Berichten: 341
Topics: 37
Lid sinds: May 2012
weet niet zo goed waar ik dit moet plaatsen, mod voel u vrij om te verplaatsen
Gisteren bij het invoegen op de snelweg in duitsland (het regende)
merkte ik dat het glad was. Dus rustig aan en aan het einde pas gas dr op.
Op dat moment breekt de auto even uit.
Gelukkig goed kunnen recht trekken en niks kapot gegaan.
ik vraag me toch af. Hoe doen jullie dat? ooit een slipcursus gehad? of een training?
heel veel gespeeld in de sneeuw?
en uhh... nog tips?
als ik begin te glijden met opzet is het niet zo'n probleem... maar met invoegen en dat soort dingen wil ik het niet hebben eingelijk.
ps ik heb niet eens slechte of oude bandjes
Berichten: 2.832
Topics: 52
Lid sinds: Sep 2008
Brede bandjes? Die zijn niet echt geschikt in de regen. Verder doet het soort asfalt veel in de regen. Enne... spelen in de sneeuw, altijd, daar word je zeker niet slechter van. Verder gewoon oppassen en de 240 heel houden hè.
Berichten: 341
Topics: 37
Lid sinds: May 2012
145

nee gewoon corona's met vrij smalle bandjes vind ik.. ik zal wel eens spelen in de winter
Berichten: 2.832
Topics: 52
Lid sinds: Sep 2008
Ow ja ging uit van een 240 inderdaad ;-). 145 weegt nog minder dan een 240, 195 bandjes? Had toendertijd ook 195 bandjes onder mijn 142 en dat was op wat minder water afvoerend asfalt wel dwars te krijgen. De 145 is redelijk onderstuurd maar met een beetje gas wel overstuurd te krijgen, dat maakt em goed beheersbaar als ie wat gaat glijden. Ow over de slipcursus, heb ooit een middag slipcursus gehad, vond het weinig bijdragen aan het echt gevoel krijgen voor de auto. Remoefening met abs, slippen in een mercedes met alle mogelijke elektronica die onvoorspelbaar reageert, enz. Voor een "ouwebaksteen"-bestuurder is gewoon oefenen op de parkeerplaats met wat sneeuw nuttiger denk ik ;-)
Berichten: 341
Topics: 37
Lid sinds: May 2012
ik zat al te zoeken naar een slipcursus met eigenauto.. of idd maar oefenen op parkeer terreinen. grind werkt ook best goed
als het iets glad is krijg ik hem inderdaad wel dwars. Het gaat me er mee op dat ik het soepel kan opvangen als het een keer gebeurd als iker neit op reken. zou zo jammer zijn als ik er dan een deuk of wat in rijd
Berichten: 9.907
Topics: 84
Lid sinds: Apr 2006
De 144's gaan makkelijker zijwaarts dan mijn 240, dat is zeker. Als je het een paar keer gehad hebt, went het. Met 165 en 185 banden vrijwel net zo makkelijk. Het soort rubber vd banden maakt wel uit, 165r15 Roadstone banden waren voor en achter al niet te houden na drie druppels regen.
In de sneeuw kan je rondjes draaien.
Volvo 940 1997 Volvo 144 1969
Berichten: 165
Topics: 5
Lid sinds: Dec 2012
Heb momenteel nog 195 achter, maar met regen of vochtig weer heeft de 240 zeker geen moeite om dwars te gaan. Heb inmiddels al wat ervaring met veel pk's op de achterwielen en diverse keren op het circuit, dus vind het alleen maar mooi om de auto zo nu en dan gecontroleerd (en waar dit kan) dwars te leggen.
Berichten: 336
Topics: 10
Lid sinds: Sep 2010
Als je nu eens gewoon de beste (qua profieldiepte) banden achterop monteert ipv voorop, doet tie het dan nog ? Waarschijnlijk al opgelost omdat de meeste mensen de beste banden op een verkeerde plek leggen (vooras ipv achteras)
Volvo 854 T-5 1995, 854 2.5-20V 1992 & Volvo 760 TDIC 1983
Berichten: 2.851
Topics: 60
Lid sinds: Sep 2010
Ik ga juist met mijn winterbanden (185 en die zijn er niet slecht aan toe) veel sneller dwars dan met m'n 17" 215 banden. Maar zodra het regent/glad is lekker rotondes dwars pakken, dan heb je het zo onder de knie.
Berichten: 2.832
Topics: 52
Lid sinds: Sep 2008
Yellow240 schreef:Ik ga juist met mijn winterbanden (185 en die zijn er niet slecht aan toe) veel sneller dwars dan met m'n 17" 215 banden. Maar zodra het regent/glad is lekker rotondes dwars pakken, dan heb je het zo onder de knie.
Iets met appels en peren...
;-)