Topics: 22
Mijn rechter voorwiellager lijkt nogal wat speling te hebben. Plan is om het aan te draaien en wat bij te vetten.
Zijn hier nog tips voor? Haynes zegt dat ook bij alleen aandraaien de naven moeten worden losgehaald, schoongemaakt, bekeken en opnieuw ingevet. De 'seals' (keerringen?) zouden sowieso vervangen moeten worden.
Ben vooral benieuwd of het scenario van Haynes het enige juiste is, onzekerheid zit 'm er nu vooral in dat alleen de Haynes zegt dat bij opnieuw invetten de 'seals' vervangen moeten worden. (Haynes heeft het verder als enige over op moment zetten, terwijl je op andere plaatsen leest dat het een kwestie van gevoel is; stoppen met aandraaien tot er geen speling meer is, of misschien zelfs vlak daarvoor..).
Dank alvast voor meedenken.
244 DL '76
Topics: 289
demonteren, inspecteren op oa verkleuring wat aangeeft of je door de harde laag heen zit, ontvetten, vreselijk goed droog blazen, volkneden met lagervet, monteren zonder rommel, afstellen volgens de specificaties, da's de enige juiste wijze.. indien niet goed dan nieuwe monteren..
Topics: 82
Zeker. Daarvoor moeten de remklauwen en schijven los. Dus ik doe het wat gemakzuchtiger, ik haal het buitenste lager eruit (buitenste lagerbaan de kegels in hun lagerkooi, de rest zit vast), was dat uit en prut het weer vol met SKF (of een ander daarvoor bestemd) wiellagervet. Dan haal ik het restje zwarte vet uit de naaf en prop ik er wat vers vet in.
Al draaiend vrij stevig aandraaien, dan de moer weer lossen, dan met de hand en een splitpen erdoor. Liever te los dan te strak is het idee.
Ik heb een stuk of 6 naven in handen gehad en nog niks geks gezien aan het binnenste wiellager (het is ook twee keer zo groot als het buitenste), wel aan het buitenste.
Volvo 940 1997 Volvo 144 1969
Dank voor tips. Zoals het er nu naar utziet ook klauw en schijf loshalen. Heb geen perslucht, dus ga 'm schoonmaken met wasbenzine. Pot vet is van Kroon (tot 220gr.C.) Ga 't morgen proberen. Foto's volgen.
244 DL '76
Topics: 289
shineslikesun schreef:Dank voor tips. Zoals het er nu naar utziet ook klauw en schijf loshalen. Heb geen perslucht, dus ga 'm schoonmaken met wasbenzine. Pot vet is van Kroon (tot 220gr.C.) Ga 't morgen proberen. Foto's volgen.
pot vet is er niet zo eentje waar van alles mee wordt ingevet hoop ik, dan is de kan op verontreiniging groot..! perslucht, met een fietspomp en iemand die hem bediend kom je ook een end.. belangrijkste is schoon werken..
Topics: 82
Vet van max. 220 graden kan van alles zijn, meer specifiek, van alles wat je niet tussen je wiellager wil hebben.
Mijn tube SKF VKG-1 wiellagervet gaat van -30 tot 140 graden.
http://www2.vsm.skf.com/nl-NL/Car/Servic...rease.aspx
Volvo 940 1997 Volvo 144 1969
13 April 2012, 21:27
(Dit bericht is het laatst bewerkt op 13 April 2012, 22:36 door shineslikesun.)
Ik zal 't vet nog even checken. Heb 'm nu niet bij de hand, anders een ander halen.
Toevoeging voor de geïnteresseerde meelezer. HIerbij twee links naar een instructie op brickboard, meen dat ik die links ook een keer op dit forum gevonden heb. Heldere uitleg, met goeie afbeeldingen.
http://www.brickboard.com/RWD/index.htm?id=1447395
http://www.brickboard.com/RWD/index.htm?id=1448582
244 DL '76
17 April 2012, 12:14
(Dit bericht is het laatst bewerkt op 17 April 2012, 12:38 door shineslikesun.)
Alles zit er weer op en lijkt weer normaal te werken. Op het moment dat alles los en schoongemaakt was, leek het ons wel een goed idee om de lagers te vervangen. Konden nog lagers krijgen voor een pre-81 veerpoot (ongeventileerd). Opvallende was toen dat deze (binnen-lager en buiten-lager) Ã
Ã
n mm. te klein waren. Hebben daarom de oude maar teruggezet. Ik vermoed nu dat de betreffende veerpoot van na '81 is. Naast de doorsnee diameter was ook de kroonmoer anders dan verwacht. Ik had verwacht een kroenmoer en een losse ring tegen te komen, deze bleken echter Ã
Ã
n geheel te vormen. (Gaat dan om de ring die tussen het kroonmoer en de naaf zit en daarmee het lager bedekt).
Hieronder iig nog wat plaatjes.
244 DL '76
mooi, deze zomer wil ik de boel ook eens van nieuwe seals en nieuw vet voorzien.
lijkt me inderdaad dat je de voorpoten van een van na 81 hebt, die hebben ook die kroonmoer in een deel, zonder ring er onder.
240 | 1991 | B230F+T | M90 | 291 KKm | Bilstein B6/Koni
Eerlijkheid gebied wel te zeggen dat ik een kleine beschadiging in de binnenkant van de naaf heb getikt, op een deel waar het lager overheen komt. Vond het lomp, maar leek me geen al te groot kwaad kunnen.
Wiellagervet was Kroon Wiellagervet NF
244 DL '76