Berichten: 9.866
Topics: 82
Lid sinds: Apr 2006
In de nippels zit na het ontluchten altijd een hoeveelheid remvl.st. die een heerlijk roestbevorderend medium is. De dopjes houden lucht en water uit de nippel.
ALs je de zuiger uit de klauw zou ploppen zou je in de cilinderwand een groef zien met daarin een vierkante rubber ring.
ALs de zuiger naar buiten gedrukt wordt, kantelt/vervormt deze ring. ALs de druk eraf is, kantelt/vervormt de ring weer terug en neem de zuiger mee en draait de schijf weer vrij.
Volvo 940 1997 Volvo 144 1969
Berichten: 3.254
Topics: 176
Lid sinds: Nov 2005
Net even de zuiger uit de klauw geplopt; gaat goed met een compressor!
Best wel wat aanslag, zowel op de zuiger als in de cylinder.
In de cylinder zat wat prut ???, zwarte aanslag, en wat "kalk-achtige" brokjes; zou dat binnenvoering van een remslang kunnen zijn?
Zuiger gepoetst, cylinder schoongemaakt, hoe nu terug te plaatsen?
Alles vet in de remolie zetten en dan erin of, cylinderruimte invetten met remolie en zuiger met Ate-remmenvet?, of alles in het ATE-vet?
Of gebruik je dat alleen straks in de stofkapjes?
Berichten: 9.866
Topics: 82
Lid sinds: Apr 2006
Ik heb lichtjes remvl.st. gebruikt voor montage. En niks in de stofkapjes, hoe droger hoe minder stof er in gaat klonten.
Volvo 940 1997 Volvo 144 1969
Berichten: 3.254
Topics: 176
Lid sinds: Nov 2005
Citaat:En niks in de stofkapjes
F#ck, heb bij de andere klauw de stofkapjes volgepropt met ATE-vet.
Nou ja, nix aan te doen, zal wel ergens goed voor wezen denk ik.
Net een reparatiesetje bij Carlo besteld, en daar zitten ook die 4-kante rubber ringen in.
Kan ik die er gewoon uitwippen met een scherp voorwerp?
Staat ook iets van een kleurcodering op, moet ik nog ergens op letten bij montage van die ring?
Berichten: 9.866
Topics: 82
Lid sinds: Apr 2006
'Remove the seal with a blunt tool. Be careful not to damage the edges of the grooves' zegt het boek.
Er zit voor zover ik weet geen voor- en achterkant aan de 4kante ringen.
Volvo 940 1997 Volvo 144 1969
Berichten: 3.254
Topics: 176
Lid sinds: Nov 2005
OK, Thx,
ring die eruit kwam was wel taps gevormd (onderkant breder dan de bovenkant), nieuwe ring heeft dat niet voor zover ik kan zien
Zal wel komen door de vele keren op en neer gewipt te zijn ?
Berichten: 9.866
Topics: 82
Lid sinds: Apr 2006
Tsja, daar heb je een Girling klauw. Ik heb alleen Ate klauwen uit elkaar gehaald, en die ringen waren vierkant.
Als er een voor- en achterkant was zou dat zeker in het Service Manual staan, en daar staat niks behalve 'Install the seals in the cylinder'.
Volvo 940 1997 Volvo 144 1969
Berichten: 3.254
Topics: 176
Lid sinds: Nov 2005
Uurtje later en de ringen waren al niet taps meer...
Btw, er zit wel degelijk een kleurcodering op de rubber ringen die overeenkomt met de kleurcodering in de groef ???
Oude ringen hadden alle vier 2 rode streepjes en 2 witte naast elkaar; in de groef zat (bij elke cylinder op een andere plek) dezelfde kleurcodering.
zal wel eens een foto plaatsen.
Nieuwe ringen hadden kleurcodering rood wit geel blauw. heb rood maar op rood gezet :-X niet dat het veel uitmaakt denk ik
Nog nooit gezien of iets over gehoord. , maf.
Berichten: 9.866
Topics: 82
Lid sinds: Apr 2006
Die kleurtjes was ik ook al tegengekomen, vast een code voor variatie in dikte/diameter:
http://www.truechoice.com/products.asp?dept=1096
Volvo 940 1997 Volvo 144 1969
Berichten: 3.254
Topics: 176
Lid sinds: Nov 2005
Zuigers eruit, nieuwe ringen, nieuwe afdekrubbers, nieuwe ontluchtnippels en klauw weer teruggeplaatst.
Alleen......... nu wil het onluchten niet zo goed.
Eerste 50x pompen ging makkelijk (klauwen waren leeg dus er moest natuurlijk eerst vloeistof heen, maar nu probeer ik te onltluchten, en er komt nauwelijks vloeistof uit de nippels, hoe ver ik ze ook opendraai.
Pedaal is wel hard (1e 5 cm makkelijk, dan veel weerstand en gaat ie met moeite/kracht nog iets naar beneden)
maar wat ik ook pomp, er komt nagenoeg nix uit de nippels ???
Wat doe ik fout?
(Btw, nippel voor nippel ontluchten, of onderste twee tegelijk en dan bovenste of alle 3 tegelijk?) :-X