Berichten: 5
Topics: 1
Lid sinds: May 2013
Hallo!
ik mis mijn Amazon toch wel erg, en denk erover terug te gaan naar het vertrouwde Volvo. Als betrouwbare gezinsbak denk ik dan aan de opvolger van de Amazon, de 100-serie.
Bij voorkeur zou ik een 165 rijden, maar ze zijn niet echt ruim beschikbaar, zeg maar.
Als ik zou kiezen voor een 'gewone' 145, zou daar dan de techniek van de 264/265 in passen? Dus de PRV-motor, de stuurbekrachtiging e.d. Of heb ik dan toch de langere neus nodig? Is het patroon van motorsteunen dusdanig dat het past, of moeten er steunen worden gemaakt/omgelast? Is de tunnel groot genoeg om bv de 4-traps automaat eronder te hangen?
Dank voor jullie hulp alvast!
Berichten: 2.832
Topics: 52
Lid sinds: Sep 2008
Vooral de wielkasten zijn groter bij een 140. Dit komt door de dubbele wishbone ophanging ipv de McPherson poten bij een 240. Een b230et is al proppen ivm de turbo naast de motor. Een v motor word helemaal krap vrees ik. Motorsteunen zitten zoiezo anders bij een 140 maar is nog niet zo'n grote horde.
Berichten: 5
Topics: 1
Lid sinds: May 2013
12 May 2013, 14:11
(Dit bericht is het laatst bewerkt op 12 May 2013, 14:15 door Oudelut.)
Wat niet past kan worden gelast, ik ben niet bang voor een beetje kluswerk, vind ik zelfs leuk. Anders moet je ook geen oude auto rijden, denk ik...
Het is dus nog niet eerder gedaan, begrijp ik?
is de volledige voortrein vervangen een optie? :confused:
Berichten: 2.832
Topics: 52
Lid sinds: Sep 2008
Hele voortrein vervangen gaat ook niet nee. Of je moet vanaf het schutbord opbouwen. Nooit eerder gedaan is misschien wat te veel gezegd, maar het is mij niet bekend. Er zijn wel V8 projecten met 140's en amazons. Die zouden qua ruimte ongeveer etzelfde tekort komen als een v6 aan de zijkanten. Dus onmogelijk zal et niet zijn. Krap word het zeker.
Berichten: 671
Topics: 39
Lid sinds: Sep 2011
Bij de elandrun was een p1800 met een b230???(iig in de b2x(x) series) turbo erin was nogal gepropt maar het past mischien weet iemand wie dat was? of zijn er foto's van.
Berichten: 2.832
Topics: 52
Lid sinds: Sep 2008
Ja een b230 past net. Moet ie wel rechtop staan ipv onder een hoek zoals in een 240/740/940.
Berichten: 2.832
Topics: 52
Lid sinds: Sep 2008
Berichten: 671
Topics: 39
Lid sinds: Sep 2011
Ik zie net dat ik een totaal neit relevant bericht post srry, dacht dat het over een 1800 ging.
Berichten: 5
Topics: 1
Lid sinds: May 2013
Als de V6 niet past vanwege ruimtegebrek/breedte, is de 5-cilinder (uit bv de 850) dan een redelijk (lees: passend) alternatief?
Berichten: 1.380
Topics: 7
Lid sinds: Oct 2008
Als je heel veel werk op je hals wil halen is dat een goed alternatief.

De 6-cilinder uit de 960 is dan vele malen makkelijker (het blok van de 960 is 100% gelijk aan die van de 850 maar met 1 cilinder meer) omdat die voor achterwielaandrijvers bedoeld is. Maar ook deze past erg moeilijk in een 140 en zit je nog altijd met ruimte voor radiateur etc.
Als ik in jouw schoenen zou staan, zou ik gewoon voor een laatste type 145 gaan, met injectie. Dan heb je genoeg vermogen en toch het voordeel van het makkelijke onderhoud van een B20.