Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
1981 345 GLS
#1
Inmiddels lees ik al een poosje mee op dit forum en heb ik al meerdere keren dankbaar gebruik gemaakt van de kennis hier. Nu stel ik mezelf dus maar eens voor ;D

Een verhaaltje:
Mijn 1981 345 is in Born (Limburg) van de band gerold, net als z´n collega´s, daarna verhuisd naar Deinze, waar hij nieuw is afgeleverd door garage Dhondt-Fraeyman (namen van eigenaars weet ik wel, maar zet ik hier niet neer).
Hij is toen jaren in eigendom geweest van een commandant van de Belgische Rijkswacht en heeft altijd in de garage van een grote villa overnacht. De wagen is vanaf nieuw onderhouden door zijn broer die in 1981 een Volvo-garage oprichtte. Toen de beste man overleed, is de wagen verkocht aan een man uit Dentergem. Deze is kort erna ook overleden, en toen is zijn vrouw ermee gaan rijden. Dit echtpaar woonde in een kasteelhoeve, dus ook gedurende deze periode heeft de auto in stijl binnen overnacht. Omdat de wagen geen stuurbekrachtiging had, werd ´ie begin jaren 90 ingeruild op een S40 (nog steeds bij die Volvo-specialist).
Toen is de 345 gekocht door een bekende uit het Belgische Volvo-wereldje (dhr. Rommelaere, waar ik nog altijd contact mee zoek), die hem als projectauto had.
Rond 2000 is er schade gereden aan de auto, provisorisch hersteld, en vloog de koppeling eruit. Toen heeft de oprichter van de Nederlandse Volvo 300 Club de wagen gered van sloop, en begonnen aan restauratie (nieuwe dorpels, wielkastranden gedeeltelijk, nieuwe binnenschermen). In 2008 heb ik de auto gekocht, ik was toen 16, en de auto had toen al jaren volledig stilgestaan. Hij was nog altijd niet ingevoerd in NL. Dit heb ik gedaan in april 2009 (eerst moest de versnellingsbak vervangen worden, die was stuk).
Daarna ben ik begonnen aan groot technisch onderhoud. Remmen gereviseerd, carburateur gereviseerd, vijfbak met speciaal differentieel eronder (zat een 4/bak onder) voor lage toerentallen, klepspeling bijgesteld, d/riem vervangen, dynamo gereviseerd etc. Een hagelnieuwe koppeling zat er al in.
In 2010 ben ik begonnen met het plaatwerk. Die schade van 2000 is professioneel gefixt, laswerk afgemaakt, laswerk uitgebreid (paravan, portieren, wielkasten) en deels opnieuw gespoten. Inmiddels had ik m´n rijbewijs gehaald en nu rijd ik er al bijna een jaar mee. Uitsluitend hobbymatig, dat wel, en gewoon op benzine, LPG hoef ik niet.
Komende zomer ga ik er mee naar Frankrijk.

Dat was het verhaal in een notendop zo´n beetje 8)

Wat foto´s
ophalen in 2008
[Afbeelding: DSCN2678_2.jpg]

[Afbeelding: DSCN2680_2.jpg]

[Afbeelding: DSCN2683_2.jpg]

neusje erop
[Afbeelding: DSCN2684_2.jpg]

[Afbeelding: DSCN2700_2.jpg]

bak vervangen
[Afbeelding: DSCN2784.jpg]

[Afbeelding: DSCN2787_2.jpg]

en rijden maar...
[Afbeelding: DSCN2888_2.jpg]

[Afbeelding: DSCN2884_2.jpg]

in 2009 naar frankrijk geweest
[Afbeelding: DSCN3126.jpg]

[Afbeelding: DSCN3116.jpg]

[Afbeelding: DSCN3141_2.jpg]

inmiddels een voorraad onderdelen opgebouwd
[Afbeelding: DSCN0386.jpg]

dus deel 2 van de restauratie kon beginnen
[Afbeelding: IMG_0686.jpg]

[Afbeelding: IMG_0695.jpg]

[Afbeelding: DSCN0402d.jpg]

[Afbeelding: DSCN0409d.jpg]

[Afbeelding: DSCN0408d.jpg]

[Afbeelding: DSCN0417d.jpg]

[Afbeelding: DSCN0423d.jpg]

[Afbeelding: DSCN0540d.jpg]

[Afbeelding: DSCN0447d.jpg]

[Afbeelding: DSCN0467d.jpg]

[Afbeelding: DSCN0471d.jpg]

[Afbeelding: DSCN0486d.jpg]

[Afbeelding: DSCN0493d.jpg]

[Afbeelding: DSCN0505d.jpg]

