Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
PVR blokgedemonteerd
Zoals ik al eerder vermelde op dit forum, was ik niet alleen van plan om een V6 te demonteren. Op dit moment is deze ook gedemonteerd en wordt gespoeld en gereviseerd. De bedoeling is om voor de grote vakantie dit moterblok in onze volvo te hangen, afgesteld door Bosch. Samen met een gecontroleerde gereviceerde automaatbak (volvo 760, 3 traps met overdrive).
Een leuk project dacht ik en wil jullie de foto's die ik gemaakt hebt niet onthouden. Ik zal iedere keer als ik nieuws heb, dat onder dit bericht plaatsen, zodat je een verhaal krijgt.
Tips en idee?n zijn welkom, want dit doe ik niet dagelijks. Blok wordt in Hardewijk bij Volvo Classic Service (site: http://www.volvoclassicservice.nl/home) gerevisseerd.
Samen met Bram is het de bedoeling om alles weer in elkaar te zetten.
Ook hiervan zullen foto's gemaakt worden en hieronder geplaats worden.

Na lid geworden te zijn van Vehicle in Hoogeveen en nadat Bram het motorblok had gebracht, ben ik aan het werk gegaan.

Eerst een motorblokhouder gekocht, waarin je het motorblok kunt vastzetten en draaien. Erg handig kan ik je vertellen.

[Afbeelding: dscf53218pg.jpg]

Echter had ik het blok niet 100% recht geplaatst. Onwetendheid?? Zal mij de volgende keer niet meer gebeuren.

Heb er zin in om alles uit elkaar te halen.

[Afbeelding: dscf53255dt.jpg]

eerst de vleugel, lucht inlaat rondingen eraf gehaalt. Wat een rotzooi zat erin. Door het alu krijg je heel snel smurrie dat tegen het alu gaat zitten, doordat het alu zeer snel warm wordt. Toch even schoon gemaakt:

[Afbeelding: dscf53312bd.jpg]

Ziet er alweer beter uit. Je krijgt wel een lamme arm van het poetsen.

Rechter uitlaat eraf, kleppendeksel eraf. Alle bouten in 1 grote doos. Bram had mij beloofd dat hij nog nieuwe bouten voor het gehele motorblok ergens had liggen. Deze gaan we dan ook gebruiken om het blok later weer in elkaar te zetten.

[Afbeelding: dscf53274pj.jpg]

Benzine injectie systeem (K-jtronic) eraf gehaald. Ook deze ziet er niet echt schoon uit:

[Afbeelding: dscf53300ab.jpg]

Zo ziet de onderkant eruit, zonder inlaatstuk:

[Afbeelding: dscf53353zn.jpg]

Je ziet nu de onderkant van het bekende plaatje, welke na een backfire krom gaat staan en vervangen moet worden. Ben van plan om alles los te halen, gewoon om te zien hoe het eruit ziet. Bram heeft nog een reserve op voorraad. Eenmaal uitelkaar moet het vrijwel onmogelijk zijn om het weer inelkaar te krijgen. We zullen zien, houd wel van een uitdaging.
Kan alles goed schoon gemaakt worden en geschilderd/gespoten worden.

Op de volgende foto zijn de kleppendeksels al verwijderd, waterpomp, krukas poelie en het inlaatspruitstuk ook. Blok ziet er al aardig kaal uit.
Het inlaatspruitstuk was een openbaring voor me. Het linkergedeelte zorgt namelijk voor de luchtinlaat van de rechter cillinders en andersom. Had ik niet geweten. Nu begrijp in dat dit blok een lange lucht inlaat heeft naar de cillinders. Ook de koudestartinjector, welke met een buisje naar de inlaatspruitstuk gaat, blijkt bij iedere inlaat appart uit te komen. Dus geen gezamelijke ruimte. Moeilijk uit te leggen. Zal hiervan nog een foto maken en deze later invoegen.

[Afbeelding: dscf55076se.jpg]

Distributiekettingdeksel eraf gehaald.
Duidelijk de twee distibutie tandwielen en kettingen te zien. Ook de kettinggeleiders zijn goed zichtbaar. De kleine ketting zorgt voor de aandrijving van de oliepomp, welke achter het tweede grotere tandwiel zit.

[Afbeelding: dscf55114fs.jpg]

Nog een foto van de oliepomp:
Het inwendige tandwieltje zag er zeer goed uit, (bijna) geen slijtage te zien. Kan gewoon weer gebruikt worden.

