6 September 2014, 22:48
Lagers zijn binnen. Volgende week maar eens beginnen met het in elkaar zetten van de krukas in het blok.
![[Afbeelding: Foto-YC67V6QU-D.jpg]](http://www.mijnalbum.nl/Foto-YC67V6QU-D.jpg)
![[Afbeelding: Foto-YC67V6QU-D.jpg]](http://www.mijnalbum.nl/Foto-YC67V6QU-D.jpg)
![[Afbeelding: Foto-UPIBD36W-D.jpg]](http://www.mijnalbum.nl/Foto-UPIBD36W-D.jpg)
De frikandel (de witte 242)
|
6 September 2014, 22:48
Lagers zijn binnen. Volgende week maar eens beginnen met het in elkaar zetten van de krukas in het blok.
![]() ![]()
16 September 2014, 23:40
Zo in een paar uurtjes de krukas terug gemonteerd met een nieuw setje lagers.
De krukas van te voren nog een keer goed schoongemaakt en de lagers met scotch brite opgepoetst. Nu kon ik er namelijk nog makkelijk bij. ![]() ![]() ![]() Bovenste lagers geplaatst in het blok. Deze heb ik eerst goed schoon en vetvrij gemaakt. Deze zaten namelijk verpakt met vet tegen corrosie Deze moeten droog gemonteerd worden zodat ze niet mee gaan draaien dus vandaar. ![]() Daarna het onderblok ingesmeerd met de originele pakking van Volvo, bij de dealer kreeg ik nog een halve tube gratis deze hadden ze nog over en dit was voor mij mooi meegenomen. Man achter de balie wist van mijn project af en was ook weer zeer enthousiast en geïnteresseerd. ![]() ![]() Uitgerold met een roller volgens handleiding. ![]() Lagerschalen gemonteerd in het onderblok. ![]() En als laatst de krukas gemonteerd en bouten aangedraaid. Bij het laatste kreeg ik het nog even benauwd. Ik dacht namelijk dat ik de buitenste bouten aan het dol draaien was. Ik ben toen gestopt met het aantrekken van de bouten en heb nog eens goed gekeken, bleek dat er lengte verschil in de bouten zat! Juiste bouten bij de juiste bout-gaten moeten zoeken en alles paste perfect. ![]() In de handleiding stond dat wanneer alles aangetrokken was de krukas smoothly rond moest draaien. krukas ligt perfect. Natuurlijk wel tijdens montage olie op de lagerschalen gedaan. Wel heb ik nog een vraag. De pakking die uit de zijkant van het blok komt droogt niet. Ik neem aan dat dit niet geld voor het inwendige. Iemand hier enige ervaring of kennis mee?
17 September 2014, 00:08
Is dat de loctite pakking? Heb ik ook eens gebruikt voor een diesel brandstofpomp. Die droogt inderdaad niet als ie er tussenuit piept. Brandstofpomp is al 3/4 jaar dicht inmiddels dus ik ga er vanuit dat het inwendig toch gedroogd is.
Volvo 142 '72 Gesloopt
Volvo 240DL '88 Verkocht Volvo S70 '97 Verkocht Volvo V70 '08 --> Daily driver Volvo 242 Turbo Projectje --> http://volvolvo.nl/threads/9146-Mijn-Volvo-242-turbo Volvo 940 '90 Carbagerun project -->http://volvolvo.nl/threads/14646-carbage...ditie-2014
17 September 2014, 19:10
Nee is geen loctite pakking, ik had pakking besteld maar deze kon toch niet snel geleverd worden dus heb ik bij de Volvo originele pakking gekocht. Ik heb al zoiets gelezen dat de pakking alleen uithard als deze tussen twee zijdes is geperst. En dat je de pakking die er tussen uit loopt er gewoon af kunt vegen.
Sent from my iPhone using Tapatalk
17 September 2014, 20:02
Ok, denk niet dat Volvo zelf de tubes vult. Vermoed dat het hetzelfde spul is en dan kun je het inderdaad gewoon weg vegen.
Volvo 142 '72 Gesloopt
Volvo 240DL '88 Verkocht Volvo S70 '97 Verkocht Volvo V70 '08 --> Daily driver Volvo 242 Turbo Projectje --> http://volvolvo.nl/threads/9146-Mijn-Volvo-242-turbo Volvo 940 '90 Carbagerun project -->http://volvolvo.nl/threads/14646-carbage...ditie-2014
17 September 2014, 22:47
Goed bezig, ben zelf nieuw hier en een T6 in mijn V90 aan het bouwen..
Volg je project, heb je nog meer foto's van resultaat?
17 September 2014, 23:01
DennisvdB schreef:Geen probleem Nicky, dat is normaal. Volvo 142 B23 schreef:Ok, denk niet dat Volvo zelf de tubes vult. Vermoed dat het hetzelfde spul is en dan kun je het inderdaad gewoon weg vegen. Merci merci V90 T6 schreef:Goed bezig, ben zelf nieuw hier en een T6 in mijn V90 aan het bouwen.. Leuk leuk, Ik ben wel benieuwd naar jou project! Ik heb vandaag twee zuigers gemonteerd en ik hoop hier morgen mee verder te kunnen. Foto's zijn allemaal recent dus stapje voor stapje komt het resultaat in zicht. Binnenkort zal ik alle andere pakkingen gaan bestellen zodat ik ook de rest kan gaan monteren.
