Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
kdfi
#51
om alles te begrijpen lijkt me een lijst met termen wel handig voor alle Jips ende Jannekes , wat ik uit het topic heb gehaald staat hieronder, aangevuld met de WWW-omschrijving, wie het kan vertalen naar J&J nederlands en een beetje soort bij soort groeperen, feel free..

pickup
igbt
injector signaal
mapping = inregelen
VR sensor
wideband controler
closedloop
pull-up
active bobine (DIS?)
SMD board
low-z injector
directcoil control
LH
wasted spark
output port
jumper
processor poort
processor signaal

de diverse sensoren op en rond de motor...:
sensor inlaatlucht temperatuur
breedband lambdasonde met aansluiting om in de uitlaat te lassen

het juiste gereedschap om eea storingvrij te kunnen maken

wat koop je eventueel gebruikt..


megasquirt FAQ wil ik nog wel proberen te vertalen als dat is toegestaan.. linkje..?


[Afbeelding: fa91957b-dbc9-4a10-af09-4e5f7ae03a2f_zpsptpfi7xq.jpg]
Antwoord
#52
Jambon, dat vind ik een dappere poging. Echter is er een zeeeeer uitgebreide beschrijving van b&g zelf. Als je het dan goed zou willen doen zou je die ook moeten vertalen. Ik heb em Es' geprint (op et werk natuurlijk). Dat waren grofweg 250 pagina's. Leest wel wat makkelijker weg op papier. Maar een aftrapje vwb de basics is nooit weg.

Dit plaatje geeft een aardig overzicht van een basic systeem zonder ontsteking. [Afbeelding: megaWiring.gif]
Volvo 142 '72 Gesloopt
Volvo 240DL '88 Verkocht
Volvo S70 '97 Verkocht
Volvo V70 '08 --> Daily driver
Volvo 242 Turbo Projectje --> http://volvolvo.nl/threads/9146-Mijn-Volvo-242-turbo
Volvo 940 '90 Carbagerun project -->http://volvolvo.nl/threads/14646-carbage...ditie-2014
Antwoord
#53
AIT=Air Intake Temperature (Inlaatlucht temperatuur), Sensor: Air Temp Sensor
CLT=Coolant temperature (koelvloeistof temperatuur), Sensor: Coolant temp sensor
TPS=Throttle Position Sensor (gasklepstand)
Heated oxygen sensor (Lamdasonde), kan breedband of smalband zijn, waarbij breedband sterk aan te raden is, bij veel oudere injectiesystemen word nog gebruik gemaakt van een smalband, dus hou er rekening mee deze te vervangen
FP relay= Fuel Pump relay (brandstofpomprelais)
Relay for FIDLE solenoid (FIDLE Fast idle), verhoogd stationair klep, deze kan nog verbeterd worden door een PWM klep toe te passen.
PWM=Pulse width modulation (pulsbreedte modulatie), klep die gestuurd word door een bloksignaal dat varieert in lengte, door het bloksignaal langer te maken gaat de klep verder open, hierdoor is stationair toerental volledig regelbaar.

Op het plaatje zie je ongeveer het simpelste systeem dat op te bouwen is. Voor ontsteking komt er een hoop meer bij kijken, dan is krukaspositie nodig. Verder kun je waterinjectie, lachgasinjectie, boostcontrol, stationairregeling, tweede brandstofmap met injectoren, schakelen elektrische fan en nog veel meer toepassen. Maar ik zou zeggen begin bij het begin en dat is dus brandstofinjectie.
Antwoord
#54
Iets uitgebreider schema, deze is met ontsteking:

[Afbeelding: RSA_V3-WIRING_Super420A.gif]
Antwoord
#55
Dat schema maakt gebruik van een wasted spark. Dat is een moderne bobine welke in feite bestaat uit twee bobines die op twee cilinders tegelijk ontsteken. Van die twee cilinders bevind zich een in een spoelslag en daar is dus geen brandbaar mengsel aanwezig. Op deze manier hoeven er maar twee kanalen aangestuurd te worden door de megasquirt, dat houd het simpeler. Verder is hier een krukaspositie sensor toegevoegd om het ontstekingstijdstip te bepalen. Hiervoor zijn verschillende mogelijkheden, maar het simpelste is een VR sensortje icm een toothed 36-1 wiel. Dat is een wieltje met 36 gelijke tandjes rondom, een daarvan ontbreekt, dat is het nulpunt waar de megasquirt opnieuw gaat tellen. Iedere 10 graden komt een tandje voorbij de VR sensor en dan is de krukas dus 10 graden verder.
Trigger wheel setup:

