Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Remvraag
Gelukkig nog een dag vrij, post kwam al vrij snel met het beloofde pakje: Nieuwe HRC met dito reservoir.
Snel gemonteerd, alles goed afgedekt ivm eerder opgedane ervaringen, veiligheidsbril op, rubber hanschoenen, druk erop en......
Pssssssssssst!
Wel g#$%$#dverdeG#$@dver!:mad2: alweer lek!
Kudt Chinese troep!
Had me ooit al eens voorgenomen alleen nog maar OEM te kopen, maar ja, de prijs was wel aantrekkelijk vergeleken met origineel.
Ff een belletje naar de leverancier gedaan over de kwaliteit van hun spul, en er bij verteld dat het mij lakschade, (veel) extra werk, en 1L remvloeistof heeft gekost.
Geloof wel dat ze mij iets tegemoetkomen; zal de spullen morgen meteen terugsturen.

Reservoir van mijn oudere HRC gehaald, goed schoongemaakt (zwarte drap eruit enzo), en die dan maar gemonteerd.
Poging nr -tig. en zowaar, geen lekkage en hij bleef mooi op druk!

Rondje ontluchten, bleek rechtsvoor 1 nippel niet mee te doen.
Klauw er af, zuigers eruit doorblazen en doorprikken en op de werkbank de werking van alle 3 de nippels getest.
Dat werkt.
Klauw terug en opnieuw een rondje ontluchten, en zowaar een hard pedaal!.
Voor de zekerheid nog maar een rondje ontluchten.

Maf trouwens, ik heb 4 handleidingen voor de 240, en alle 4 geven ze een andere manier van ontluchten aan.
Heb de volgorde en manier van het werkplaatshandboek (TP-nogwat, van kjet.org) aangehouden, en dat blijkt te werken.

Nu maar weer eens voor de her-her-her-keuring.

Zoals het nu dus lijkt, zat het euvel dus in de HRC. Met opgekrikte achterkant en rem ingedrukt kan ik nou iig niet linksachter meer ronddraaien met de hand, wat eerst wel zo was.

Nog een andere vraag: bij de apk zaten ze ook te mekkeren over het feit dat de remslangen voor tegen de poot aankomen.
In de rechtuit-stand niet, maar zodra je gaat draaien, komen ze er idd tegenaan, en dat magnie van meneer de APK.
Is daar een slimme truc voor?
[Afbeelding: 84fb94b1c967617fde68e97ccaaf79fc.gif]
Antwoord
Geen idee of je ze dan anders moet leggen of zo. Wel bij een sloper een keer een slang tegen gekomen die op die manier tot het Canvas door was geschuurd. Dus niet perse gemekker van die meneer ;-).
Volvo 142 '72 Gesloopt
Volvo 240DL '88 Verkocht
Volvo S70 '97 Verkocht
Volvo V70 '08 --> Daily driver
Volvo 242 Turbo Projectje --> http://volvolvo.nl/threads/9146-Mijn-Volvo-242-turbo
Volvo 940 '90 Carbagerun project -->http://volvolvo.nl/threads/14646-carbage...ditie-2014
Antwoord
denk dat mijn poot eerder slijt dan de slang.

Alle gekheid op een stokje; zoals je ziet zitten ze (nu) niet tegen de veerpoot aan.
Nooit gezien dat als je gaat draaien, dat ze heel mooi tegen de poot aanliggen.
Als je poot dan in-en uitveert, schuurt dat er tegenaan natuurlijk.
Daar kan ik me wel iets bij voorstellen.
Ik kan ze toch niet anders monteren of zo?
Afstandhouder oid wil ook niet natuurlijk.

[Afbeelding: IMG_0173_resize.jpg]
Antwoord
De voorste remslangen kunnen toch niet anders lopen dan dat Volvo ze ontworpen heeft? En zo hebben 240's er miljarden km's mee gereden. Regeltjes:

5. Remslangen mogen:a. niet in ernstige mate zijn misvormd; Indien een remslang is misvormd is het bepaalde in aanvullende permanente eisen, artikelen 55 en 56, van toepassing;b. niet langs andere voertuigdelen schuren;c. geen zodanige beschadigingen vertonen dat het wapeningsmateriaal zichtbaar is. De slangen die aan de buitenzijde van een metalen wapening zijn voorzien, mogen geen beschadiging vertonen.