[Afbeelding: DSCN0524d.jpg]

[Afbeelding: DSCN0530d.jpg]

[Afbeelding: DSCN0551d.jpg]

[Afbeelding: DSCN0545d.jpg]

[Afbeelding: DSCN0566d.jpg]

[img width=450 height=600]http://i29.photobucket.com/albums/c255/Volvofiel/DSCN0591d.jpg[/img]

[Afbeelding: DSCN0576d.jpg]


[Afbeelding: DSCN0654d.jpg]

[Afbeelding: DSCN0657d.jpg]

[Afbeelding: DSCN0662d.jpg]

[Afbeelding: DSCN0673d.jpg]

[img width=450 height=600]http://i29.photobucket.com/albums/c255/Volvofiel/DSCN0675d.jpg[/img]

[Afbeelding: DSCN0669d.jpg]

daarna eens een poosje gereden emt de auto
[img width=337 height=600]http://i29.photobucket.com/albums/c255/Volvofiel/IMG_1263.jpg[/img]

[img width=480 height=600]http://i29.photobucket.com/albums/c255/Volvofiel/Afb004.jpg[/img]

goede voorschermen waren namelijk nergens te vinden!!
[img width=480 height=600]http://i29.photobucket.com/albums/c255/Volvofiel/Afb002.jpg[/img]

totdat...
[img width=480 height=600]http://i29.photobucket.com/albums/c255/Volvofiel/Afb014d.jpg[/img]

kaboem, een bmw achterop...

maar:
[img width=480 height=600]http://i29.photobucket.com/albums/c255/Volvofiel/Afb015d.jpg[/img]

ik had vrij weinig schade!

Inmiddels had ik nieuwe voorschermen gevonden, dus toen maar gelijk alles goed aangepakt
[img width=411 height=600]http://i29.photobucket.com/albums/c255/Volvofiel/IMG_4151_2.jpg[/img]

[img width=337 height=600]http://i29.photobucket.com/albums/c255/Volvofiel/IMG_4157.jpg[/img]

[Afbeelding: IMG_4155.jpg]

[Afbeelding: IMG_4156.jpg]

[img width=336 height=600]http://i29.photobucket.com/albums/c255/Volvofiel/IMG_4202_2-1.jpg[/img]

[Afbeelding: IMG_4211_2.jpg]

hagelnieuwe achterlichten erop
[Afbeelding: IMG_4212.jpg]

[Afbeelding: DSCN0863_2.jpg]

[Afbeelding: IMG_4728_2.jpg]

[Afbeelding: IMG_4729_2.jpg]

[Afbeelding: IMG_4726_2.jpg]

[Afbeelding: IMG_4773_2.jpg]

Dat is zo´n beetje het verhaal in een notendop Smile

Reden van dit topic is vooral om de 300-serie ook eens aandacht te geven ent e laten zien dat ook deze wagens gekoesterd worden. Het zijn geen bejaardenbakken. Deze 345 is echt wel sneller dan een doorsnee 240, vergis je niet.
Desondanks rijd ik lekker rustig, lange afstanden 1:14, korte ritten 1:10, met een correct afgestelde B19A. Het moet wel een beetje goedkoop blijven voor een student als ik. Ik maak volop gebruik van mijn OV chipkaart waarmee ik doordeweeks gratis kan reizen, dus daar gebruik ik de auto niet voor. Hij staat lekker droog en warm in de garage thuis en komt elke week even buiten voor een ritje, eens in de maand voor een lange rit zodat alles goed warm wordt.

Ik ben benieuwd naar de reacties, eens zien of de 200-rijders dit beestje ook kunnen waarderen Smile
1981 Volvo 343 2.0 GLS, 1981 Volvo 345 2.0 GLS, 1983 Volvo 360 2.0 GLS sedan, 1990 Volvo 460 1.7 GLEi, 1990 Volvo 940 2.3 GL
Antwoord
#2
al een aardige notendop.. Vilkommen aqui..

[Afbeelding: fa91957b-dbc9-4a10-af09-4e5f7ae03a2f_zpsptpfi7xq.jpg]
Antwoord
#3
Hier dan de eerste 200-rijder die de 300 wel kan waarderen. Heb er zelf nooit in gereden, maar mijn opa had ooit een blauwe MY'82 343 en die blijft altijd kriebelen. Misschien dat ik daarom ook wel de nieuwere neus, hoewel natuurlijk stukken minder bijzonder, altijd mooier heb gevonden. Vind de oude neus altijd een beetje zielig kijken...

