Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
264 op LPG / LPi / G3
Het is me duidelijk. Bedankt voor je antwoord.
Toch ben ik benieuwd of bij een LPI door middel van de bijvoorbeeld de stroomverdeler alleen gas bij de te openen klep van een cylinder gespoten kan worden, of als het in de cylinder gespoten wordt, bij de juiste cylinder.
Met electronica kan veel geregeld worden, wie weet kan dit ook?
trotse bezitter van volvo 265 GLE V6 2.7 bj 80, americaanse uitvoering
Antwoord
Het gaat mij er niet meteen om voordeel te halen, als wel de technische mogelijkheden en idee?n die er zijn te onderzoeken of er over te discusieren.
Als dan een idee mij goed in de oren klinkt, wil ik erover nadenken hoe ik het verder kan uitvoern en misschien dan ook in het echt uitvoeren.

Trouwens jouw backfireklepveer en de backfireklep die bij mij op het luchtfilter zit, hebben hun werk goed gedaan. Had gisteren een kleine beng, motor liep daarna slecht tot zeer slecht op benzine. Het plaatje was nog recht, luchtfilter niet kapot.
Even CO schroef bijstellen en hij loopt inmiddels weer als van ouds. Scheelt weer ?10
trotse bezitter van volvo 265 GLE V6 2.7 bj 80, americaanse uitvoering
Antwoord
Interessante discussie; voor een leek als mij soms niet te volgen Smile
Mag ik nog een paar lekenvragen stellen (die misschien voor andere medeleken ook interessant zijn) ?

- Is LPI mogelijk in combinatie met k-jetronic of kan het alleen bij modernere inspuitsystemen met motormanagement, electronica, computers e.d. (zoals op de 240 's van de laatste jaren zat)
- Zo ja, zou het zowel op de B21E/B23E (vierpitters) als de B27E/B28E (zespitters) passen ?
- Is de inbouw van LPI een goed alternatief voor LPG ? Ik begrijp dat het duurder is, maar ook veel minder kans op ernstige backfires. Dat zou voor mij een overweging zijn. Ik heb wel wat over voor een betrouwbaar systeem (kan me indenken dat dat voor de hobbyisten onder ons anders ligt).
- Is LPI zuiniger dan LPG ?
- Wat zou het kosten (uitgaand van inbouw in een benzine-auto).

Ben benieuwd naar antwoorden, ervaringen, advies e.d. Smile
Volvo 240 GL sedan 1992 (en een DAF 55 variomatic 1970)
Antwoord
even opgezocht op http://www.autogas.nl;

Citaat:De G3-regeling is de naam voor een korting van 317 euro per jaar op de houderschapsbelasting. De regeling geldt voor alle automobilisten, die een zogenaamde G3-installatie in hun auto hebben ingebouwd. G3-installaties zijn gecertificeerde autogasinstallaties, die dankzij het gebruik van moderne technologie aan de emissie-eisen voldoen. De G3-regeling is alleen van toepassing op auto's, die op deel 1 van het kentekenbewijs de brandstofcode 'G3' hebben staan, of die onder de aanduiding 'Gasinstallatie' de vermelding 'G3' hebben staan.

G3-installaties kunnen ingebouwd worden in auto's van 1997 en jonger. Ook auto's, waarin vanaf eind 1994 tot eind 1996 een autogasinstallatie is ingebouwd, kunnen met enige technische aanpassingen aan de milieu-eisen voldoen en zo dus ook profiteren van de korting op de wegenbelasting. Auto's ouder dan bouwjaar 1994 zijn in technisch opzicht niet geschikt voor de inbouw van een G3-installatie.
Ook in occasions kan een G3-installatie worden ingebouwd. Voorwaarde is wel dat er voor de auto een gecertificeerde G3-installatie leverbaar is en dat de auto na de inbouw aan de milieu-eisen voldoet.
"Volvo - not everybody's car - but who wants to be everybody?"
Antwoord
Dat was mij bekend, maar LPI is toch niet noodzakelijkerwijs hetzelfde als G3 ?
Antwoord
hmmm...kan zijn, ik was er gemakkelijkheidshalve van uitgegaan dat een LPi ook een G3 installatie is. Mijn gedachtegang zou dan zijn dat er om de G3 milieu-eisen te halen een LPi techniek is ontwikkeld. De oudere systemen hadden geen gas inspuiting en dus geen LPi vermelding.
Antwoord
Citaat:Liquid Propane Injection staat voor het injecteren van autogas in vloeibare vorm. Het LPi-systeem is een compleet nieuwe benadering van het doseren van een LPG/ luchtmengsel in een verbrandingsmotor.Om dit geheel nieuwe systeem op de markt te brengen zijn er tal van nieuwe ontwikkelingen gedaan. Vrijwel alle componenten zijn nieuw en verschillen volkomen van de onderdelen die in andere gassystemen worden gebruikt. De verdamper en de gasluchtmenger (bij LPG damp injectiesystemen zijn dit de verdamper en de injectoren) zijn vervangen door een koppelblok en LPG- injectoren, de tank is voorzien van een pomp om het vloeibaar LPG rond te pompen en de koperen aanvoerleiding is vervangen door kunststofleidingen.

