Berichten: 184
Topics: 30
Lid sinds: Apr 2009
Is het mogelijk om het differentieel van een as van een 940 uit 1995 over te zetten in een as van een 240 uit 1993? Zo ja, welke delen zijn dan ook mooi/beter om meteen over te zetten, danwel te vervangen.
Ik wil namelijk zachtjes aan beginnen mijn 245 uit 1976 voor te bereiden op een motorblok (B23FK) met M90 bak uit dezelfde 940 van 1995
Ik hoor het graag, alle tip zijn welkom!
Berichten: 11.679
Topics: 289
Lid sinds: Jan 2009
kan de hele as er niet onder..? (met wat aanpassingen..)
Berichten: 184
Topics: 30
Lid sinds: Apr 2009
hoe zit het dan met de spoorbreedte etc? De manier van ophangen aan de carrosserie is wel totaal anders. Dus differentieel uitwisselen leek mij de beste optie, eigenlijk.
Berichten: 11.679
Topics: 289
Lid sinds: Jan 2009
ik wil op termijn een sperretje van een 200 onder de 140, heb gezien dat het kan, idd met een aanpassing tav de ophanging, maar het allemaal laswerk naast de auto.
Spoorbreedte ff vergelijken, 200 as naast de 900 as houden, indien mogelijk dan de 200 steuntjes/bevestigingen "overlassen" en hij past..
Berichten: 943
Topics: 47
Lid sinds: Jul 2009
Grote kans dat er in beide assen het zelfde binnenwerk zit.
Allebei dana 30 volgens mij.
De spoorbreedte is van de 940 groter en de ophanging is anders.
Het verschil kan in de overbrengings verhouding zitten.
Volvo 145 B230 M47 lpg 1970
Berichten: 184
Topics: 30
Lid sinds: Apr 2009
Het verschil in overbrenging is nu precies mijn bedoeling. Ik zou dan in 'theorie' exact dezelfde aandrijflijn onder mijn 240 hebben (motor t/m differentieel) als die ik uit mijn 940 sloper gehaald heb. Aan de spoorbreedte wil ik eigenlijk niet komen, ivm rijgedrag van de auto. Ik speel liever met de spoorbreedte dmv een paar spacers dan dmv een as.
Maar ik merk al uit de reacties dat het binnenwerk waarschijnlijk hetzelfde is. Zou natuurlijk ook goed kunnen, want er zit maar maximaal twee jaar verschil tussen het bouwjaar van de beide assen.
Berichten: 11.679
Topics: 289
Lid sinds: Jan 2009
21 February 2012, 18:17
(Dit bericht is het laatst bewerkt op 21 February 2012, 18:24 door Jambon.)
dit even gevonden, is 940.. [TABLE]
<tbody>[TR]
[TD]Spoorbreedte voor[/TD]
[TD]1470 mm[/TD]
[/TR]
[TR]
[TD]Spoorbreedte achter[/TD]
[TD]1460 mm[/TD]
[/TR]
</tbody>[/TABLE]
zie ook hier...
Berichten: 2.372
Topics: 22
Lid sinds: Jul 2005
waarschijnlijk is de overbrenging van de 240 as toch al gelijk aan die van de 940. late 240 met B230F heeft 3,54:1, veel 940's hebben dat ook. pignon en kroonwiel overzetten kan maar daar komt ook afstelwerk bij kijken en eventueel een spreider voor de behuizing. Ik zou daar pas aan beginnen als je voor een sper oid gaat, dan heb je er meer winst van.
hele as overzetten is idd niet handig ivm verschil spoorbreedte en de bevestigingspunten, scheelt flink.
240 | 1991 | B230F+T | M90 | 291 KKm | Bilstein B6/Koni
Berichten: 11.679
Topics: 289
Lid sinds: Jan 2009
Berichten: 2.476
Topics: 125
Lid sinds: Dec 2006
Jambon schreef:10mm...
10 cm.....
Heeft die 940 niet toevallig heel vaak n sperretje erin gehad en met name de turbomodelltjes?????
245 GLE automaat 1979, B230E/AW03-71
244 DL 1982 wit “de Belg” B19A
244 DL 1977 Blauw onderweg naar spuiter met B230FB/AW03-71L
944 II 1996 B230FK/M90 (Verkocht)
P1800ES 1972 Blauw
Volvo toch ..