Topics: 5
Dag,
In november schafte ik mij een Volvo 240 GLT van 1985 voor E 2750aan. De auto verkeerde in uitstekende staat. Ik heb de auto op gas laten zetten, kosten E 1100,-. In totaal dus het bedrag van E 3850,- kwijt. Half januari raakte ik betrokken bij een kop-staart botsing. Voorzijde schade: Bumper, r-spatbord, enigszins gedeukte motorkap en r-koplamp. Volgens de politie zou ik verantwoordelijk zijn voor de schade veroorzaakt aan mijn voorganger, en zou de auto die bij mij achterop gereden is de achterschade moeten betalen. Volgens de ingeschakelde schade-expert bedraagt de schade aan achterzijde E 2933,-.
Vandaag ontvang ik een brief van verzekeringsmij Interpolis waarin de volgende redenering wordt gehanteerd (citaat): 'Volgens de expert was uw auto met de voorschade, waarvoor u zelf aansprakelijk bent, al total loss. Doordat onze verzekerde daarna nog achterop uw auto is gereden, is de restwaarde van uw auto E 100,- mnder waard geworden. Dit is dan ook de extra schade waarvoor onze verzekerde aansprakelijk is."
In concreto wordt er dus een bedrag van E 100,- op mijn rekening overgemaakt. Vraag: wie heeft eerder ooit zoiets bij de hand gehad, wat kan ik eraan doen om de achterzijde cf. de schatting van de schade-expert vergoed te krijgen.
Eerlijk gezegd voel ik mij knap belazerd door de glasheldere Interpolis verz.mij.: in de fractie van een seconde zou mijn auto dus van een vervangende waarde van ca. E 4000,- door de schade aan de voorzijde (ca. E 1000,- als ik deze schade zelf zou herstellen) E 3900,- in waarde zijn verminderd. Gevoelsmatig zeg ik dat hier sprake is van oplichting.
Groet,
Jaap de Jong
Topics: 24
9 March 2012, 15:54
(Dit bericht is het laatst bewerkt op 9 March 2012, 15:58 door volvosvenska.)
Beetje vaag verhaal moet ik eerlijk zeggen...er is toch politie bij geweest? Degene die achterop klapt moet in de regel dokken...
Ik weet natuurlijk niet wat voor capriolen je allemaal hebt uitgehaald? ;-)
Zet er gewoon je rechtsbijstand op en laat hen het uitzoeken.
Ik neem aan dat je geen schuld heb bekend op het schadeformulier......
Wel vervelend zeg.
Topics: 56
Dat slaat natuurlijk nergens op, economische waarde volgens verzekering zal 100 euro zijn, maar er bestaat ook nog een werkelijke waarde. Je moet, al dan niet via je eigen verzekering/tussenpersoon een onafhankelijk expert er na laten kijken. Hij kan de waarde van het voertuig op het moment van voor de aanrijding vaststellen. In ieder geval protest aan tekenen bij Interpolis dat is glashelder!
![[Afbeelding: blackmoose.png]](http://img829.imageshack.us/img829/2489/blackmoose.png)
Volvo 240 GL automaat 1983 Big Nose B230F (Helaas in onderdelen verkocht)
VW T3 camper TD
Topics: 125
Dat is een mooi fanta verhaal. Ik hoor graag hoe dit zich ontwikkelt. Ik mag aannemen dat je via de juiste kanalen de achterschade vergoed krijgt. Maar wellicht dat bepaalde bewoordingen/opmerkingen op het schadepapier eea bespoedigen/vergemakkelijken!
Vraag: Heb je volgehouden dat je door de achteroprijdende auto tegen de voorganger bent geduwd?
Suc6
245 GLE automaat 1979, B230E/AW03-71
244 DL 1982 wit “de Belg” B19A
244 DL 1977 Blauw onderweg naar spuiter met B230FB/AW03-71L
944 II 1996 B230FK/M90 (Verkocht)
P1800ES 1972 Blauw
Volvo toch ..
Topics: 30
Jammer van je auto! Ben je zelf wel in orde? Geen klachten overgehouden?
Als ik je verhaal lees, merk ik daar uit op dat jij in eerste instantie op je voorligger bent gereden. Door je eigen toedoen heeft je auto een schade van bedrag x.
Nádat jij schade aan je eigen auto hebt veroorzaakt, is er iemand achterop jouw wagen gereden. Dat zijn twee losstaande gebeurtenissen. Op het moment van die tweede aanrijding was je auto al beschadigd en daardoor dus minder waard.
