Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Zekering gloeisysteem
#11
Het originele Bosch relais is via Volvo en VW niet meer te leveren.

Via Brouwer (Bosch Car Service) Zeewolde kreeg ik nog deze info:

"Goedemiddag,

Hierbij het onderdeelnummer van het gloeirelais van de Volvo 240: 4RV008188331 (HELLA)

Vervanger voor bosch 1363 438 699117 € 121.15 incl. B.T.W

Hopende u hiermee voldoende te hebben geinformeerd.

Mvg. Tom van den Brink
Auto Brouwer"

Fijne service. Niet gepost om reclame te maken voor een vriendje, maar omdat de nummers anderen een zoektocht kunnen besparen.
[Afbeelding: Volvo-240-D6-D24-1985-SS.png]
Antwoord
#12
johan laveyne schreef:Diode in alternator is stuk, voorgloeilamp wordt gestuurdt via alternator.

OK :-) Thanks. Wat is een alternator, kan ik die zelf vervangen en zo ja, waar zit 'ie ? Of zit dat spul in het relais ? (ik weet veel maar nooit genoeg)
[Afbeelding: Volvo-240-D6-D24-1985-SS.png]
Antwoord
#13
In Belgie is het alternator, in Nederland is het dynamo, in het Frans is het alternateur. Als er een diode stuk is in de dynamo, dan licht het voorgloeilampje niet meer op na aanzetten van het contact ,maar gloeien de gloeikaarsen door tot het gloeirelais afslaat. Is de diode ok, dan voorziet de dynamo exstra stroom aan het gloeirelais, zodat na koude start de gloeikaarsen nog enkele tijd blijven doorgloeien na het starten.Dit kun nameten met een testlamp aangesloten op een gloeikaars.
Antwoord
#14
Dank, Johan !
[Afbeelding: Volvo-240-D6-D24-1985-SS.png]
Antwoord
#15
Ik had een soortgelijk probleem, gebruik nu alleen het hoofdspanningsrelais van de gloeibougies , en geef door een drukknop spanning op het relais nu kan ik zelf de voorgloeitijd bepalen , en ik heb vanaf de gloeibougie een draad met een zwevende zekering ( 1 ampere) gemaakt naar een lampje op het paneel bij de versnellingspook ter controle of alles werkt, kosten totaal 6 euri
Antwoord
#16
Bij mij brand het lampje ook niet meer maar gloeit wel zolang ik wil relais stopt pas met stroom geven als de motor start.
ik heb een relais van een 91 diesel maar dat is weer net iets anders als eentje van 1980. (weet niet hoe ik die op een 80er moet aansluiten)
Ik had hem ook graag wat door zien gloeien na de start vooral in de winter
zal me er eens in verdiepen of mischien weet iemand het
Antwoord


Ga naar locatie:


Gebruikers die dit topic lezen: 1 gast(en)