Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Ome BW en d'n rooden duyvel
Een tijdje terug heb ik m'n 244 diesel verkocht en toch dik spijt van. Daarom zitten zoeken naar iets anders en via Marktplaats liep ik tegen een rode 740 automaat aan. Smile Nu blijkt (achteraf dus) dat de 740 van forumgenoot Rinze was. Smile

Het is een 84'er 740 (wel modeljaar 1985) en is een erg basis-dingetje. Toen hadden 740's niet standaard al centrale vergrendeling en kennelijk was een zonneband in de voorruit ook nog te duur. De auto is in best goede staat (wel wat oppervlakkige roest onderaan de voordeuren en bij 't zijknipperlicht links maar dat blijkt slechts oppervlakkig te zijn), maar er moeten wat dingetjes aan gebeuren:
- kachelmotor doet 't alleen in de hoogste stand, dat moet dus de voorschakelweerstand zijn Tongue
- hemelbekleding ontbreekt. Heb 1x zelf een hemeltje vervangen cq opnieuw bekleed en had me voorgenomen dat never nooit meer te willen doen. Maar grote kans dat ik nu iets anders verzin. Smile
- speakers zijn bagger: eentje is er opgeblazen en de ander is een grotere maat dan de linker (de linker is 10cm in een verloopring en de rechter is 13cm). Heb al een ander setje liggen, maar moet nog de juiste verloopringen regelen.
- schokbrekers achter zijn lek: de auto lijkt van de weg af te waaien, zelfs als het windstil is.
- het vervelendste probleem dat af en toe optreedt: soms wil de auto niet starten. De startmotor gaat dan tergend langzaam rond alsof 'ie door de dikke stroop moet roeren. Het vreemde is dat de accu gewoon goed lijkt (immers: verlichting brandt volop, radio doet 't en de kachelmotor kan gewoon voluit blazen) en na een aantal pogingen draait 'ie ineens wel vol rond en start de auto direct. Eerst leek het ook de combi te zijn met verlichting aan, maar dat bleek toeval te zijn. Soms komt het helemaal niet voor, en soms moet je een keer of 10 iets proberen en slaat 'ie pas bij de 11e poging wel aan. Startmotor lijkt nog de allereerste te zijn, dus grote kans dat het daar gewoon in zit. Smile
- even een keer goed in de was zetten. Op zich glimt 'ie best wel maar het nadeel van niet-metallic lak (en dan bijzonder in het rood) is dat 'ie op sommige plekken iets doffer is. Gelukkig niet heel ernstig en met een simpele wax-beurt is het gewoon weer netjes. Smile

Oftewel: genoeg te doen! Maar de prijs was gunstig en het ding is verder erg goed. Zo heeft de auto maar 210k gelopen, is het interieur supernetjes en zitten er nu leuke velgen onder (die had ik erbij gekocht).

Wel heb ik wat plannen met de auto:
- aangezien de auto toch nieuwe schokbrekers achter nodig heeft, vervang ik ze meteen allemaal door nieuwe. Dit worden waarschijnlijk Bilsteins of Koni's.
- omdat je dan toch bezig bent: meteen verlagen. Smile
- wellicht toch grotere velgen. Ik ben wel gecharmeerd van de 16-inch Hydra's zoals m'n vriendin ook heeft. Of toch iets zoals Polaris ofzo, al is dat wellicht minder handig voor in de winter (als ik andere velgen pak leg ik er meteen weer nieuwe Vredestein Quatracs onder, ben 't wisselen namelijk beu).
- waarschijnlijk komt er ook LPG in. Smile

Genoeg gezeverd, nu tijd voor foto's! Smile

[Afbeelding: Volvo_744_GL_saloon.jpg]

[Afbeelding: Volvo_740_sedan_saloon_GL.jpg]

[Afbeelding: Volvo_740_interior_old_type_cloth.jpg]

[Afbeelding: Volvo_740_ModelYear_1985_red.jpg]
Volvo S80 Turbo 2002 & 740 GLE 1990

http://Volvotips.com
Antwoord
Das een mooike! Je plannen klinken goed hoor. Rood is een lastige kleur, maar hij kan na een goede polijstbeurt heel mooi opfrissen. Als je een keer hulp nodig hebt met polijsten dan laat het maar weten :wink:
Patrick Volvo 240 DL - 1986 - B230A - M47
Volvo 940 - 1997 - B230FK - M90
Antwoord
Nog erger: het is niet eens metallic. Smile Met waxen kom je al een heel eind. Zo had ik ooit een 245 die behoorlijk dof was, maar na een middagje poetsen herkende je 'm niet terug. Smile

Antwoord
Leuke kar, ik heb nog een setje galaxy's met nieuwe dunlops te koop, zou m ook goed staan.
[Afbeelding: blackmoose.png]
Volvo 240 GL automaat 1983 Big Nose B230F (Helaas in onderdelen verkocht)
VW T3 camper TD
Antwoord
BartWillem schreef:Nog erger: het is niet eens metallic. Smile Met waxen kom je al een heel eind. Zo had ik ooit een 245 die behoorlijk dof was, maar na een middagje poetsen herkende je 'm niet terug. Smile

Maar wat ik doe is meer dan "poetsen met commandant". Met goed kleien en polijsten krijg je een glans waar geen commandant tegenop kan. En die Galaxies van Jan zouden ook wel leuk zijn. Staan wat mij betreft ook het mooist onder 740's.
Antwoord
Dat was gewoon good old Turtle Wax, niet eens Commandant (dat gebruik je eigenlijk vooral om niet-metallic spuitwerk te camoufleren, oude spuiterij-truuk). Eerst maar eens zien wat dat oplevert. Tongue Het ding hoeft niet in nieuwstaat te komen en er komen wellicht wat stickers op. Tongue

Die Galaxy-velgen zijn wel tof, alleen dat er nieuwe banden op zitten is in mijn geval ongunstig aangezien ik liever Quatracs erop wil. Heb die ook op de V70 en de 740 van m'n vriendin (dat was een dure grap een paar maanden terug) en ben er zeer over te spreken. Tongue

Antwoord
Die Dunlops zullen ook niet slecht zijn :wink: Maar inderdaad, 16" of 17" hoort er eigenlijk wel een beetje bij hè. Wat me trouwens vaak opvalt met dat poetsen is dat mensen het met dat "poetsen" vaak erger maken. Dan staan ze met oude tshirts en slechte poetsmiddelen een shitload aan swirls in hun auto te poetsen. Ik wil je graag een keer helpen. Heel vaak staan mensen verwonderd te kijken als je ziet wat je met de goede technieken en spullen voor resultaat kan krijgen.
Antwoord
Dat snap ik inderdaad ook niet, ik koop altijd van die speciale zachte doeken ervoor. Tongue Het jammere is alleen dat die snel vuil en verzadigd zijn en dus rijp voor de kliko. Tongue

Antwoord
Mooie auto BW, Het startmotorprobleem lijkt op een losse of geoxideerde "-" (min) kabel, dus misschien een oplossing van nog geen tientje...
Antwoord
volvo240glt schreef:misschien is een dagje organiseren met poets sessie,patrick heeft er echt kijk op (tenminste als ik naar zijn volvo kijk)
...dank zij een geleende machine.. :wink:
[Afbeelding: fa91957b-dbc9-4a10-af09-4e5f7ae03a2f_zpsptpfi7xq.jpg]
Antwoord

Ga naar locatie:

Gebruikers die dit topic lezen: 2 gast(en)