Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Wanneer klepgeleiders vervangen (b18a)
#1
Ik ben bezig met het opknappen van cilinderkop voor mijn b18a, probleem met deze kop was een afgebroken bout (eentje welke de tuimelaars vastzet). Deze is er inmiddels uit. Vervolgens heb ik met polijstpaste de kleppen en zittingen gepolijst en de kleppen schoongemaakt (nachtje in de benzine deed wonderen). Met een glasplaats geprobeerd te zien of de kop nog vlak is, en deze ziet er prima uit.

Nu vraag ik me af hoe ik kan zien/testen of de klepgeleiders nog in goede conditie zijn, iemand een tip??

Thanks!
Antwoord
#2
Haynes zegt..

"controleer de geleiders met de klepstelen om er zeker van te zijn dat ze goed sluiten: de klepstelen behoren goed te kunnen bewegen in de geleiders zonder vertraging (vanwege inlopen) of zijdelingse speling.

nw geleiders behoren boven de kop uit te steken

20.1mm B18
17.5mm B20 A - B
17.9mm B20 E - F
[Afbeelding: fa91957b-dbc9-4a10-af09-4e5f7ae03a2f_zpsptpfi7xq.jpg]
Antwoord
#3
Jambon schreef:Haynes zegt..

"controleer de geleiders met de klepstelen om er zeker van te zijn dat ze goed sluiten: de klepstelen behoren goed te kunnen bewegen in de geleiders zonder vertraging (vanwege inlopen) of zijdelingse speling.

nw geleiders behoren boven de kop uit te steken

20.1mm B18
17.5mm B20 A - B
17.9mm B20 E - F

Bedankt, net even gechecked en het lijkt allemaal in orde. Ga het geheel volgende week maar gewoon weer in mekander zetten en plaatsen. Ben benieuwd.
Antwoord
#4
Je kan beter met een rij , liniaal of iets dergelijks kijken of je kop vlak is.
Een glasplaat werkt leuk voor een kopje van een brommer maar is niet vlak genoeg voor een 4 cilinder.
Glas buigt en vervormd ook nog.
Volvo 145 B230 M47 lpg 1970
Antwoord
#5
Check ook nog even de kleppen zelf als je ze toch los hebt.
Ze mogen namelijk niet getulpt zijn.
Dat wil zeggen dat ze niet krom mogen zijn bij de kop.
Bekijk ook mijn website en blog www.oudevolvo.nl
Antwoord
#6
oudevolvo schreef:Check ook nog even de kleppen zelf als je ze toch los hebt.
Ze mogen namelijk niet getulpt zijn.
Dat wil zeggen dat ze niet krom mogen zijn bij de kop.

Na het polijsten zie ik een mooi evenwijdige slijprand bij alle kleppen, ze glijden goed in hun geleiders en hebben geen (voelbare) speling. Mochten ze getulpt zijn zou ik het dan gezien hebben na het polijsten (onevenwijdige slijprand)?
Antwoord


Lijst met mogelijk verwante topics
Topic Auteur Reacties Weergaven Laatste bericht
  Bobine met voorschakelweerstand te vervangen door bobine zonder voorschakelweerstand? Arjan. 48 17.057 31 May 2022, 17:39
Laatste bericht: Marc1970
  tussendemper vervangen adrianus240 2 2.009 25 July 2021, 20:54
Laatste bericht: Grey240Polar
  Volvo 230K vervangen door B230F Rafiq 5 4.351 15 July 2021, 16:57
Laatste bericht: Dopski
  940 B230FB waterpomp lekt na vervangen lonnebol 9 5.833 23 January 2021, 18:43
Laatste bericht: Volvo240
Photo distributie riem vervangen, positie tussenas? B200f superD 9 4.867 25 November 2020, 14:10
Laatste bericht: superD
  Uitlaat Volvo 240 vervangen stoffel 12 11.243 2 July 2018, 20:05
Laatste bericht: Marc1970
  Vervangen van B200F door B230F. polestar-volvo 4 5.140 5 April 2018, 20:38
Laatste bericht: RM
  240 Slechte koude start na vervangen LMM henri84 25 19.887 17 February 2018, 16:36
Laatste bericht: henri84
  Olie vervangen '92 240 GLE UraniumFever 12 11.052 3 December 2017, 16:26
Laatste bericht: Marc1970
  Motorsteun last minute laten vervangen? ja/nee Arjen van Hattem 10 11.163 20 July 2017, 18:29
Laatste bericht: PdeBruijne

Ga naar locatie:


Gebruikers die dit topic lezen: 1 gast(en)