Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Remklauw revisie
Weet iemand of het voor revisie goed/raadzaam/mogelijk is om de twee helften van de remklauw van elkaar los te schroeven dmv de 3 bouten? Een ervaren monteur vertelde me dat je een remklauw nooit uit elkaar mag nemen omdat je ze bij montage nooit meer 100% afsluitend op elkaar zou kunnen krijgen.

Ik heb dit tot nu toe bij twee 240's gedaan en beide keren blijkt het daarna moeilijk tot onmogelijk om goede remdruk op te bouwen (vruchteloos ontluchten met bovendruk ('eezibleed"), vacuum ("vacu-boy"), intrappen, hoofdremcilinder reviseren, hoofdremcilinder vervangen.
10 liter DOT4 later blijft er lucht in het systeem zitten!
Nu lijkt lekkage in de remklauwen zelf de enige overgebleven oorzaak- of ik zie iets over het hoofd

Voordat ik nu 8 nieuwe remklauwen op deze twee auto's ga zetten, vroeg ik me af of iemand de theorie kan bevestigen of ontkrachten ??
(op youtube dit filmpje waarin de boel doodleuk toch uit elkaar wordt getrokken: http://www.youtube.com/watch?v=Zlfmc-brMic)
Antwoord
Je hebt het zelf al ooit geprobeerd zonder succes zeg je......heb ook wel een gehoord dat je ze beter niet volledig kunt demonteren.
Als je een beetje zoekt heb je voor 2 of 3 tientjes een goede tweede hands remklauw.
Zou ik niet voor gaan lopen stoeien. Kan je de oude als nog eens uit elkaar halen, lukt het dan heb je wat op de plank liggen...zoniet .... pech gehad.
Volvo 244 DL 1974
Antwoord
Volvo raadt het in de servicemanuals ook expliciet af. Volgens mij heeft dat te maken met het feit dat je de afsluit rubbers die tussen de helften zitten nooit precies goed krijgt. Hoe ze dat bij de revisie fabriek dan wel doen weet ik niet.
Het filmpje gaat niet over Volvo, dus wellicht dat de constructie daar anders is waardoor het wel kan.
Ik heb denk ik nog wel twee goede voorklauwen voor je.
Bekijk ook mijn website en blog www.oudevolvo.nl
Antwoord
Ow ben daar ietwat verbaasd over. Heb wel eerder klauwen uit elkaar gehaald maar nooit een volvo klauw. Hoe is de afsluiting op beide delen dan?
Volvo 142 '72 Gesloopt
Volvo 240DL '88 Verkocht
Volvo S70 '97 Verkocht
Volvo V70 '08 --> Daily driver
Volvo 242 Turbo Projectje --> http://volvolvo.nl/threads/9146-Mijn-Volvo-242-turbo
Volvo 940 '90 Carbagerun project -->http://volvolvo.nl/threads/14646-carbage...ditie-2014
Antwoord
Plaatje is van een 1800ES, maar met ringetje met nummer 4
[Afbeelding: evapy3eg.jpg]
Antwoord
Tuurlijk kan je ze helemaal los halen maar om ze in elkaar te zetten moet je nieuwe ringetje (die zijn geplet), moeren en bouten (die zijn maximaal aangedraaid) regelen. Dus, niet doen, en het is ook niet nodig, remklauwen zijn prima schoon te maken zonder de helften te scheiden.
Volvo 940 1997  Volvo 144 1969
Antwoord
Aha. Heb toendertijd inderdaad nieuwe ringetjes en dergelijke gebruikt. Was dan ook geen volvo klauw.
Volvo 142 '72 Gesloopt
Volvo 240DL '88 Verkocht
Volvo S70 '97 Verkocht
Volvo V70 '08 --> Daily driver
Volvo 242 Turbo Projectje --> http://volvolvo.nl/threads/9146-Mijn-Volvo-242-turbo
Volvo 940 '90 Carbagerun project -->http://volvolvo.nl/threads/14646-carbage...ditie-2014
Antwoord
Beste Oude Volvo, ik wist niet dat het afgeraden werd in het werkplaatshandboek, goed te weten. Vervangende remklauwen heb ik zelf al gevonden, de auto moet hier in Zweden rijklaar worden gemaakt.. maar bedankt voor het aanbod!

Volgens mij ontbreken bij remklauw-revisie-setjes de rubberen ringetjes om de helften op elkaar aan te doen sluiten, of missen ze alleen bij de betaalbare setjes van VOMD? Weet iemand dat?

Als de cilindertjes -echt- vastzitten dan kun je er in uit elkaar gehaalde toestand een stuk beter bij, maar ja: als je de klauw daarna kunt weggooien heeft zo'n operatie sowieso weinig zin. Zoveel tijd en materiaal weggegooid, spijt!
Nu zie ik op de uiteinden van de verbindingsbouten (die dus door beide delen heen steken) nattigheid van remvloeistof ontstaan, is de oorzaak gevonden? Vandaag kijken wat gebeurd met de 4 vervangende klauwen.
Antwoord
Het staat in Service manual 5 Brakes (disc brakes) 120 1800 pagina 5-8
Citaat:NB. The brake caliper should not be taken apart. The reason for this is that pressure testing equipment is required when assembling and special locking fluid is required for the bolts.
Het ringetje heeft in het Volvo onderdelen boek niet eens een nummer.
Antwoord
Nou nou, ik ben erachter: pas met de vervangende tangen in mijn klauwen ging ik nadenken over de links-rechts vraag, een vraag waarvan de beslissing zich vertaalt in de positie van de bovenste ontluchtingsnippel.
Nu kwam ik er dus achter dat ik ze ondersteboven gemonteerd had, hetgeen de verklaring is waardoor het totaal niet lukte om remdruk op te bouwen. Luchtbellen willen naar boven is maar weer gebleken.
Evengoed heb ik de nieuwe tangen gemonteerd en 1,2,3 eezibleed klaar is kees.

wat betreft het demonteren van de klauwen: omdat de ontstane lekkage zo gering is denk ik dat eventuele problemen zich eerder op de langere termijn voor zullen doen.

Bedankt voor het meedenken.
Antwoord

Lijst met mogelijk verwante topics
Topic Auteur Reacties Weergaven Laatste bericht
  Remklauw Bromtol 4 3.757 24 August 2020, 07:53
Laatste bericht: Mark244
  Welke type achter remklauw Rob 3 4.451 16 November 2019, 16:41
Laatste bericht: Rob
  Remklauw rechtsachter geen olie? Volvo 142 B23 10 10.432 29 March 2018, 20:21
Laatste bericht: Volvo 142 B23
  Type remklauw volvo 244? lenlux 10 16.370 30 June 2017, 10:01
Laatste bericht: Grey240Polar
  zuiger in remklauw zit vast, wat nu? waz 24 57.303 18 June 2016, 16:04
Laatste bericht: jos245
  FAQ: Revisie remklauw Rob 36 54.597 27 March 2016, 14:55
Laatste bericht: kees58
  Aanhaalmoment boutje geleiderpin remklauw Jsper_b 3 6.014 10 December 2015, 15:30
Laatste bericht: Marc1970
  945 Remklauw achter links Martinus 0 4.950 21 April 2015, 17:06
Laatste bericht: Martinus
  Remklauw revisie niet zwevende klauw 2 zuigers. A_A 5 5.997 9 January 2015, 22:48
Laatste bericht: frox
  Welk type remklauw? Mr.C 11 9.962 25 November 2012, 14:12
Laatste bericht: Mr.C

Ga naar locatie:

Gebruikers die dit topic lezen: