17 February 2013, 22:27
(Dit bericht is het laatst bewerkt op 17 February 2013, 22:30 door BartJu.)
Mijn B21A liep laatste tijd watr matig, vooralkoud en laag in de toeren.
Ook lekte de kleppendeklselpakking, waardoor er wat olie op uitlaatspruitstuk drupte, hetgeen weer stank en walm veroorzaakte.
Gisteren pakking vervangen, incl ahlf maantje. Hierbij ook de carterventilatie (of was t nou carterontluchting) losgemaakt.
In het drie-weg-busje van de ontluchting zat iets dat op mayo leek (en wat dus vast de sludge/mayonaise is waarvan vaak wordt gezegd dat ie aan de peilstok aangetroffen kan worden). Zie plaatjes. Aan de peilstok zit echter geen mayo.
Busje schoongemaakt en teruggeplaatst.
Klein proefritje geeft de indruk dat de motor weer een stuk soepeler loopt, ook koud en laag in toeren (stationair). Kennelijk heeft of de pakking, of de flow in de ventilatie (of beiden) een positief effect gehad.
Als ik goed begrijp, dan wordt dit gevormd/versterkt door vocht in de olie (van condens of koelvloeistof). Koelvloeistof was lek (naar buiten toe) is al een tijdje verholpen).
Ik rijd vooral stukken van ca 15-20 km, dus niet echt lang, maar wel meer dan een blokje om. Wel blaast uitlaat mooie stoomwolken uit, dus wat dat betreft vocht zat.
Auto staat meest binnen, maar garage is niet overdreven droog. Heb m de ergste pekel kunnen besparen afgelopen weken, maar stond toen dus wel tijdje stil (in die garage dus).
Maar wat ik me nu vooral afvraag: is dit een symptoom van erger? Of gewoon olie veversen (en fliter dus), en we kunnen wel weer even? Wat kan ik afleiden uit de mayo op die plek?
Als jullie suggesties hebben, dan graag!
![[Afbeelding: 20130216-mayo-carterventilatie1.JPG]](http://jungerius.net/volvo/volvolvo/20130216-mayo-carterventilatie1.JPG)
Het betreffende busje met mayo....
Ook lekte de kleppendeklselpakking, waardoor er wat olie op uitlaatspruitstuk drupte, hetgeen weer stank en walm veroorzaakte.
Gisteren pakking vervangen, incl ahlf maantje. Hierbij ook de carterventilatie (of was t nou carterontluchting) losgemaakt.
In het drie-weg-busje van de ontluchting zat iets dat op mayo leek (en wat dus vast de sludge/mayonaise is waarvan vaak wordt gezegd dat ie aan de peilstok aangetroffen kan worden). Zie plaatjes. Aan de peilstok zit echter geen mayo.
Busje schoongemaakt en teruggeplaatst.
Klein proefritje geeft de indruk dat de motor weer een stuk soepeler loopt, ook koud en laag in toeren (stationair). Kennelijk heeft of de pakking, of de flow in de ventilatie (of beiden) een positief effect gehad.
Als ik goed begrijp, dan wordt dit gevormd/versterkt door vocht in de olie (van condens of koelvloeistof). Koelvloeistof was lek (naar buiten toe) is al een tijdje verholpen).
Ik rijd vooral stukken van ca 15-20 km, dus niet echt lang, maar wel meer dan een blokje om. Wel blaast uitlaat mooie stoomwolken uit, dus wat dat betreft vocht zat.
Auto staat meest binnen, maar garage is niet overdreven droog. Heb m de ergste pekel kunnen besparen afgelopen weken, maar stond toen dus wel tijdje stil (in die garage dus).
Maar wat ik me nu vooral afvraag: is dit een symptoom van erger? Of gewoon olie veversen (en fliter dus), en we kunnen wel weer even? Wat kan ik afleiden uit de mayo op die plek?
Als jullie suggesties hebben, dan graag!
Het betreffende busje met mayo....
![[Afbeelding: 20130216-mayo-carterventilatie2.jpeg]](http://jungerius.net/volvo/volvolvo/20130216-mayo-carterventilatie2.jpeg)
Volvo 245 DL, 1976, B21A, AW71, LPG | Volvo 340 GL Special, 1990, 5d, 1.4, CVT | Volvo 340 GL Special, 1990, 1.4, 3d, CVT | Volvo XC70 2.5T automaat, 2005