Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
fluittoon (toeren afhankelijk)
#1
Mijn B20B laat heel af en toe, na stevig doorrijden, een luide fluittoon horen. Het komt van voren. (radiateur kant).
Ik heb onlangs de motor een opknapbeurt gegeven. De fluittoon was al langer te horen en er waren meerdere mankementen die aandacht verdienden.

Wat ik heb vervangen en gereviseerd:
Spruitstuk gestraald en pakkingen vervangen
2x Stromberg ultrasoon gereinigd en gereviseerd
Bougiekabels vervangen
Koelwaterslangen vervangen
Waterpomp vervangen
Expansievat + dop vervangen
Filters, pakkingen en keerringen BW35 automaat vervangen en olie ververst
Motorolie (Bardahl 20w50) + oliefilter + klepdekselpakking + luchtfilter vervangen
Poelies + koelwaterbuizen gestraald en gecoat
Voorste (vilten) krukas keerring vervangen

Ik heb nog veel meer aan de auto gedaan maar dat heeft geen relatie tot de motor.

Ik heb inmiddels weer een 500km met de wagen gereden en dat verliep probleemloos. Ik heb alle bouten en moeren van (en rond) het spruitstuk laatst nog eens aangetrokken en de motor loopt verder prachtig en mooi in balans. De bougies zijn alle vier mooi bruin van kleur. De CO waarde is inmiddels ook afgesteld. Overdruk in het carter is er niet, de motor rookt niet (alleen een licht pufje bij het starten met warme motor, ik verdenk de klepseals). Versnellingsbak en motor zijn beiden volledig oliedicht.

Vandaag heb ik op de snelweg een paar keer goed doorgetrokken en bij het loslaten van het gas......fiiiiiiiiieeeeeeeeeeuuuuuuuuuuuut. Kak!
Als het er eenmaal in zit komt het vaak terug. Een vacuüm lek lijkt het niet te zijn want het is er niet continu, het blijft ook hangen in lage toeren en het volume is vrij constant. Het gaat wel mee met de toeren. Als ik een korte stoot gas geef is het weg.
De fluit is erg luid in die zin dat voetgangers omkijken als ik voor het stoplicht sta. Als het warm is komt ie wat vaker opzetten. Het klinkt als een kapot lager oid.

Het enige dat ik niet vervangen heb zijn de brandstofpomp en de dynamo. Omdat de fluittoon zo sporadisch voorkomt heb ik nog niet de gelegenheid gehad om goed te luisteren waar het precies vandaan komt. 1 keer heb ik de auto aan de kant gezet en de fluittoon aan de gang weten te houden. Het geluid was het luidst voor aan de motor (als eerder omschreven). Ik zag het niet zitten om met mijn hoofd te dicht tussen de fan en een gloeiend hete radiateur te hangen dus het lokaliseren was lastig.
Een fluittoon uit de mechanische brandstofpomp lijkt mij niet aannemelijk en de dynamo.....ik weet het niet.

Heeft iemand een suggestie?
Antwoord
#2
Dynamolagers kunnen ook goed gillen. Zit er speling op de dynamo?
Misschien de V-snaar zelf.
Antwoord
#3
Nee, er zit geen speling op de poelie van de dynamo. De snaar staat goed strak. Het klinkt ook niet als een slappe v-snaar en daarbij hoor je die voornamelijk bij het accelereren.
Ik heb de vraag ook op volvokv gezet en daar kreeg ik de tip om toch nog eens goed naar het inlaatspruitstuk te kijken. Er zou een scheurtje in kunnen zitten. De test met remmenreiniger heb ik al eerder gedaan en leverde echter niets op.
Antwoord
#4
Heb je al eens gekeken of die poelie een beetje in lijn staan? De dynamo heeft uiteraard 2 lagers, misschien is de achterste stuk, dat kan je minder goed voelen dan speling op de voorste.
Volvo 940 1997  Volvo 144 1969
Antwoord
#5
Hoi Marc,

Die staan niet perfect in lijn. Het is al de 2de dynamo die erop zit. De eerste trok op de A1 bij Bordeaux de poelie van de waterpomp. Dit was in 2008. Bij thuiskomst (door de ANWB) heb ik een nieuwe dynamo gekocht maar deze staat ook iets scheef. Vreemd want ik heb hem bij een bekende grote Volvo leverancier gekocht als een Volvo 140 wisselstroom dynamo. As good as it gets dacht ik toen maar.

Op volvokv.nl opperde iemand dat het de distributietandwielen wel eens konden zijn. Kunnen die gaan fluiten als ze versleten zijn? Ik heb hier geen ervaring mee en de enige informatie die ik vindt is dat dit meer klinkt als een getokkel en dat het een dwalend ontstekingstijdstip veroorzaakt. Ik kan niet zeggen dat deze symptomen mij zijn opgevallen bij mijn B20 en het opbouwen ervan. De stroboscoop gaf een keurige stabiele ontsteking aan en de motor klinkt verder prachtig.
Antwoord
#6
Volgens mij zijn veel zgn. 140 dynamo's afgezaagde 240 dynamo's, vooral die van hogere Ampere opbrengst. Je zou het pasvlak eens parallel moeten vijlen en wat je kwijtgeraakt bent opvullen met ringen. Rechter is beter.

De distributietandwielen heb ik nog nooit horen fluiten en ik heb een hele poos met slechte (speling) rondgereden. Alleen dukdukduk, geluid van de nokkenas die een sprongetje voorwaarts maakt dankzij de speling. De ontsteking zal er niet erg van verlopen, wel als de kern los is geraakt.

ALs je niet met je oor bij de fan durft (groot gelijk) kan je een stuk tuinslang gebruiken als auto-stetoscoop.
Volvo 940 1997  Volvo 144 1969
Antwoord
#7
Ja precies, of een lang stuk tapeind. Maar zoals ik al schreef moet ik dan eerst eens zien te stoppen terwijl die fluit aan de gang blijft. Dat is nog niet zo makkelijk want hij laat zich niet zo makkelijk horen.
Als je binnenkort een crème witte Volvo 144s met 150km/h tussen Den Haag en Rotterdam ziet scheuren dan ben ik het, op zoek naar mijn fluittoon. Smile
Antwoord
#8
Vol gas en afgeladen met bagage Cap Gris-Nez opscheuren en het fluitje is weg. Ook op de terugweg is het niet meer terug gekomen. Wat het nou was?
Antwoord
#9
ik had vd week ook last van een fluittoon..
alleen op een V100 (ja ja.. zoek maar op)

met 70kmpu en dan vol gas, wat een herrie kan een turbo dan maken..
zie:http://youtu.be/G-nhfyHz3n0


ja, kwaliteit is minder....
Antwoord
#10
Vet!
Antwoord


Ga naar locatie:


Gebruikers die dit topic lezen: 1 gast(en)