Berichten: 6.715
Topics: 163
Lid sinds: Aug 2006
Ik heb de discussie uit het topic verwijderd en hier naartoe verplaatst:
http://volvolvo.nl/showthread.php/11247-...post299599
Graag weer ontopic verder, over de cdus175
Berichten: 80
Topics: 5
Lid sinds: Jan 2012
12 April 2012, 21:13
(Dit bericht is het laatst bewerkt op 12 April 2012, 21:28 door zweedse schone.)
Hallo Marc - dank voor je antwoord, maar kun je nu ook aan de buitenkant zien of je met een 2,3ltr carburateur te maken hebt
of met een 20ltr of B21 carburateur - dit vraag ik omdat ik lees dat er een andere naald gebruikt wordt.
Ik nam aan dat 2,3ltr carb. het dopje niet gecentreerd heeft en een 2.0ltr / 21B het dopje wel gecentreerd heeft...
Klopt mijn aanname?
En ik lees dat Pierburg onderdelen moeilijk te verkrijgen zijn maar dat Stromberg onderdelen wel te krijgen zijn... hoe is dat dan te verklaren of zijn er van Stromberg 175cdus ook maar weinig onderdelen leverbaar?
hebben we ook gelijk Adebouwer zijn vraag beantwoord -
http://volvolvo.nl/showthread.php/11125-...wisselbaar
Dank
Mark
Berichten: 6.715
Topics: 163
Lid sinds: Aug 2006
Hier overigens een directe link naar het volvo repairmanual;
http://www.scribd.com/doc/24702977/TP117...el-Systems
Komt ook van mark uit dit topic:
http://volvolvo.nl/showthread.php/10977-...arburateur
In die manual staat dat de Pierburg CDUS 175 op de B21 en B23 heeft gezeten.
De welke naald in welke carb en bij welk blok staat ook in.
Berichten: 80
Topics: 5
Lid sinds: Jan 2012
12 April 2012, 21:41
(Dit bericht is het laatst bewerkt op 12 April 2012, 21:45 door zweedse schone.)
Hoi Dop ® dank voor schema - had deze al maar ik geloof toch dat dit een wat andere
carburateur is dan die ik heb.
Dit is zo 1 met zo'n plat vuldopje en in het midden, bij mijn carburateur zit het vuldopje niet gecentreerd, is geel en heeft een iets wat andere vorm - mss is het voor de rest wel gelijk en ook uitwisselbaar.....
Marc1970 enig idee hiervan?
groet
Mark
Berichten: 9.863
Topics: 82
Lid sinds: Apr 2006
13 April 2012, 09:28
(Dit bericht is het laatst bewerkt op 13 April 2012, 09:34 door Marc1970.)
Ideeën altijd. De CDUS heeft op de B19/B21A en de B23(0)A gezeten. Maar, de B19/B21 versie had het dopje in de midden (zoals Nico zei), en de B23 aan de rand. Daaraan kan je uit elkaar houden.
De B23(0)A versie heeft een min of meer 'zelfbijvullend' demperoliereservoir, vandaar de dop uit het midden. Ik neem aan dat het gedeelte daaronder identiek is.
EÃn specifiek en essentieel onderdeel voor de Stromberg/Pierburg (DVG) 175CDUS carb is niet meer te vinden, de sproeier. Dus op termijn zal iedereen z'n 175CDUS inruilen voor een Zenith (Solex) Stromberg 175CD of een SU HIF6. Alleen voor de eenvoud van benaming zou ik al voor de SU gaan....
Tot die tijd zou ik (als ik een B23(0)A had), een CDUS van MP kopen, de sproeier goed bekijken en het ding rustig bewaren.
Volvo 940 1997 Volvo 144 1969
Berichten: 80
Topics: 5
Lid sinds: Jan 2012
13 April 2012, 09:42
(Dit bericht is het laatst bewerkt op 13 April 2012, 09:51 door zweedse schone.)
Oke Marc, duidelijk wat betreft het Stromberg/Pierburg verhaal, gaat dus om sproeier.
Wist trouwens niet dat een sproeier aan slijtage onderhevig was, weer wat geleerd.
Ik heb een 2.3 ltr blok van 1989 in de auto, de originele motor is 2 jaar geleden vervangen omdat
de kop lekte. De orgineel aanwezige Pierburg is er toen weer opgezet.
Wat is los van alles de best werkende carburateur voor zo'n 2.3ltr en dan ook ff rekening houdende dat ik hem op LPG wil laten zetten.
ps, de persoon waar ik carb Stromberg van kan kopen heeft er 2, 1 die op lpg heeft gelopen en 1 die nog origineel
alleen benzine heeft gereden. Beide carb liggen al enige tijd "op de plank". Welke zou je adviseren en wat is er te verwachten van verdroogde rubbers etc..
ps 2 :-) heb je zo ook een idee wat mijn Pierburg mankeert ivm het benzine lekken in luchtfilterslang.. Wil hem volgende week ff laten draaien met luchtslang eraf om te zien of hij alleen lekt nadat ik motor uit zet of dat hij een constante lek naar luchtfilterslang heeft.