Maarre, je had toch ook een 343 DLS?
Volvo 240 '83 B23A - M46 - 223.000 km
Audi A3 1.8T '01 - 212.000 km
Gesloopt: Volvo 244 GL '81 B23A - M45 - 303.000 km
Antwoord
#4
Netjes. Ik dacht dat je vooral met de motor bezig was. Het plaatwerk, de bouwwijze en de bijbehorende roestplekjes komen verdacht veel overeen met die op z'n voorganger, de DAF 66. Van Doorne vond dat een auto vooral niet te lang mee moest gaan.
Volvo 940 1997  Volvo 144 1969
Antwoord
#5
Ondanks dat 't een binnenslaper is/was heeft de roest behoorlijk toegeslagen.
Verder is de 345 gls in mijn optiek een echte Volvo welke het verdient om gekoesterd te worden.
Volvo Amazon , 1966 B230FK , 15G op 0,6 bar.
Antwoord
#6
Mja, het is altijd hetzelfde. Wielkastranden, portierranden, raamranden... ook de 200-serie heeft er last van. Deze 345 is toch verdacht goed geconserveerd vergeleken met zijn broertjes en zusjes! De bodem is nog origineel en keihard, net als alle chassisbalken.
Er zijn nieuwe dorpels ingelast omdat de oude beschadigd waren, vandaar.



@ Arjan: ja, die 343 DLS had ik samen met mijn broer, maar is nu 100% van mijn broer. Maar die wagen is echt compleet verrot... heeft een ingrijpende restauratie nodig en staat voorlopig gestald. Ondertussen worden er al wel onderdelen verzameld. Maar die motor ervan... fenomenaal. geen drupje olieverbruik, ook in de winter starten en lopen, je kunt er echt een glas water op zetten. Dat heb ik bij de 345 GLS nog niet voor elkaar.
1981 Volvo 343 2.0 GLS, 1981 Volvo 345 2.0 GLS, 1983 Volvo 360 2.0 GLS sedan, 1990 Volvo 460 1.7 GLEi, 1990 Volvo 940 2.3 GL
Antwoord
#7
Mooie auto! Zou het ook echt geen probleem vinden om in een 340/360 te rijden, lijkt me leuk!
Patrick Volvo 240 DL - 1986 - B230A - M47
Volvo 940 - 1997 - B230FK - M90
Antwoord
#8
Mooi verhaal, en wat een werk heb je al aan jouw auto gedaan, ziet er nu erg goed uit!!

Veel (rij)plezier toegewenst.
Antwoord
#9
Goed verhaal, maar in deze auto's reden in mijn jonge jaren bijna uitsluitend bejaarden in rond, maar ....
ik begin er steeds meer waardering voor te krijgen.
Ik kon er ooit een kopen met nog geen ton op de teler van ruim 20 jaar oud, maar mijn vrouw vond (vind) het niets.
Haar tante Toos, die nu 87 is heeft er ooit een nieuw gekocht en 20 jaar in gereden, waar ie gebleven is, geen idee, was een 88-er volgens mij.
Deze week was er op tv een serie met een daf 33 erin, zegt mijn dochter van 19: "VÈÈÈT". Vroeger vond ik ze ook niks, bejaardenassociatie, maar nu vind ik ze ook vet ;D. Die omdraaiing komt nu ook met de 343, lijkt me best wel ok om er ook een te hebben ipv de polo voor mijn vrouw, maar ja, die doet ze niet zo maar weg voor een, in haar ogen, TanteToosVolvo..... :-\
Veel succes met je Volvo, ziet er weer mooi uit.
[Afbeelding: blackmoose.png]
Volvo 240 GL automaat 1983 Big Nose B230F (Helaas in onderdelen verkocht)
VW T3 camper TD
Antwoord
#10
[Afbeelding: 2283371060102125362S600x600Q85.jpg]
[Afbeelding: fa91957b-dbc9-4a10-af09-4e5f7ae03a2f_zpsptpfi7xq.jpg]
Antwoord


Lijst met mogelijk verwante topics
Topic Auteur Reacties Weergaven Laatste bericht
  Tank245 - Volvo 245 2.1 GL uit 1981 - Blauw Metallic Tank245 72 42.598 29 November 2014, 18:57
Laatste bericht: Tank245
  Deze 245'er van 1981 komt net nieuw kijken op het forum! Bram met een 245 2 2.171 23 July 2012, 13:46
Laatste bericht: Jambon
  244 GL uit 1981 AK244 15 9.044 24 May 2012, 23:34
Laatste bericht: Volvo 142 B23
  Mijn Volvo 264 gl 1981 rients 35 15.406 26 March 2009, 21:37
Laatste bericht: Dirk242

Ga naar locatie:


Gebruikers die dit topic lezen: 1 gast(en)