18 September 2014, 23:54
Zo voordat ik verder ga met het verhaal over het inzetten van de zuigers eerst even wat dingetjes die zich voorheen nog hebben afgespeeld.
Ik wist nog niet goed hoe ik het verhaal met de carter-ontluchting op ging lossen, een catch-can en bijvoorbeeld ook niet meer aansluiten op het inlaat spruitstuk. Even wat achtergrond informatie opgezocht en nog een keer goed gekeken naar het carterventilatie-systeem op de motor. Omdat ik op mijn redblock een carterventilatie potje heb zitten met een of ander filter heb ik het potje van de 960 motor even opengemaakt om te kijken hoe het nu precies werkt. ![]() ![]() ![]() Blijkt dat het eigenlijk een oil catch can te zijn waarbij de olie weer in het carter loopt. Daarnaast is de aansluiting op het spruitstuk vele malen beter dan het gebruik van een filter naar de buitenlucht. Door het creëren van onderdruk in het carter door aansluiting op het inlaatspruitstuk zal dit het olieverbruik alleen maar ten goede komen. Eigenlijk al een perfect systeem van Volvo zelf. Omdat een carterventilatie potje niet gratis is toch maar geprobeerd om het zuiver te maken. Nu kreeg ik de tip om deze in de WC-ontstopper te leggen, en ja een groot succes. Na meerdere malen spoelen is het potje zo goed als zuiver. ![]() Toen nog even geprobeerd om de klepstoters druk vrij te maken zodat de nokken-stokken makkelijker gemonteerd kunnen worden tezamen met de kleppen deksel. Echter dit is nog geen succes op onderstaande manier. Dus dit moet ik nog oplossen!! ![]() Nu het verhaal met het inzetten van de zuigers. Met een setje nieuwe drijfstang bouten en een zuigerveren tang en wat scotch-brite om alles zuiver te maken. ![]() de lagerkappen en drijfstang goed opgepoetst voor het plaatsen van de sputter-lagers. sputter-lager in de stang geplaatst daar komt immers de meeste kracht op te staan. ![]() Handleiding erbij om niets te vergeten en om de juiste aanhaal-momenten te gebruiken Ook meteen een extra momentsleutel aangeschaft voor waardes van 10 - 60 Nm ![]() ![]() Zuigerveren op de juiste manier geplaatst deze moeten namelijk op een bepaalde manier gepositioneerd worden daarnaast ook alles geolied tijdens plaatsen. ![]() ![]() Ook de speling van de drijfstang gecontroleerd deze moet namelijk vrij kunnen bewegen van links naar rechts. Er mag geen speling zitten van boven naar beneden en dit is met de nieuwe lagers niet het geval dus alles tot nu toe okÃ. Aanhaal-moment drijfstang bouten van t6 is hetzelfde als van een 960 trouwens (20 Nm en 90 graden). Blok is in basis vrijwel identiek. Ik moet er nog vier monteren maar dit zal geen probleem zijn. |
« Ouder topic | Nieuwer topic »
|
Lijst met mogelijk verwante topics | |||||
Topic | Auteur | Reacties | Weergaven | Laatste bericht | |
Mijn witte 240 | Bostel | 10 | 10.976 |
26 July 2018, 08:40 Laatste bericht: Bostel |
|
Drk - Den Witte 2.0 | Drk | 222 | 109.248 |
17 January 2015, 20:50 Laatste bericht: henqui |
|
Witte 240 | DeBruin | 3 | 3.094 |
17 November 2014, 19:18 Laatste bericht: DeBruin |
|
Hajo met zijn witte 240. | TheDrivingDutchman | 86 | 56.607 |
28 February 2014, 20:33 Laatste bericht: TheDrivingDutchman |
|
Een witte reus als oude bekende. | Henkv | 10 | 8.102 |
19 February 2014, 02:30 Laatste bericht: Henkv |
|
Ik en mijn witte Volvo 240 1983 | Wittelimo | 8 | 6.836 |
29 July 2013, 00:02 Laatste bericht: Wittelimo |
|
Mijn blauwe en witte 245 | dens245polar | 0 | 1.881 |
25 June 2012, 21:09 Laatste bericht: dens245polar |
|
De witte baksteen :) | Wottel | 74 | 46.483 |
17 June 2012, 12:07 Laatste bericht: Jambon |
|
Volvo Amazon komt "de witte" vergezellen | Jeroen V | 183 | 88.321 |
10 June 2012, 16:34 Laatste bericht: Jeroen V |
|
Witte 244 | antraciet | 51 | 29.784 |
10 May 2012, 11:45 Laatste bericht: boeijke |