Berichten: 253
Topics: 36
Lid sinds: Mar 2007
Mijn voordeur aan de passagierskant (van de 240) opent moeilijk, zowel wanneer ik aan de buitenklink trek, en met het hendeltje van binnenuit. Iemand misschien een idee wat ermee aan de hand is en hoe ik dit kan verhelpen? Alvast bedankt!
Vincent244
Volvo 244L, 06-1975 B20A, M40 (4-bak), Benzine, 105.900km (Geschorst, Project!)
Volvo 244GL, 08-1980 B21A, M46 (4-bak+OD), LPG, 86.000km (Geschorst)
Volvo 855GLT USA, 08-1995, 2.5 20V, M56 (5-bak), LPG G3, 110.000mls/175.000km (Dagelijkse auto)
Berichten: 11.638
Topics: 288
Lid sinds: Jan 2009
eerst de boel maar ens smeren, niet direct nar de WD40 grijpen, da's eigenlijk te schraal en handig als je hangslot hapert, en de afstelling van de deur checken..
Berichten: 4.339
Topics: 256
Lid sinds: Mar 2005
waarschijnlijk al geprobeerd de boel te smeren?
Ik weet dat je binnen in de deur het handeltje kunt stellen. Maar dat is volgens mij alleen voor de buitenhandel.
Bedankt en de groeten! 245 GL '79/244 GL '80/745 GL '85/144 DL '72/Amazon Combi '68
Berichten: 253
Topics: 36
Lid sinds: Mar 2007
Bedankt voor jullie reacties! Dan maar een keer het paneel eraf halen en binnenin de deur kijken/smeren/stellen. De afstelling is goed, aangezien daar niets aan veranderd is tov toen hij nog wel goed opende en er ook geen speling op het scharnier zit. Heeft het misschien iets met het slot ook te maken? (Versie zonder centrale vergrendeling), want dat gaat ook lastiger open van buitenaf.
Vincent244
Volvo 244L, 06-1975 B20A, M40 (4-bak), Benzine, 105.900km (Geschorst, Project!)
Volvo 244GL, 08-1980 B21A, M46 (4-bak+OD), LPG, 86.000km (Geschorst)
Volvo 855GLT USA, 08-1995, 2.5 20V, M56 (5-bak), LPG G3, 110.000mls/175.000km (Dagelijkse auto)
Berichten: 4.339
Topics: 256
Lid sinds: Mar 2005
11 February 2013, 22:07
(Dit bericht is het laatst bewerkt op 11 February 2013, 22:12 door henqui.)
ik heb ook wel eens gehad dat de 'vanger' in de deurlijst verschoven was. Die kun je ook stellen.
Ik weet alleen niet meer wat toen de symptomen waren ;-)
Bedankt en de groeten! 245 GL '79/244 GL '80/745 GL '85/144 DL '72/Amazon Combi '68
Berichten: 253
Topics: 36
Lid sinds: Mar 2007
Had op zich gekund, maar zojuist even gekeken en zowel de vanger op het portier als op de stijl lijken niet verschoven: het vuil vormt precies de vorm van beide onderdelen. De deur valt ook goed dicht (lijkt mij een mogelijk symptoom) Ik vermoed dat er eea gesteld moet worden in de deur: de klink buiten steekt ook een beetje scheef in de zwarte ruimte. Zal dat eens gaan doen als het minder koud is
Vincent244
Volvo 244L, 06-1975 B20A, M40 (4-bak), Benzine, 105.900km (Geschorst, Project!)
Volvo 244GL, 08-1980 B21A, M46 (4-bak+OD), LPG, 86.000km (Geschorst)
Volvo 855GLT USA, 08-1995, 2.5 20V, M56 (5-bak), LPG G3, 110.000mls/175.000km (Dagelijkse auto)
Berichten: 679
Topics: 49
Lid sinds: Aug 2012
11 February 2013, 23:35
(Dit bericht is het laatst bewerkt op 11 February 2013, 23:42 door ZOAB.)
Irritant ja, ik heb nu ook linksvoor last van van slecht of soms niet ontgrendelen. Ik moet de binnenzijde daar ook nog eens voor loshalen bij droog weer.
henqui schreef:ik heb ook wel eens gehad dat de 'vanger' in de deurlijst verschoven was. Die kun je ook stellen.
Ik weet alleen niet meer wat toen de symptomen waren ;-)
Dit had ik onlangs ook ja, je ziet nauwelijks dat ie verschoven is dan, ging bij mij voor mijn gevoel om < 1 mm. De vanger iets losdraaien en dan weer meer naar 'buiten' weer vastzetten.
Symptoom waren:
- dat je de deur veelvuldig moet dichtgooien, voordat ie in het slot valt.
- deur tijdens het rijden ineens losspringt (blijft wel hangen op de eerste vergrendeling, dus je schept geen fietsers op de rotonde  )
Ik denk dus dat dat een ander probleem is.
==edit==
Hierbij wat foto's van toen ik een klinknagel in de buitenklink herstelde, daarop kan je een stangetje met schroefdraad en een tonnetje zien, waaraan een veertje hoort te zitten. (op de 2e foto zie je dat het veertje er niet op zit en eronder hangt)
Als je dat tonnetje omhoog of omlaag draait (en het veertje weer erop zet), dan kan je de klink wel of niet gebruiken. Welke kant op, moet je maar even proberen. Dat weet ik zo niet meer.
Tip vd dag: ik weet niet hoeveel deuren het hebben, maar ontgrendel eerst een van je andere portieren, zodat je jezelf niet buitensluit
Volvo 244 DL - B21A - 1976 ____ Volvo V70 - 2.5 20v - 1998 (daily) ____ Lid van het Volvo 240-260 Register sinds 2012
Berichten: 6.715
Topics: 163
Lid sinds: Aug 2006
In de "vanger" van de deur zit aan de bovenkant ook een blokje dat mee moet veren als je je deur dichtgooit. Dat zelfde veertje helpt vervolgens ook weer je deur te openen als hij open moet (geeft een heel klein zetje).
Je ziet het bijna niet, maar heeft wel goede smering nodig, kan blijven hangen en dan gaat je deur alleen met veel geweld of heel vaak dicht gooien dicht.
Wat tlc in de vorm van WD40+vet+olie doet 'm goed en zorgde er bij mij voor dat hij weer sluit als een brandkast.
Berichten: 9.865
Topics: 82
Lid sinds: Apr 2006
Ja, maar Vincents carro is reeds voorzien van de veel betere deursloten, niet die ouwe 140 toestanden met veertjes, schuifjes en hoekjes. Als de handgreep scheef erin zit, gok ik dat die ergens binnenin is afgebroken.
Hier de recente deurgrepen: http://cleanflametrap.com/doorHandle.html
Volvo 940 1997 Volvo 144 1969
Berichten: 6.715
Topics: 163
Lid sinds: Aug 2006
Marc1970 schreef:Ja, maar Vincents carro is reeds voorzien van de veel betere deursloten, niet die ouwe 140 toestanden met veertjes, schuifjes en hoekjes. Ok, wist niet dat die bij latere 240's is aangepast (mijn ouwe 240 heeft nog hetzelfde slot als een (late) 140).
|