Onderdeel a: visuele controle, terwijl de personenauto zich boven een inspectieput of op een hefinrichting bevindt.
Onderdeel b: visuele controle, terwijl de personenauto zich boven een inspectieput of op een hefinrichting bevindt. De bestuurde wielen worden naar de uiterste linker- en rechterstuurstand gebracht.
Onderdeel c: visuele controle terwijl de personenauto zich boven een inspectieput of op een hefinrichting bevindt.

© RDW (opgemaakt door S. Boedhoe)
Volvo 940 1997  Volvo 144 1969
Antwoord
Hebben de originele slangen geen stootblokjes in de vorm van een ring rond de slang zitten? Die zal dan slijtage voorkomen zeker?

Edit: nee dus, was de s70 denk ik.
Volvo 142 '72 Gesloopt
Volvo 240DL '88 Verkocht
Volvo S70 '97 Verkocht
Volvo V70 '08 --> Daily driver
Volvo 242 Turbo Projectje --> http://volvolvo.nl/threads/9146-Mijn-Volvo-242-turbo
Volvo 940 '90 Carbagerun project -->http://volvolvo.nl/threads/14646-carbage...ditie-2014
Antwoord
Opgelost.
Zijn staalomvlochten leidingen, en ze waren enigszins "getordeerd" gemonteerd. (Zat een beetje 'rare' slag in)
Remslangen los, beetje buigen, rekken en strekken en weer gemonteerd, op zo'n manier dat welke beweging het wiel ook maakt, de slang nooit tegen de poot aankomt.
Nooit bij stilgestaan toen ik ze de eerste keer monteerde.
Affin, weer een ontluchtsessie (I love my EezyBleed), alleen had ik verdoeme te weinig sap in huis. (beetje veel verbruikt de laatste paar dagen...)
Damn, morgenavond laat dan maar weer verder en vrijdag voor de her-her-herkeuring.
Antwoord
..als je alles toch ens van te voren weet...:confused:
[Afbeelding: fa91957b-dbc9-4a10-af09-4e5f7ae03a2f_zpsptpfi7xq.jpg]
Antwoord
Als ik alles vantevoren wist, dan zat ik nu op een onbewoond eiland mijn geld te tellen....

Vanavond laatste keer ontlucht en tijd voor een proefrit: damn, ik wist niet dat ie zo goed kom remmen.
Zit nu meteen met mijn neus op het dashboard als ik de rem vloer. dat is iig nog nooit zo geweest zolang ik de auto heb.

Zoals Nullifie al schreef:

Citaat:Driehoeks gescheiden systeem: beide voorwielen (elke kant gescheiden dubbel uitgevoerd met 2 sets zuigers in de klauw en slangen/leidingen) steeds met 1 achterwiel. Bij dit systeem ook bij het uitvallen van een systeemhelft steeds links en rechts voren dezelfde remkracht (en dus geen verschil), achter dan een wiel niet en andere wel (totale resterende remkracht ongeveer 80% dus niet meteen een probleem bij het remmen). De oplossing van het probleem zal vrijwel zeker in de hoofdremcylinder te vinden zijn want een systeemhelft doet blijkbaar niet mee, reviseren of beter vernieuwen.

Morgen de remproef bij de APK, dan weet ik meer. Wish me luck.
(Blijft gek dat mijn "brake-failure-light" me niet op tijd gewaarschuwd heeft....)
Antwoord
...dan is het geen onbewoond eiland...

mazzeltov en zo..
[Afbeelding: fa91957b-dbc9-4a10-af09-4e5f7ae03a2f_zpsptpfi7xq.jpg]
Antwoord
Het "brake-failure-light" doet het vaak niet (wie test dat ooit), zou ik nu ook even nakijken (kan zonder remvloeistofspelletjes).
Goed dat je rem weer goed werkt (voor je zelf en voor de andere verkeersdeelnemers).
groeten en succes bij de keuring, Ruud
Antwoord

Ga naar locatie:

Gebruikers die dit topic lezen: 2 gast(en)