1) Wat was het schadebedrag van aanrijding 1 volgens de expert?
2) Wat was de restwaarde van het wrak na aanrijding 1 volgens de expert?
3) Wat was het schadebedrag van aanrijding 2 volgens de expert?
4) Wat was de restwaarde van het wrak na aanrijding 2 volgens de expert?
1981 Volvo 343 2.0 GLS, 1981 Volvo 345 2.0 GLS, 1983 Volvo 360 2.0 GLS sedan, 1990 Volvo 460 1.7 GLEi, 1990 Volvo 940 2.3 GL
Topics: 163
9 March 2012, 17:28
(Dit bericht is het laatst bewerkt op 9 March 2012, 17:29 door Dopski.)
jaapj schreef:Dag,
Volgens de politie zou ik verantwoordelijk zijn voor de schade veroorzaakt aan mijn voorganger
Ik ben bang dat dit gewoon klopt. de schade aan de voorzijde, ervanuitgaande dat die flink aan puin is, je werkelijke waarde tot 100,- heeft gereduceerd.
Maar ik zou er inderdaad een onafhankelijke expert naar laten kijken. Misschien dat de voorschade best meevalt en je een hoger restbedrag hebt.
Eigenlijk moet je dus antwoord zien te krijgen op de vragen die 345GLS stelt.
Topics: 60
Wat een gedoe allemaal zeg! Ben je WA verzekerd of Allrisk? Ik heb de mijne Allrisk verzekerd, dus getaxeerd, dus ik hoop geen gezeik te krijgen mocht er iets gebeuren.
Topics: 30
Mooi theoretisch verhaal van de verzekering om een auto binnen enkele seconden af te schrijven (en dit volledig aan jou toe te schrijven) zodat zij de schade van een economisch total-loss hoeven te vergoeden, wat natuurlijk altijd minder is als een auto die intact is.
Een moeilijk verhaal. Misschien kun je nog iets voor elkaar krijgen mbt. de schuldvraag van de achter aanrijding bij jou. Dus is het jouw schuld dat die persoon bij je achterop gereden is (omdat je ineens stilstond en hij/zij geen kant op kon) of zat de persoon te slapen en is er dus veel te laat gereageerd (bijvoorbeeld bellen en rijden tegelijk of facebooken en rijden tegelijk)
Hierdoor zou jouw auto nog meer op jouw voorganger zijn geduwd en dus nog meer in waarde gedaald.
Achteraf dus, nadat het gehele incident heeft plaatsgevonden is de waarde bepaald van je auto. Is deze economisch total-loss verklaard, dit zou dus (ook weer in theorie natuurlijk) mede veroorzaakt kunnen zijn door degene die bij jouw achterop gereden is.
Ik bedoel eigenlijk het wordt lekker simpel uitgelegd door de verzekering, in hun voordeel uiteraard. Misschien ligt de volgorde van de gebeurtenissen iets genuanceerder (om maar eens een politiek correcte term te gebruiken) dan het zwart wit verhaal van de verzekering.
Hopelijk heb je iets aan dit gedachte spinsel van me, maar het blijft k-l-*-t-e
En inderdaad, zoals 345GLS zegt, laat ze alles maar eens goed specificeren, die 100,- kan anders overal vandaan komen. Kan je het schaderapport niet (ter inzage) krijgen?
Succes en sterkte!
Topics: 289
erg zuur allemaal ntl, eens te meer, laat je auto taxeren zodat je krijgt wat ie waard is...!
Topics: 7
Dit geintje heb ik inderdaad vaker gehoord. Simpel gezegd is het als volgt:
- jij rijdt met je auto tegen je voorganger aan, waardoor je schade hebt aan je auto;
- vervolgens rijdt iemand tegen jouw auto aan (die al reeds schade heeft);
- voor de verzekering van de auto die bij jou achterop gereden is geldt: je auto was al reeds beschadigd, dus hun verzekerde auto rijdt tegen een schade-auto aan.
Het is dus de kunst om aan te tonen dat het op zijn minst gelijktijdig was of dat jouw auto door de achterop geklapte auto tegen de voorste auto aan gelanceerd werd. Hopelijk geeft 't politie-rapport hier uitsluitsel over. Maar dat kan eens verdomd lastig worden: verzekeraars bieden je heel graag een paraplu aan en zodra het begint te regenen willen ze 'm heel gauw terug hebben.