Groet en dank
Mark
Berichten: 9.863
Topics: 82
Lid sinds: Apr 2006
13 April 2012, 10:02
(Dit bericht is het laatst bewerkt op 13 April 2012, 10:08 door Marc1970.)
De rubbers en pakkingen zijn nog wel te vinden. De vlotter van LPG-carbs wil wel eens lek of losgeslagen zijn van het rammelen in een lege vlotterkamer. Verder zou ik beide goed bekijken, ligt ook een beetje aan de prijs, 40 euro is al heel wat voor een losliggende en oncourante carb van een niet veelvoorkomende motor zonder enige vorm van garantie.
En aan jezelf (en de ruimte), ik heb voor de 240 en de 144 een compleet brandstofsysteem liggen, en een reservemotor, en zelfs een reserve-auto.
Alle carbs werken even goed op LPG, de vraag is wil je af en toe nog een stukje op benzine rijden of niet of met wat zwarte rookpluimen achter je auto?
Deze sproeier is vrij groot, er zit een naald in die de doorgang verkleint/groot. Die naald is met een veertje tegen de wand vd sproeier gedrukt, en daardoor slijt zowel de naald en de sproeier. Ik heb gelezen dat een sproeier het minimaal 30.000 mijl uithoudt, er zijn niet veel mensen die nog zulke afstanden met deze carbs rijden. Op LPG is de sproeier droog en gaat de naald dus ongesmeerd op en neer, slijt allemaal wat harder.
Toch, ik heb twee carbs op LPG die allebei nog werken op benzine na 10-15.000 km (misschien wel het dubbele of het driedubbele, ze waren al tweedehandsjes) en hun diensten bewijzen tijdens het starten op ijskoude winterochtenden. Met af en toe een klein rookpluimpje, ach, moet je er maar niet achter gaan staan.
Volvo 940 1997 Volvo 144 1969
Berichten: 80
Topics: 5
Lid sinds: Jan 2012
Was ook niet van plan om op een ijskoude winterochtend achter jou auto te gaan staan/liggen hoor :-))
Oke moet duidelijk niet teveel voor carbs betalen dus en als ik 1 zou kopen dan is waarschijnlijk de benzine versie
nog het beste keuze. Ben inderdaad wel van plan om af en toe op benzine te rijden. Auto rijdt nu ook prima op benzine
en gem 1 op 9 a 10 dus ook niet abnormaal, alleen het lekken is geen prettig idee natuurlijk en wil het dus zonder meer oplossen.
Hoe zit het trouwens met co meting, stel je hebt lpg op kenteken maar auto doet het ook nog op benzine, worden dan beide brandstoffen co gemeten?
Berichten: 80
Topics: 5
Lid sinds: Jan 2012
Nou ik ga beide carbs kopen
- heb trouwens nu de info dat het 1x Stromberg 175cdus is (lpg op gezeten)
en 1x Stromberg 175 cd (alleen op benzine gelopen)
Als ik ze heb ga ik komende maand ff mee aan het sleutelen en bekijken wat nu
de verschillen zijn. Zal bevindingen hier plaatsen
Mark
Berichten: 80
Topics: 5
Lid sinds: Jan 2012
19 May 2012, 20:30
(Dit bericht is het laatst bewerkt op 20 May 2012, 23:14 door zweedse schone.)
Zo auto is terug van de spuiter, zit van top tot teen in nieuwe lak. Alle roestplekken heeft hij grondig aangepakt en
heb linker voorscherm vervangen. Aan mij was de klus om alles weer in elkaar te zetten. Was kale auto, geen bumpers, lampen, sierstrippen etc maar is leuk en leerzaam. Nu toe aan de carburateur. Heb de Pierburg eraf gehaald, helemaal schoon gemaakt met carburateurreiniger en heb de sproeier (compleet met cilinder) en sproeierbuis en membraam en vlotter van 1 van de Strombergs gebruikt. Zit er weer op en hij lekt geen benzine meer in luchtfilter. Oude membraam van Pierburg eens goed bekeken, zat klein scheurtje in dit veroorzaakte zo goed als zeker het lekken naar de luchtfilterslang. De cilinder met de sproeier en de sproeierbuis is wat minder succesvol. Veel blauwe rook, loopt wel redelijk tot goed als je rijdt maar stationair slaat hij af. Gaskabel strakker gezet maar niet happy met de wat blauwe walm. Morgen haal ik carb er maar weer af en koppel het membraam los van de sproeiercilinder en plaats weer de originele sproeier die eruit komt. Kan ook niet zien welke beter is. Moeilijk meetbaar met oog en ga eerst weer voor origineel en kijken of hij dan weer netjes loopt zonder blauwe rook. Vlotter laat ik denk ik zitten ook al was de originele nog goed. Misschien is alles wel af te stellen zo als het nu gemonteerd is maar aangezien ik maar weinig stelschroeven zie en geen meetapp heb gaan we voor de wissel dit wissel dat manier. Begin vraag van topic en het antwoord volgens mijn ervaring; alles is naar mijn idee en op het oog dus uitwisselbaar tussen een Pierburg 175 cdus en Stromberg 175 cdus.