[Afbeelding: dscf55167ea.jpg]

De distributiekettingspanner zie je op de volgende foto:

[Afbeelding: dscf55188lj.jpg]

Het bijzondere hiervan is dat doormiddel van oliedruk, deze spanner de ketting op spanning houdt. Grappig, wist ik niet. Het apparte olie kanaaltje
zie je hieronder. Het zeefje heeft een kleine vierkante opening en dient voor ? afdichting?

[Afbeelding: dscf55206kv.jpg]

Kettingen eraf gehaald, kleppenstotters eraf gehaald, tijd om de kop los te halen. Let hierbij op dat je de juiste volgorde van losdraaien aanhoudt, ivm krom trekken van de kop. En een alu kop mag je niet vlakken, omdat anders de distributtiedeksel niet meer aansluit en je een opening houdt wanneer je de kleppendeksel weer wilt plaatsen. Is wel weer op te lossen met vloeibare pakking, maar........

Aangezien het tandwiel links en rechts wel van belang is om deze goed uit elkaar te houden, heb ik een draadje er aan gebonden. Ook aan de kleppenstoters heb ik een draadje gebonden.

[Afbeelding: dscf55236bl.jpg]

en nu dus echt de kop eraf gehaald:

[Afbeelding: dscf55241rt.jpg]

Ziet er lekker roestig uit. Goed dat ik het motorblok niet gewoon geplaatst heb in mijn auto. Bleek zoveel roestachtige substantie rond de cillinderbussen te zitten dat de radiator waarschijnlijk na 10 km rijden compleet verstopt zou zijn. Geen leuke gedachte. Blij dat het blok uitelkaar gaat en weer schoon gemaakt wordt.

Het blok wordt aanzienlijk kleiner, nu de koppen eraf zijn. De kleppenstelen waren ook een beetje vastgeroest. Volgende keer maar sneller met het blok beginnen. Heeft 6 maanden stil gelegen (buiten?).
Kijk maar naar de rechter uitlaatklep, deze staat iets open. Na wat zachtjes geklopt te hebben sloot deze weer. Gelukkig komen er nieuwe turbo uitlaatkleppen en nieuwe harde zittingen in. Kan hij lekker op gas blijven rijden.

[Afbeelding: dscf55251od.jpg]

Kaal blok:

[Afbeelding: dscf55267if.jpg]

Moest de cillinders wel even gangbaar maken, deze zaten toch een beetje vast. W40 ingespoten en de volgende dag waren ze zo los. Helaas heb ik niet iedere keer het fototoestel meegenomen, dus geen foto's van de cilinderbussen met daarin de zuigers. Ook geen foto van de aandrijfas.
Kan je wel vertellen dat de zuigers per twee-tallen aan de krukas vast zitten, links de eerste, rechts de eerste enz..

Nog een laatste foto van de onderkant:

[Afbeelding: dscf55307sc.jpg]

Je kan op deze foto wel mooi de 8 moeren zien, waarmee de krukas vast zit. Ook de 14 bouten waarmee de onderkant van het motorblok vast zit aan het middenblok zijn te zien.

Een voldaan gevoel, nu alles uit elkaar en weg gebracht is. Liefst zou ik meteen verder gegaan zijn, maar geduld is een schone zaak. Zal foto's maken van de schone onderdelen, kun je zelf de verschillen zoeken.

Ik weet de benamingen van de verschillende onderdelen niet goed. Hier zal ik evt. fouten gemaakt hebben, verbeter me, dan verbeter ik het.

datum 7 maart 2006

Nog even een paar foto's:

Luchtinlaat van de K-Jtronic, maar nu schoon gemaakt.

[Afbeelding: dscf55724og.jpg]

De luchtinlaat van de cylinders van de zijkant genomen. Je kunt nu goed zien dat de linkerkant de rechter cylinders bediend.

[Afbeelding: dscf55734aa.jpg]

Het kale blok, krukas is er uit, cylinders en cylinderbussen zijn er uit. Je kunt de plaats zien waar de krukas heeft gezeten.

[Afbeelding: dscf55716ww.jpg]

Een foto van de krukas. Je ziet dat de zuigers per 2 aan de krukas vast zitten. De tandwielen geeft de voorkant aan (hieraan zitten de distributie kettingen vast). Ook de oliekanaaltjes kun je duidelijk zien.

