Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
standverwarming
De winter komt er (ooit) weer aan en ik heb een hekel aan ruitenkrabben. Nu ben ik aan het mijmeren over standverwarming voor zowel interieur als koelwater/motorblok. Het lijkt me ideaal om 's ochtends in een reeds ontdooide auto te stappen, de blower aan te zetten en direct warme lucht te hebben.
Ik lees over m.n. de Zweedse Volvo's dat deze dat regelmatig hebben. Hoe zijn de ervaringen daarmee?
Mocht ik zo iets aanschaffen dan gaat mijn voorkeur uit naar een systeem op 220V (ik kan mijn 245 via een verlengsnoer en tijdschakelaar aan een stopcontact bij huis leggen) en niet op benzine (zoals die oude rode Volvo systemen uit de jaren '80). Een Webasto of Eberspacher vind ik te duur. Op internet staan systemen van o.a. Defa uit Noorwegen. Is iemand hier bekend mee?
940 Estate LE 1998 B230FK+MBC Vialle LPG-G3 automaat Nautic Blue
245 estate 1976 B230F "De ouwe Blauwe", Prins VSI LPG G3 100 liter, AW71, Mellan Bla, Volvo lakkleur 121-00-1 
244 sedan 1983 B23A "Big Nose" benzine, M47, Moerkbla Metallic Volvo lakkleur 200-2

Antwoord
Zoek eens op dit forum, er is al dikwijls over geschreven. Ik meen dat velen het niet meer gebruiken
vanwege de vreselijk hoge stroomrekening. Kijk dus eerst wat zo'n ding verbruikt.
Antwoord
op brandstof is goedkoper in verbruik, de paar druppels die worden verstookt verdien je terug door de "choke" die niet wordt gebruikt, en geen koudestart slijtage.. wat vergeten wordt is dat het systeem het hele jr gebruikt kan worden... + 30 graden buiten is nog steeds niet bedrijfstemperatuur..
[Afbeelding: fa91957b-dbc9-4a10-af09-4e5f7ae03a2f_zpsptpfi7xq.jpg]
Antwoord
Bedankt voor het meedenken.
@Stinky: Ik heb hier al het e.e.a. gelezen. Stroom vreten doen ze inderdaad, al is het vaak maar voor een uurtje in de ochtend voor vertrek.
@Jambon: Het benzineverbruik van een standkachel verdien je i.d.d. zo terug omdat je met een warm motorblok kunt vertrekken. Echter nieuwe standkachels op benzine/diesel zijn erg aan de prijs en moet je haast wel door een deskundige laten inbouwen (daar staat 8 uur inbouwtijd voor las ik). Gebruikte (oude) systemen kunnen tricky zijn door oude/lekkende ringen e.d. met risico op brandgevaar, vandaar dat mijn voorkeur (zowel prijstechnisch als brandrisico) uitgaat naar 220V. Stroomverbruik neem ik dan voor lief. Bovendien lijkt zo'n DEFA systeem (Conrad verkoopt ze o.a.) goed zelf in te bouwen: verwarmingselement in een vriesplug schroeven (ze hebben ook types die geschikt zijn voor B230f blokken) bekabeling aanbrengen blower in het voetencompartiment klikken en de stekker in het stopcontact. De handleidingen op internet zien er duidelijk uit. Maar werkt het ook goed voor onze auto's?
245 estate 1976 B230F "De ouwe Blauwe", Prins VSI LPG G3 100 liter, AW71, Mellan Bla, Volvo lakkleur 121-00-1 
244 sedan 1983 B23A "Big Nose" benzine, M47, Moerkbla Metallic Volvo lakkleur 200-2

Antwoord
ik denk dat het wel mee valt, eigen handigheid en kunde bepaald uiteraard, en ja ze zijn aan de prijs, echter gaan die dingen op termijn mee van auto naar auto. Reviseren is ook vrij eenvoudig, alles is te koop en iedereen die bouwdoosjes gebouwd heeft kan het. Het electrische systeem kan alleen daar gebruikt worden waar kan worden aangesloten, de brandstofversies doen het overal, dus ook als je van je werk naar huis gaat of waarvandaan dan ook, je kunt r ook een klokje bij inbouwen (ook duuder ja..) welke tevens de ventilatie aanstuurt zodra het water op temperatuur is..

overigens krijgt de accu het ook minder voor z'n kiezen, de olie zal niet op temperatuur zijn maar door de stralingswarmte in het motorblok is er zeker een verschil tussen appelstroop uit de vriezer en lauwe olie..! Startmotor heeft r dus altijd veel minder moeite mee, Ãn de accu zal snel weer zijn bijgeladen. Altijd een hekel punt, auto starten en meteen alles aanzetten...
[Afbeelding: fa91957b-dbc9-4a10-af09-4e5f7ae03a2f_zpsptpfi7xq.jpg]
Antwoord
Ik heb net een Defa-vriesplug-motorblok verwarmings element ingebouwd.

Wel een ellende om die vriesplug er uit te krijgen ( Vriesplug verwijderen B19

Ben benieuwd wat het doet in de winter.

En in de winter zet ik altijd zo'n 3000-watt electrisch kacheltje in de auto.
Verlengsnoer + tijdklok en in de barre wintertijden is mijn auto lekker warm van binnen + alle ruiten sneeuw/ijsvrij
[Afbeelding: 84fb94b1c967617fde68e97ccaaf79fc.gif]
Antwoord
Ik heb een prijsopgave aangevraagd voor DEFA blokverwarming (via de vriesplug) in combinatie met interieurverwarming (DEFA warm up comfort plus, 1850 Watt), dit komt voor een Volvo 240 estate op zo'n 335,- euro (zelf aanleggen).
Wat ik mij afvraag is dat via de dompelaar in de vriesplug het koelwater ter plaatse warm wordt, maar hoe vindt er circulatie van deze warmte plaats?

Antwoord
Passief, warm water stijgt op.
Volvo 940 1997  Volvo 144 1969
Antwoord
Marc1970 schreef:Passief, warm water stijgt op.

Juist, ja!

Antwoord
Ik heb zelf ook een diesel-standkachel maar als ik er nog geen had zou ik deze wel eens willen proberen;

http://auto-onderdelen.marktplaats.nl/ov...ck=1#photo
Antwoord

Ga naar locatie:

Gebruikers die dit topic lezen: