Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
144 laten spuiten
Ik heb nu ruim 3 jaar met veel plezier mijn Volvo 144s. Hoewel ik erg zuinig ben op de auto ontkom ik niet aan wat roest. Vooral de naadjes achter de voorbumper, de knipperlichtjes, de dakgootjes (ter hoogte van de c stijl) en de randen van de wielkasten beginnen aardig wat oppervlakte roest te vertonen. Ook op de deuren zie ik 1 of 2 hele kleine blaasjes. Er zit naar mijn weten alleen een heel klein plekje onderin 1 van de dorpels dat misschien gelast moet worden. Verder is de wagen keihard.
Ik ben altijd aardig in de weer met olie (en de bekende producten zoals Fertan etc.) om de boel te conserveren maar de auto staat buiten en je ontkomt er dan gewoon niet aan.
Hij heeft om deze reden ook wel eens te koop gestaan op o.a. dit forum. Ik vond het zonde van zo'n mooie auto. Maar ik heb zoveel lol aan het ding dat ik de knoop nooit echt wilde doorhakken. Gelukkig maar achteraf want ik heb eindelijk een overdekte parkeerplaats.

Ik zit er nu serieus aan te denken om de auto te laten spuiten. Nu hij binnen staat durf ik dat wel aan.
Wie heeft er in het verleden al eens een 140 serie laten spuiten en kan mij vertellen welke plekken de meeste aandacht verdienen of heeft een algeheel plan van aanpak? Ik ben van plan de auto zelf te strippen en op een ambulance naar de spuiter te rijden. Dit scheelt in de kosten en zo hou ik het proces voor mijzelf wat overzichtelijker. En misschien heeft iemand een goed adres in de buurt van Den Haag/Rotterdam? Ik heb zelf wel wat contacten maar ik sta nog overal voor open.

Ik heb nog nooit eerder een auto laten spuiten dus voordat ik überhaupt met een spuiterij ga praten leek het me handig (en leuk) om er hier op het forum eerst eens wat meningen over uit te wisselen.

1 ding staat voorop, het moet wel goed gebeuren! Ik heb geen zin in een laklaag waar binnen een jaar weer blazen op staan.
Antwoord
nou Ton, spuiten is zo ongeveer de laatste gang, eerst ontroesten en herstellen(lassen) waar nodig..
[Afbeelding: fa91957b-dbc9-4a10-af09-4e5f7ae03a2f_zpsptpfi7xq.jpg]
Antwoord
De auto zelf uit- en aankleden scheelt wel in de kosten, maar als je het voorbewerken(ontroesten,lassen plamuren en schuren) uit moet besteden ben je toch aardig wat geld kwijt.

Het voorbewerken is namelijk de duurste post.
Een slecht voorbewerkte auto laten spuiten is weggegooid geld; de roest komt er dan binnen een jaar weer doorheen.
Antwoord
Sorry ik had misschien nog iets duidelijker moeten zijn. Ik ben me er zeker van bewust dat de auto eerst goed ontroest moet worden. Daar hoopte ik onder andere wat feedback op te krijgen. Ik ben benieuwd hoe anderen zo'n klus zouden aanpakken.
Antwoord
Voor je begint heel goed inventariseren waar je aan begint. Spuiten is een prijzige aangelegenheid, ofwel je doet het goed of je doet het niet. Daarom goed kijken waar zich roest heeft gevormd. Controleer je dorpels (zitten doppen in aan de binnenkant om te koekeloeren), krikpunten, wielranden achter, chassisbalken, de balk van je voorscherm naar beneden, wielbakken. Haal je voorschermen er eens af en controleer daarachter de roest. Hou in gedachten dat roest tussen felsnaden waar delen bij elkaar komen, erg lastig te verwijderen is omdat de roest er vaak tussen zit, dus let op deze naden of ze bol staan (onderste randje van dorpel bijvoorbeeld). Ik ben ooit eens begonnen aan een 142, daarbij ben ik rechtsvoor begonnen, hoe verder ik naar achter kwam met stukken inlassen, hoe meer roest ik tegen kwam. Op een zaterdagmiddag de auto grondig geinspecteerd, de auto bleek echter op alle boven genoemde punten rot. Ik heb toen het besluit genomen een roestvrije carosserie te gaan zoeken en deze te laten spuiten. Al met al veel geleerd van dat project, lassen, slijpen, plaatwerken, gaat allemaal best aardig nu. Ofwel, besef waar je aan begint. Als het niet te rot is en je begint er wel aan, dan zou ik serieus in overweging nemen om wat laswerk uit te besteden (of je moet al goed kunnen lassen).

