Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Voorbereidend onderzoek
Hallo Allen,

Graag ga ik een 240 rijden (station uit 1990)
Moet die wagen nog kopen (en er gas in laten bouwen) maar wil van jullie allen graag weten wat je in 2011 aan kosten kwijt was (en waaraan ongeveer)
Ik ben een beetje handig met auto's maar voor de echte klussen heb ik hulp van mijn schoonvader nodig. (Hij verving schokdempers en remblokken van mijn Golf 3 diesel) samen met mijn vrouw.

Kiezen ook bewust voor de Volvo 240 vanwege degelijkheid, motoren die 5 ton kunnen hebben en de ruimte die je onder de motorkap hebt om zelf te sleutelen.

Onderdelen kosten nou eenmaal geld, maar wat waren jullie kwijt aan uitbesteed werk (incl. onderdelen) en hoevaak kwam je wat tegen. (elke 2 manden of een keer per 20000 km een kleine beurt.
Alvast bedankt voor jullie input
Antwoord
Relatief weinig. Mijn distributieriem was versprongen, maar dat was een inschattingsfout, en die lag er veeeeeel te lang op. Voor de APK moesten de bussen die in de achteras zitten (waar de draagarmen vast zitten) vervangen worden omdat die verroest waren. Voor de rest behalve de aanpassingen, zoals Simons uitlaat, verlagen en wielen en polijsten etc. weinig kosten gehad, onderhoud is ook niet duur. Het fijne van een forum als dit is dat je meestal goed aan onderdelen kan komen via andere gebruikers.
Patrick Volvo 240 DL - 1986 - B230A - M47
Volvo 940 - 1997 - B230FK - M90
Antwoord
Laatste APK kostte mij 1 setje remblokken achter (40 euro) en ik had eerder de voorste remschijven vervangen, incl. wielnaven en lagers van MP twv 30 euro. En ik heb de kleppen gesteld, stukje uitlaat gelast, en gemiddeld 5 liter olie en een filter per jaar. Redelijke set banden gekregen.

Zeg 200 euro onderhoud als je alles zelf doet, een 240 onderhouden met originele onderdelen treft, en MP in de gaten houdt. Verder 1300 euro wegenbelasting en 1300 euro LPG voor 12.000 km, 200 WA, is precies een kwartje per kilometer.
Een benzineversie zou hetzelfde kosten. ALs je meer laat doen kan je beter een bedrag ri. 500 euro per jaar aan onderhoud budgetteren. Of beter ri. 1000 misschien.

Onze 240 heeft nu ruim 400.000 km gereden, was een barrel van 500 euro (LPG zat er al in). Om zo'n oud ding een beetje betaalbaar te kunnen rijden moet je wel wat handiger zijn dan remblokken en schokbrekers vervangen.
Volvo 940 1997  Volvo 144 1969
Antwoord
In 2010 heb ik geen cent aan onderhoudskosten uit hoeven te geven. Behalve de verplichte APK. In 2011 heb ik zelf olie ververst, bougies, bobine en bougiekabels vervangen en klepspeling gecontroleerd. Weinig kosten dus. Dit jaar verwacht ik ook niet veel. Alleen moet ik de (kachel)ventitator toch eens nodig vervangen. Die giert het soms uit van ellende. Vooral in de hoogste stand en in bochten en bij het afremmen. Dat wordt een hele mooie zomerklus waar ik (niet zo) naar uitkijk.
Ook voor mij geldt de Volvo-slogan: Volvo voor het leven.
Antwoord
Tsja ik was toch wel aan de beurt nadat ik mijn auto kocht.
Koppeling (grip zat redelijk hoog in het pedaal dus wist ik eigenlijk al)
blowermotor
ruitenwissermotor
uitlaat vanaf kat
distr riem
achterste schokdempers (ride levellers)
bougies e.d.
alles zelf gedaan behalve koppeling; toch zo'n 1.000 e aan opstartkosten. Hoop dat hij het nu een tijdje zonder kosten volhoudt.
Antwoord

Lijst met mogelijk verwante topics
Topic Auteur Reacties Weergaven Laatste bericht
  Onderzoek voor scriptie Waltersonderzoek 25 11.903 25 July 2011, 08:55
Laatste bericht: Walter S
  Zweeds onderzoek naar veiligheid van moderne en oude auto's. shineslikesun 1 2.172 11 November 2009, 01:24
Laatste bericht: Rubicon

Ga naar locatie:

Gebruikers die dit topic lezen: 1 gast(en)