Berichten: 2
Topics: 1
Lid sinds: Apr 2012
Hallo allemaal,
Ik zit te denken aan de aanschaf van een volvo 240. Ik rij weinig, maximaal
2x per week een ritje van een half uur, voornamelijk op b-wegen.
Vooral de eenvoudige techniek en de geweldige vormgeving van de 240 spreekt me aan.
Ik heb het altijd een prachtige auto gevonden...
Ik heb echter nog een aantal vragen, hoop dat jullie hier antwoord op kunnen geven:
* wat zijn jullie ongeveer gemiddeld per jaar kwijt aan kosten voor APK en onderhoud?
* is het mogelijk om 3 gordels achterin te (laten) monteren?
* kan je voor â¬3000-â¬4000 een redelijk roestvrij en technisch netjes exemplaar kopen?
Berichten: 939
Topics: 18
Lid sinds: Apr 2010
Ik meen dat er standaard al 3 gordels achterin zitten, weet niet of het bij elke 240 zo is.
T onderhoud ligt eraan of je het zelf doet of laat doen..
En voor 3000-4000 moet je wel een fatsoenlijke kunnen regelen.
245L VAN
Berichten: 570
Topics: 4
Lid sinds: Sep 2007
'k heb zelf een 240 sedan uit 1982 met 170000 km op gas.
We rijden er nu zo'n anderhalf jaar in, en ik heb toevallig afgelopen vrijdag eens de onkosten, tot nu uit gerekend.
Nieuwe koeler, nieuwe uitlaat (helemaal vanaf spruitstuk)
Thermostaat, waterpomp, nokkenas-keering, distributieriem met spanrol en 2 V-snaren.
Totaal zo'n 560,- maar nu kan ik ook weer een tijdje vooruit.
Ik denk zo'n beetje 14á15 ct/km?
Berichten: 9.907
Topics: 84
Lid sinds: Apr 2006
Volvo 940 1997 Volvo 144 1969
Berichten: 2
Topics: 1
Lid sinds: Apr 2012
Bedankt voor jullie reacties.
@Marc1970 : die had ik gemist, dat is idd de info die ik zocht.
Het valt me wel op dat er veel zelf geklust wordt, dat drukt de kosten natuurlijk
aardig. Helaas is dat (op het verversen van olie, vervangen van lampjes etc na) voor
mij niet weggelegd. Dus een jaarlijks onderhoudsbudget van rond de â¬1000 lijkt me
idd vrij reeel.
Ik had er al rekening mee gehouden dat de besparing op de wegenbelasting
rechtstreeks in de onderhoudspot zouden verdwijnen... Dat vind ik overigens geen probleem,
je rijdt in een mooie auto, daarnaast geloof ik dat het rijden van oude auto's
ook beter voor het millieu is. Niet qua uitstoot van de auto zelf, maar wel vanwege
de energie die nodig is om een nieuwe auto te maken.
Berichten: 1.716
Topics: 9
Lid sinds: Mar 2011
isis schreef:Bedankt voor jullie reacties.
@Marc1970 : die had ik gemist, dat is idd de info die ik zocht.
Het valt me wel op dat er veel zelf geklust wordt, dat drukt de kosten natuurlijk
aardig. Helaas is dat (op het verversen van olie, vervangen van lampjes etc na) voor
mij niet weggelegd. Dus een jaarlijks onderhoudsbudget van rond de €1000 lijkt me
idd vrij reeel.
Ik had er al rekening mee gehouden dat de besparing op de wegenbelasting
rechtstreeks in de onderhoudspot zouden verdwijnen... Dat vind ik overigens geen probleem,
je rijdt in een mooie auto, daarnaast geloof ik dat het rijden van oude auto's
ook beter voor het millieu is. Niet qua uitstoot van de auto zelf, maar wel vanwege
de energie die nodig is om een nieuwe auto te maken.
Aldoende leert men sleutelen. Toen ik m'n Kever eind 2009 kocht had ik nog nooit aan een auto gesleuteld (behalve dan bij een vriend van me een beetje meehelpen). Door er gewoon aan te beginnen, met een werkplaatshandboek erbij, kom je een heel eind kan ik je zeggen.
En wat betreft de uitstoot, op LPG compenseert het dan wel weer een hoop.