Topics: 17
De syptomen die in de link besproken worden komen wel helemaal overeen met de problemen bij mijn bak. Ik wil hem dus eerst reinigen, om te zien of dat de oplossing is en zoek dan ook eigenlijk alleen een staartstuk met inhoud. Gezien het puur voor orientatie is en misschien voor reserveonderdelen wil ik er niet gelijk 100 euro aan uitgeven. Niet dat jou bak dit niet waard is, want voor een goed werkende bak ben je niet duur. Volgens mij heeft mijn bak geen mechanische aandrijving. Wat is het verschil in een AW70 en een AW70L?
Topics: 69
Wat is het bouwjaar van je 240?
Als hij geen mechanische telleraandrijving heeft, wordt het zoekbereik wel wat groter.
de L staat voor lockup en zorgt in de hoogste trap voor een starre verbinding tussen bak en motor met als gevolg iets lagere toeren en minder brandstofverbruik.
Meer
info mijn webpagina over het voorzien van een automaat van mechanische teller
Maar zonder (noodzaak tot ombouw) van een mechanische teller kun je ook een bak uit een 700 of 900 nemen.
Let op! Daar zit soms ook een ZF bak in.
Dit zou een AW met lockup kunnen zijn voor 80 euro (zo ja, dan koopje!!)
http://www.volvo700vereniging.nl/node/47215
Maar goed, wellicht helpt schoonmaken al.
Een staartstuk is op een AW niks anders dan een lege huls. Ik denk toch dat je een complete bak zult moeten scoren (of eerst kijken of schoonmaken helpt).
Topics: 17
Mijn wagen is van bouwjaar 86 en volgens mij modeljaar 87.
Ik zal binnenkort eens goed kijken wat er daadwerkelijk onder zit.
Bedankt voor jullie input zover.
Mooie webpagina, erg verhelderend, heb jij bij het verwijderen van die huls ook speciaal gereedschap nodig gehad?
Topics: 69

Het staartstuk trek je er zo af, verder geen speciaal gereedschap nodig.
Een auto met bouwjaar 1986 (MY 1987) heeft inderdaad een elektronische kilometerteller.
Topics: 125
Hallo roboer. De automaat van de late 240 heb ik vandaag bij een vriend onder zijn 740 gehangen.
Het model van de aw is 03-71. Reden dat dit bak gewisseld is komt door de koelvloeistof welke via de radiator in de bak lekte. Daardoor is de bak af en toe oververhit. Volgens de eigenaar lijkt het dan of de bak ineens een versleten koppelingsplaat heeft. Toerental loopt dan in een keer behoorlijk op.
Indien je denkt iets aan deze bak te hebben moet je me maar een pb tje sturen.
245 GLE automaat 1979, B230E/AW03-71
244 DL 1982 wit “de Belg” B19A
244 DL 1977 Blauw onderweg naar spuiter met B230FB/AW03-71L
944 II 1996 B230FK/M90 (Verkocht)
P1800ES 1972 Blauw
Volvo toch ..