verliezen...:embarassed:... Terwijl ik angstig naar mn hand kijk prietst de remvloeistof met een lekkere straal recht mn oog in :flame:... WASBAKKKK!!!!

Gelukkig loos alarm, veel schrik, prikte niet, geen pijn, snel uitgespoeld.
Antwoord
Doorrijden met een lekke keerring bij een Maverick ML7.2 schokbreker, kon na afloop de hele keerring weggooien, en omdat ik ermee doorgereden was was die mooie XTR voorderaillieur ook naar de kl*ten! Vond het al raar dat de ketting eraf viel terwijl ik terugschakelde!

Ook een leuke: Formula [Italiaanse schijfremmen die echt de grootste troep zijn!] gebruiken DOT vloeistof, en dat zat een beetje op me handen, ik vrijf een keer in me neus, 5 minuten later: GODVER, WAT BRAND DIT SPUL JOH!
[Afbeelding: ndohglt.jpg]
"WITTGENSTEIN! VERANDER DRIETACHTIG!"
Antwoord

Lijst met mogelijk verwante topics
Topic Auteur Reacties Weergaven Laatste bericht
  Vloeken in de kerk, post je auto die GEEN Volvo is. SanderGLT 96 97.023 3 August 2020, 20:59
Laatste bericht: Arjan.
  Gaat iemand hier naar toe? A_A 1 3.892 24 June 2014, 08:55
Laatste bericht: A_A
  Ik ben nieuw hier dus ik stel mezelf even voor CaptainIglo 2 3.734 19 July 2013, 10:08
Laatste bericht: frox
  Uitstapje naar s'werelds grootste autoshow jos245 2 3.112 18 September 2011, 11:00
Laatste bericht: Jambon
  Iemand zocht hier toch een 240 Koets ? pwassink 1 2.439 30 November 2008, 17:01
Laatste bericht: Jelmar
  Wegens groot succes ook hier het ONZIN topic Postma 245 GL 450 172.008 22 March 2008, 14:37
Laatste bericht: Postma 245 GL
  Wat klopt hier niet? LJ 21 12.943 29 October 2006, 10:00
Laatste bericht: MP
  wat ben ik hier nou weer aan het doen a.huis 60 37.336 29 August 2006, 21:22
Laatste bericht: Peter Timmer

Ga naar locatie:

Gebruikers die dit topic lezen: 1 gast(en)