[Afbeelding: dscf55752rn.jpg]

Nog even twee foto's van de cylinderbussen met daarin de zuigers. Als je de zuigers weer met dezelfde zuigersveren terug wilt plaatsen, is het van belang dat de cylindermantel en de zuiger die erin heeft gezeten bij elkaar blijven. Ze zijn nl opelkaar ingelopen. Als je de cylindermantel gaat uithonen en nieuwe zuigerveren gaat gebruiken, is niet zo zeer van belang.

[Afbeelding: dscf55788nu.jpg]

[Afbeelding: dscf55794ga.jpg]

datum 20-03-2006.
trotse bezitter van volvo 265 GLE V6 2.7 bj 80, americaanse uitvoering
Antwoord
mooi verhaal+ dito foto's Tongue Big Grin Big Grin Big Grin Big Grin
wil ik ook, maar vergeet het steeds Big Grin
orte Bochtenridder Smile &amp; Off Topic Master<br />Ford Dondervogel 1963 (355PK~!)<br />245 GL aut. 1984<br /><br />www.eatamsterdam.nl
Antwoord
Funsdaf schreef:Succes met je projectje, en een AW71 uit een 760 is echt Super (spreek ik nu met 2 weken ervaring met de bak)
Maar wanneer ik nu de overdrive uitschakel schrik ik elke keer weer met hoeveel toeren ik eerst moest rondrijden.
Zeker met dadelijk een gereviseerde motor een heel goede keuze.

Hoe werkt dat eigenlijk, zo'n overdrive in een automaatbak. Moet je die handmatig in en uitschakelen ?
Volvo 240 GL sedan 1992 (en een DAF 55 variomatic 1970)
Antwoord
nee, hij gaat normaal gewoon automatisch erachteraan erin. Maar als je wil kun je m er even uithalen met een klein knopje aan de zijkant van de pook.

(volgens mij niet zo heel nodig want als je wat meer gas geeft schiet de automaat ook terug uit de OD en heb je ook meer trekkracht)
"Volvo - not everybody's car - but who wants to be everybody?"
Antwoord
leuk zeg! Uberhaupt erg mooi project! Smile mjam mjam!!
79-er 242 GT B23e
Antwoord
He Funs, kun je de mijne ook ff doen??? :lol:
olvo 264 GLE 1980, 223.500 km (in co-ouderschap)<br />Volvo S60 2.4 automaat 2001, 116.000 km
Antwoord
Funsdaf:

Als ik zeg 120kmh rijdt in de OD en ik trap het gas diep in, dan ga je door de kickdown meteen naar de tweede versnelliing.
Dus de OD gaat er niet eerst uit, hierdoor maak je motor ineens een heleboel toeren, waarvan je schrikt.

Zou het niet zo moeten zijn dat eerst de OD eruit gaat en als je dan nog meer haast hebt, dat dan pas de tweede versnelling inschakeld wordt?

Als dit laatste zo zou moeten zijn, waar wordt dit dan bepaald?

Bij de gashendel, waar ook de kickdownkabbel aanvast zit, zit bij bij een microswitch. Waar deze voor is, weet ik niet. In iedere geval als ik het gas intrapt, komt een uitstulping van de gashendelschijf er wel tegen aan. Misschien dat dan het contact met de OD verbroken wordt en de OD eruit gaat, zonder dat het lampje in je dasbord uitgaat.??

Dus: zou deze schakelaar misschien iets met de OD te maken kunnen hebben?
Heb in de electrische schema's van 260 hierover niets van terug kunnen vinden.

Misschien heb jij of iemand anders raad of een idee?!!?

Carlos
trotse bezitter van volvo 265 GLE V6 2.7 bj 80, americaanse uitvoering
Antwoord
check je mail, wellicht heb je er iets aan Big Grin
orte Bochtenridder Smile &amp; Off Topic Master<br />Ford Dondervogel 1963 (355PK~!)<br />245 GL aut. 1984<br /><br />www.eatamsterdam.nl
Antwoord
Carlos Knaap schreef:de OD eruit gaat, zonder dat het lampje in je dasbord uitgaat.??

Ik heb alleen maar een lampje (pijltje omhoog) in het dashboard als ik de OD zelf uitschakel :roll:
264GLE 1981/ C70 Cabrio/ Volkswagen Caravelle 1986
Antwoord
is een print van Vadis, te veel pix voor imageshack Big Grin :lol: :lol:
Antwoord

Ga naar locatie:

Gebruikers die dit topic lezen: 1 gast(en)