Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
doppen in de dorpel foetsie?
Ik wil de anti-roest behandeling van mijn 245 (1993) langslopen met wat Dinitrol producten. Ik heb gelezen dat je aan de binnenkant van de dorpels (als je de bodembekleding weghaalt) op regelmatige afstand plastic doppen moet kunnen zien zitten.
Door die doppen te verwijderen kun je in de dorpel kijken en deze ontdoen van rotzooi e.d..
Maar.... ik heb heel veel bekleding weggehaald, maar zie nergens verwijderbare doppen. Zijn deze niet meer aanwezig op Volvo's de laatste bouwjaren? Of zoek ik verkeerd? Is er een andere manier om de holle ruimtes van de dorpel te inspecteren/behandelen (zonder boorgaten te maken en endoscoop)?
940 Estate LE 1998 B230FK+MBC Vialle LPG-G3 automaat Nautic Blue
245 estate 1976 B230F "De ouwe Blauwe", Prins VSI LPG G3 100 liter, AW71, Mellan Bla, Volvo lakkleur 121-00-1 
244 sedan 1983 B23A "Big Nose" benzine, M47, Moerkbla Metallic Volvo lakkleur 200-2

Antwoord
Twee ronde onder de zekeringdoos (A stijl), ÃÃn ronde net voor de B stijl, een groot vierkant gat waar de gordelrol in zit, en dan nog ÃÃn langwerpige dop voor de C stijl.
Volvo 940 1997  Volvo 144 1969
Antwoord
die móeten r zitten.. in het "ergste" geval ff de oprolautomaat uit de dorpel schroeven..
[Afbeelding: fa91957b-dbc9-4a10-af09-4e5f7ae03a2f_zpsptpfi7xq.jpg]
Antwoord
Bedankt voor de reacties Marc en Jambon. Ik heb de doppen gevonden dankzij de aanwijzingen. De linkerdorpel was nog mooi droog en glom nog een beetje van de laatste anti-roest behandeling. In de rechterdorpel zat wat droge takjesrommel even de stofzuiger er in gestoken. Daarna lekker de hele middag aan het Dinitrollen geweest. Alle holle ruimtes en velsranden weer behandeld (de auto lijkt nu wel een druipkaars, uit de afwateringsgaatjes drupppelt het behoorlijk) de onderkant glimt nu goud-bruin van de Dinitrol metallic.Laat de nu winter maar komen!
245 estate 1976 B230F "De ouwe Blauwe", Prins VSI LPG G3 100 liter, AW71, Mellan Bla, Volvo lakkleur 121-00-1 
244 sedan 1983 B23A "Big Nose" benzine, M47, Moerkbla Metallic Volvo lakkleur 200-2

Antwoord
Mag ik vragen welke produkten van dinitrol je gebruikt en waar je deze kunt kopen?
Ik wil mijn dorpels ook graag een keer goed behandelen.
In het verleden is hij een keer met tectyl behandeld volgens mij (aan de dopjes in de dorpels te zien) Wink
Antwoord
@okkehel: Het scheelt dat mijn Volvo van de laatste serie is en dus al profiteert van de af fabriek beste roestpreventie voorzorgsmaatregelen die Volvo destijds nam. Er zat geen roest aan omdat de auto een tijd in het zonnige Portugal had vertoefd en dat wilde ik graag zo houden. Daarom heb ik mijn 245 twee jaar geleden een complete ML behandeling laten geven bij een bedrijf (voor 225,- bij Jan Illbrink Service in IJsselmuiden, nee ik heb geen aandelen maar was er wel erg tevreden over). Je bent de auto een paar dagen kwijt voor de behandeling, maar alle naden glimmen nu na twee jaar nog steeds van de ML. Ook na twee pekelwinters geen roestwerking merkbaar. Nu loop ik ieder jaar de auto voor de winter even na. Als je googled op "Dinitrol" dan kun je alle verschillende producten en hun eigenschappen en toepasbaarheid bekijken. Voor de holle ruimtes (dorpels, binnenkant deuren/kofferklep en motorkapen overige felsranden) heb ik Dinitrol ML gebruikt. Dit verhard niet en blijft kruipen in alle hoeken en naden. Gebruik geen ouderwetse tectyl, dit hard nl. uit na verloop van tijd en gaat dan barsten. Als er vocht onder die barsten zit/komt gaat dat na verloop van tijd rotten en komt de bruine pest tevoorschijn. Gebruik een middel dat niet uithard bijv. Fluid Film of Dinitrol of voor mijn part ieder ander dun vet of olieproduct dat blijft kruipen. Dorpels volpompen totdat het er door de afwateringsgaatjes weer uitdruppelt en de auto afwisselend met de voor- en achterkant op een steile schuine helling rijden en even zo laten staan zodat het in de meest afgelegen hoekjes komt (of voor- achterkant om de beurt hoog opkrikken en telkens een nachtje laten staan).
De onderkant doe ik met Dinitrol Metallic, beschermt tegen opspattend vuil, pekel en steenslag. De wielkasten van mijn 245 hebben na een Dinitrol Metallic behandeling allemaal kunststof binnenkanten gekregen dus daar is de kans op roestvorming nihil. Ik rijd er het hele jaar in, ook door pekelweer en probeer de auto zo goed mogelijk te conserveren. Een goede anti roestbehandeling levert zijn geld vaak weer op. Plaatwerk vervangen (lassen, monteren en spuiten) is vaak duurder.

Antwoord
@kogelman: Dat is een uitgebreid en duidelijk antwoord waar ik wel wat mee kan.
Bij mijn auto zit hier en daar wel een plekje, maar het lijkt op zich nog wel mee te vallen.
Maar ik wil dit graag ook zo houden vandaar!!

Bedankt
Okke
Antwoord

Lijst met mogelijk verwante topics
Topic Auteur Reacties Weergaven Laatste bericht
  Herstel van dorpel Reinier de Rijck 8 6.396 1 December 2007, 12:09
Laatste bericht: Reinier de Rijck

Ga naar locatie:

Gebruikers die dit topic lezen: 1 gast(en)