[Afbeelding: trigwheel-alignment1.png]
Antwoord
#56
kijk, nu gaat het ergens heen, dank u dank u...!
[Afbeelding: fa91957b-dbc9-4a10-af09-4e5f7ae03a2f_zpsptpfi7xq.jpg]
Antwoord
#57
Geef gerust een brul als er zaken niet duidelijk zijn of niet kloppen. Ik heb niet alle antwoorden klaar, maar er zijn er hier ongetwijfeld die er meer van weten dan ik.
Antwoord
#58
Is deze techniek ook voor turbo-motoren B21et?
En zoja wat is nou echt het verschil tussen KDFI en M-S (ik ben ben dus zo'n Jip)
Heb er wel eens over gedacht om de mijne op gas te laten lopen, zonder bang te hoeven zijn voor back-fires
Antwoord
#59
Zeer geschikt voor turbomotoren. Ik wil m'n b21et in de toekomst ook op ms laten draaien. Maar dat is als de esthetische kant van de auto klaar is. De ms ligt al wel klaar.
HET verschil tussen kdfi en ms? Ms is geen smd techniek. Kort gezegd is ms theoretisch wat gevoeliger hierdoor. Nadeel van de kdfi is dat daar niks meer aan te doen valt door een hobbyist mocht er iets mis mee zijn. Verder zijn er in de kdfi wat opties die ms standaard niet heeft. Maar daar zie ik zelf de voordelen niet heel erg van.
Dan adverteert kdfi nog met hun stekker. De db37 van ms is een computerstekker. Echter heb ik nog geen problemen van iemand vernomen met deze stekker. En de ts had dat dus wel met zijn kdfi.
De ethische kant over pikken van software en hardware kun je in voorgaande berichten lezen.
De ms kun je geassembleerd kopen. Of als bouwpakketje. Het is wel zo dat er verschillende fabrikanten zijn, er zijn fabrikanten geweest die kwalitatief geen geweldige spullen leverden. http://Www.diyautotune.com levert goede spullen. Ik heb hier mijn kit besteld. Alles kwam in gelabelde zakjes gesorteerd. En dan lekker een dagje solderen.
Edit: Ow ja. Je k-jet hiermee op gas... Kans op een backfire is tijdens het tunen nog wel aanwezig denk ik. Ofwel vervang het hele systeem en ga gelijk voor benzine injectie.
Volvo 142 '72 Gesloopt
Volvo 240DL '88 Verkocht
Volvo S70 '97 Verkocht
Volvo V70 '08 --> Daily driver
Volvo 242 Turbo Projectje --> http://volvolvo.nl/threads/9146-Mijn-Volvo-242-turbo
Volvo 940 '90 Carbagerun project -->http://volvolvo.nl/threads/14646-carbage...ditie-2014
Antwoord
#60
Een megasquirt kan iedere 4 takt benzine/gas motor aansturen, turbo compressor 1 of 16 cilinders zolang het maar benzine gas of zelfs E85 slurpt!


Jip / Janneke:

Megasquirt is het echte spul, vereist de wil en motivatie om het draaiend te krijgen, veel ondersteuning via diverse fora.

Kdfi is een systeem wat er sterk op lijkt (kopie van), wordt kwa hardware slecht ondersteund maar is wel goedkoper (zie lijst hierboven van boele)

Beide draaien op de zelfde software., voor beide geld dat het niet een 'Plug & Play' oplossing is.

Alle informatie over de megasquirt is duidelijk gemaakt op deze --> http://www.megamanual.com/mtabcon.htm Website.
Als alles werkt, dan overstappen op 'Extra' software te vinden op http://www.msextra.com
Antwoord


Ga naar locatie:


Gebruikers die dit topic lezen: 1 gast(en)