Voordelen van LPi
-Vloeibaar autogas is zeer nauwkeurig te doseren
-Het systeem is ongevoelig voor omgevingsinvloeden zoals rijwind, luchtfilter - vervuiling
-optimaal gebruik van de aanwezige auto-elektronica, de benzinecomputer bepaalt de mengselregeling, ook op LPG. Dit voorkomt ontregeling van het originele motor management systeem
-Het volume explosief mengsel in het inlaatsysteem is minimaal door tijdgestuurde injectie. Dit voorkomt gevolgschade bij een eventuele terugslag.
-Geen vermogensverlies door het ontbreken van een mengstuk in het inlaatsysteem. Geen vullingverlies doordat geen LPG damp aanwezig is.
-Dezelfde rijeigenschappen als op benzine

LPi: Eigenschappen en mogelijkheden

Er zijn een aantal mogelijkheden waarop de brandstof kan ingespoten worden in het inlaatkanaal. De verschillende methoden zijn:

-simultane- of parallele inspuiting
-halfsequenti?le inspuiting
-volledig sequenti?le inspuiting

LPG damp is samendrukbaar en dus niet nauwkeurig te injecteren. Om het LPG in vloeibare vorm te injecteren is een bepaalde systeemdruk noodzakelijk. Deze systeemdruk wordt geleverd door een membraampomp in de tank. Deze pomp pompt het LPG via het koppelblok naar de LPG injectoren. Het koppelblok vormt de verbinding tussen de tank en de injectoren. Het koppelblok wordt onder de motorkap gemonteerd.De injectoren worden zo dicht mogelijk geplaatst bij de inlaatklep. De inbouwer dient het inlaatspruitstuk naar Vialle op te sturen waarna door Vialle zelf de injectoren worden geplaatst.

Het uitgangspunt van het LPi systeem is het optimaal gebruik maken van de aanwezige elektronica van het motormanagement systeem. In feite bepaald de benzine regeleenheid hoeveel LPG er wordt ingespoten. Immers de benzine regeleenheid blijft de benzine - injectortijd bepalen, ook als er op LPG gereden wordt. Deze injectortijd wordt omgerekend naar een aantijd voor de LPG - injector. De benzineregel eenheid heeft al een groot aantal berekeningen uitgevoerd om een zo optimaal mogelijk mengsel te krijgen. De hoeveelheid lucht, de temperatuur van die lucht, de motortemperatuur, de belasting etc. worden gemeten. Deze metingen hoeven dus niet meer door de LPi gedaan te worden. De berekende LPG-injectietijd wordt dan nog gecorrigeerd met een aantal parameters, te weten LPG-druk en accuspanning. De computer stuurt behalve de injectoren ook de afsluiters, de brandstofpomp, de tankinhoud meter en de schakelaar aan. En in sommige gevallen manipuleert zij de informatie over motortemperatuur. Bovendien is het systeem voorzien van een diagnose uitgang.

De brandstofkeuze schakelaar is een tiptoetsschakelaar. De brandstofkeuze wordt weergegeven door een twee kleuren LED; rood voor benzine, groen betekend LPG. Deze schakelaar heeft een tankhoeveelheid aanduiding via 4 groene en 1 rode LED.

bron: http://www.lpg.be
Antwoord
Maargoed, jou vraag is dus eigenlijk kan er LPi in mijn volvo uit 1983. En daar kom ik even niet uit. Ik zou het ook willen weten want de mijne (turbo) is uit 1984. Ticcie weet dat wel, die heeft al een systeem op het oog namelijk.
Antwoord
TheSaint77 schreef:hmmm...kan zijn, ik was er gemakkelijkheidshalve van uitgegaan dat een LPi ook een G3 installatie is. Mijn gedachtegang zou dan zijn dat er om de G3 milieu-eisen te halen een LPi techniek is ontwikkeld. De oudere systemen hadden geen gas inspuiting en dus geen LPi vermelding.

Dat zal wel kloppen, maar volgens mij hebben ze gewoon een administratieve grens gesteld bij 1994; dat zegt niets over de technische mogelijkheden, want de techniek is natuurlijk niet in 1994 ineens drastisch gewijzigd. Hoe zou het bijvoorbeeld zitten met de Volvo 850: die van voor '94 hebben geen G3 en die daarna, met dezelfde motor, wel ?
Antwoord
850 GLT en G3 mogelijkheid heb ik een keer nagevraagd voor een 93-er. Ik moest van de importeur een bewijs (typegoedkeuring?) vragen waarop stond dat de auto aan de G3 milieu-eisen kon voldoen. En die geven ze je niet voor die modellen want dat waren ze niet. Dus hieldt het verhaal op voor G3 en de 850 GLT uit 1993.
Antwoord

Ga naar locatie:

Gebruikers die dit topic lezen: 2 gast(en)