Topics: 78
Goedemiddag,
Onze Polar mocht weer voor APK.. Afgekeurd op een stuurkogeltje en het laswerk van vorig jaar bij aanschaf. De stuurkogel is uiteraard snel vervangen maa rjet laswerk was 'andere' koek. Dit was niet netjes gebeurd, behoorlijk lomp en snel een plaatje opgezet, dat ben ik wel eens met de keurmeester maar ik betwijfel toch of afkeur namens APK rechtvaardig is.
Ons plan was om deze slechte zijde sowieso door nieuw plaatwerk te vervangen op termijn, maar dan i.c.m. wat meer herstelwerk aan de koets en niet nu voor de APK. De auto heeft hier ongetwijfeld ooit schade gehad wat de roestschade heeft veroorzaakt...
Zijn er keurmeesters in de zaal?
Marc1970? Wat denk jij ervan?
Zou 'gewoon' doorlassen van de puntlasjes nog een optie zijn? Zoals je aan de foto ook wel kan zien vielen de gaten erin toen ze eraan gingen lassen. Maar of dat aan de laskwaliteiten van de monteur lag of aan het slechte plaat werk.. dat durf ik niet te zeggen..
Grijze 245's. '83 b21et en '92 b230 FK, gewoon, lekker vlot.
Topics: 107
Op sommige delen van de ingelaste plaatjes hebben ze stukken overgeslagen.Dat zal waarschijnlijk de reden van afkeur zijn.
Als je de plaat goed blank maakt kun je de vergeten stukjes gewoon verder aflassen.
Als je dan naderhand de lassen vlakslijpt dan krijg je toch nog een acceptabel resultaat.
Wel een slordige lasser die aan je auto is bezig geweest.
Topics: 10
Ik zou dit zelf ook afkeuren, maar is met 3 a 4 'punt'lasjes weer op te lossen. Namelijk de zijkant rechts van de grote plaat zit niet vast en bij het kleine plaatje zit rechts niet vast en linksonder. Hij valt onder de toegestane maat voor rot, dus dit kan makkelijk. Daarom even netjes een paar kleine lasjes erbij zetten en klaar is tie weer. Maar het is wel een fröbelaar / prutsert die zulk werk aflevert hoor
Volvo 854 T-5 1995, 854 2.5-20V 1992 & Volvo 760 TDIC 1983
Topics: 12
Je moet er wel van houden, zoveel plaatjes gestapeld. De narigheid gaat erachter gewoon door. Dit is uiteindelijk niet veel duurzamer dan plamuur.
Topics: 289
als er meer aandacht aan besteed was, had je al klaar geweest.. wat een ellende zeg..!
Topics: 125
Maar het lijkt toch of hier en daar een paar uur geleden nog aan gelast is. Zo vers ziet het er uit.
Makkie voor APK. Indien je de auto langer houdt zou ik een keertje het zaakje er netjes uitslijpen en van vers plaatwerk voorzien.
245 GLE automaat 1979, B230E/AW03-71
244 DL 1982 wit “de Belg” B19A
244 DL 1977 Blauw onderweg naar spuiter met B230FB/AW03-71L
944 II 1996 B230FK/M90 (Verkocht)
P1800ES 1972 Blauw
Volvo toch ..
Topics: 78
Bedankt voor jullie reacties! Bevestigd het beeld wat ik had. Voor nu en de discussie met de apk worden de plaatjes er netjes aanvullend ingelast. Ht bedrijf waar ik de auto vorig jaar gekocht had heeft prutswerk geleverd (al kwam ie daar wel door de apk mee).
Er was ook een paar uur geleden aan gelast Skidje, alleen de garagist lukt het niet zonder dat er steeds gaten in vielen. De plaatwerker/schadehersteller fixt het voor 75 euri. En inderdaad, het is het plan om de auto langer te rijden, dus de dorpel mag er in geheel aan geloven als de achterzijde aan de beurt is.
Gr,
Sevves.
Grijze 245's. '83 b21et en '92 b230 FK, gewoon, lekker vlot.
Topics: 84
Ik kan dat beter. Om te beginnen moeten ze veel meer van die brandgrage teercoating wegsteken. Ook roest kan je net zo goed te ruim dan te krap weghalen. Je garagemonteur wil veel te veel materiaal erop lassen, dan wordt het veel te heet en vallen de gaten erin.
De gebeunde puntsgewijze lassen zijn niet APK-OK, ze moeten in rupsen liggen (om de 2-3 cm afwisselend wel/niet) of helemaal doorgelast, of als proplassen zijn gemaakt (gaatjes boren en vollassen). Maar, als het zo vastgeprikt is en daarna goed & dik in de chit gezet, valt er nadien bij de APK niks meer over te zeggen.
Reparaties na afkeur moet je kaal aanleveren zodat ze het kunnen beoordelen.
Volvo 940 1997 Volvo 144 1969
Topics: 55
Mijn god wat een slecht laswerk is dat zeg!
Doe het dan meteen goed en las die plaatjes er even fatsoenlijk in, kost je hooguit een uur meer werk. Dan kan ik (en ik ben al geen las prof) nog beter ... jee.
Topics: 1
Pff te vaak van dit soort geknoei gezien. Goed dat de keurmeester het afkeurt, het zou me niet verbazen als je vorige garage het zelf heeft gekeurd en geen steekproef heeft gehad. Ik vind dat ze iemand die zijn volvo zo laat of zelf repareert de auto moeten afpakken, koop dan maar een dacia of een ander hok. Door dit soort knoei reparaties zijn er nu zo veel roestige amazon's ed die niet meer te redden zijn. Dit is net zo erg als plamuur. bassius zijn auto was ook zo leuk gerepareerd :S
En je garagist verkoopt zijn lasapparaat ook maar beter. Als je dat probeert te lassen en er zo'n vogelpoep-achtige knoeiboel van maakt kan je beter niet meer met je lasapparaat aan een auto komen. Helemaal als hij niet snapt wat er fout gaat.
Jammer dat lasapparaten tegenwoordig zo goedkoop zijn. Tegenwoordig denkt iedereen dat je ook meteen lasser bent als je een apparaat hebt. Heb al eens filmpjes gezien van vroeger, toen plamuur voor de hobbyist voor het eerst beschikbaar kwam. Toen was iedereen ineens "schadehersteller". Dit is nu hetzelfde alleen met een lasapparaat.
Ik zou het voor de keurig ff glad slijpen en volsmeren met plamuur en tectyl. Als je binnen niet al te lange tijd toch gaat repareren zou ik me de 75 euro voor de schadehersteller ook sparen. Kan je toch weer een dorpel voor kopen, en je bent nu voor 5 euro al klaar. Als je het wat leuk afwerkt met plamuur ziet de keurmeester het toch niet. En voor ff kan de plamuur wel.