Voor wat betreft de afwerking, ik heb contact gehad met meerdere spuiters en de prijzen liepen erg uiteen. Wat mij hierbij opviel is dat er vaak een prijs rond de 1750 euro genoemd werd, maar die bekeken de auto minder nauwkeurig. Er werden ook hogere prijzen genoemd, maar die spuiters namen veel meer tijd voor de auto. Mijn idee is dat bij de goedkopere spuiters dan de prijs dus duurder gaat uitvallen dan eerst werd gezegd, of er word minder goed werk afgeleverd. Al met al ben ik er nog niet helemaal uit wie en waar het spuitwerk gedaan gaat worden.
Antwoord
Kijk maar eens op mijn website. Voor een perfect adres kan ik Marck Harteveld Autoschade te Wateringen aanbevelen! Hier heb ik mijn 1800 laten spuiten. Onwijs mooi gedaan. Nergens een sinaasappel kunnen ontdekken. Hij heeft hem ook gelijk getectyleerd. Ze doen veel Amerikanen/Klassiekers. Dus qua ervaring zit dat helemaal goed!

Ik heb hem zelf helemaal kaal geschuurd tot op het staal. Alleen dan weet je zeker dat je niets geks tegen komt. 'Overblazen' doen ze vast ook, alleen dan zal roest weer snel terugkeren. Goed aanpakken dus!
Groeten, Boele
Antwoord
Je zou een bij Toncar in berkel kunnen informeren. Waarschijnlijk niet de goedkoopste maar lijkt me een zaak die jou goed kan helpen (doen zelf laswerk, spuiten weet ik niet zeker). Daarnaast kom "lasklus" bij je thuis.

Als je zeker bent dat je wil gaan restaureren zou ik ergens een brug huren, schroevendraaier, grof schuurpapier mee en elk plekje dat je niet vertrouwd te lijf gaan met je gereedschap (wielbakken kriksteunen, ramen, spatborden, rand wiel etc).
Als je eenmaal die weg ingeslagen bent moet je wel verder, daar zou ik me wel goed bewust van zijn.
Als je erg veel plekken ziet zou ik er niet aan beginnen en juist niet gaan porren maar de een lasser brengen voor een herstelofferte. Dan kan je beslissen over "doorrijden" (alleen de plekjes bijwerken), verkopen of restaureren.

Blaasjes in je deur en dorpel zullen waarschijnlijk wel een gat worden (goed te repareren), als dat alles is een lasser snel en goedkoop klaar.

Jambon en Yellow240 hebben een mogelijke goed(kope) plaatwerker+spuiter in de buurt (Waalwijk/Kaatsheuvel). Maar volgens mij waren daar nog geen ervaringen mee.
Antwoord
DopdeDouwer schreef:Jambon en Yellow240 hebben een mogelijke goed(kope) plaatwerker+spuiter in de buurt (Waalwijk/Kaatsheuvel). Maar volgens mij waren daar nog geen ervaringen mee.
..geen persoonlijk, wel wezen kijken tijdens het werk aan een "76 244 die op steenworp afstand woont..
Antwoord
Jambon schreef:..geen persoonlijk, wel wezen kijken tijdens het werk aan een "76 244 die op steenworp afstand woont..
en?
[Afbeelding: blackmoose.png]
Volvo 240 GL automaat 1983 Big Nose B230F (Helaas in onderdelen verkocht)
VW T3 camper TD
Antwoord
nou zag er deugdelijk uit, rottigheid werd voor m'n neus uitgeslepen en er is nw blik ingegaan. Ook een vreemd gaatje in de deur, duidelijk een verontreiniging in het staal geweest, vierkantje er uit, idem er in, uiteindelijk zeer netjes gespoten. De echte kwaliteit moet blijken met de jaren, ik weet wel dat de persoon overdag bij een schadebedrijf werkt en "in z'n eigen tijd" idem handeld..

Overigens heeft deze auto helaas wat paaltjes geraakt 2 weken nadien (haren uit je hoofd..), maar dat is via de verzekering geregeld.. (.."dat worden dan 2 nieuwe deuren meneer..")
Antwoord

Ga naar locatie:

Gebruikers die dit topic lezen: 1 gast(en)