Berichten: 121
Topics: 22
Lid sinds: Sep 2008
Aanvankelijk dacht ik dat mijn koppeling aan zijn eind was. Inmiddels is deze vervangen. Nu blijkt er toch iets anders aan de hand te zijn. (Hoewel het nog nog niet merken was,was het druklager wel in tweeen en het lager rammelde nogal, dus was niet voor niets).
Wat ik kende van mijn versnellingsbak is dat als deze niet de tijd was gegeven om in de overdrive te gaan deze flink begon te schudden.
Ditzelfde schudden komt nu soms ook voor als ik de overdrive uitschakel en 'terug' naar de 4e ga. Samen met het volgende: Als de auto warm is en ik rij in de derde of vierde versnelling en laat het gas los dan zakt het toerental onmiddelijk 3 a 400 toeren, zonder dat de snelheid van de auto daarin volgt. Hij lijkt zicht te gedragen alsof de koppeling slipt. Dit doet zich niet voor als de overdrive is ingeschakeld.
In de eerste en tweede versnelling gebeurt er niets bijzonders.
Ben er eigenlijk bang voor dat mijn versnellingsbak aan zijn einde is en ben benieuwd of er iemand is die een hoopgevender suggestie heeft (of een m46 met telleraansluiting, evt met kapotte solenoide...).
244 DL '76
Berichten: 9.909
Topics: 84
Lid sinds: Apr 2006
OD kan zichzelf inschakelen, zoals hieronder beschreven. Lijkt dat erop?
Manual M-46 Overdrive Self-Engages. [Tip from Duane Hoberg:] If the clutch only slips in second gear and no other, and the OD does not appear to function, you have a problem with the solenoid on the overdrive allowing the OD function to self engage without input from you.
The solenoid in its OFF position acts as a stopper to keep fluid from an area that creates the pressure build up necessary to move parts internal to the OD and engage the fifth gear. When ON the solenoid valve moves only 1/8 to 3/16 of an inch and allows the fluid past. The seals internal to all this are two very small O-rings. There can be over time a small amount of leakage past the end O-ring and into the electrical area of the solenoid. If this leakage is great enough the valve cannot return to the OFF position and the OD then becomes self engaging. There are all sorts of causes for this to occur, age is one and poor electrical contact which causes heat which bakes the O-rings hard being another.
The solenoid has to be removed and shaken to test it. Yes, that is the test. It must rattle freely or it is bad.
In case anyone is wondering how this can be: Normal drive in the OD for gears 1 to 4 is via a Sprague clutch. (Only works in one direction and very very positive). OD is via planetary gearing which requires a stationary sun gear to accomplish. Hydraulics push the sun gear carrier (which almost everyone calls the cone clutch) into a brake ring which is part of the outside case of the OD. During the transition from Sprague clutch drive to planetary gear drive, the planetary gear drive is trying to make the output shaft move faster but cannot because the sun gear is not stationary and the Sprague clutch is just sitting there trying to drive but cannot. It is this in between area where slippage occurs.
The pump in the OD is a piston style driven off the output shaft of the transmission. The pressure necessary to move ( not engage just move) the internal parts of the OD begins at around 15 mph and with good actuating piston seals is sufficient to maintain OD contact at about 25 mph. Second gear range in the M46. After that, the OD is engaged and the OD doesn't work when the button is pushed. Only because it is already engaged. Change the OD solenoid.
Volvo 940 1997 Volvo 144 1969
Berichten: 121
Topics: 22
Lid sinds: Sep 2008
Zou mooi zijn als het idd dit is! Duur maar, overzichtelijk. Lijkt ook te rijmen met trage inschakelen van overdrive. Hoewel het bij mij dus niet gaat om slippen in de 2, maar in 3 en 4.
Als ik het goed begrijp, zou koppeling in OD dus werken op oliedruk. Maar zou die dan slippen met halve druk??
244 DL '76
Berichten: 121
Topics: 22
Lid sinds: Sep 2008
..en dank voor je respons.
244 DL '76
Berichten: 9.909
Topics: 84
Lid sinds: Apr 2006
Graag gedaan. Ik denk dat de OD met al zijn kleine o-ringen en hydraulische klepjes een heleboel eigenaardige problemen kan opleveren, persoonlijk heb ik er nul ervaring mee.
In dat verhaal staat de solenoid half open (doordat er olie achter is geraakt) en schakelt de OD zichzelf in als er een bepaald toerental bereikt is.
Het 300-400 rpm zakken is misschien het gevolg van het aankoppelen van het 'laatste deel' van de OD, wat niet lukt zolang er motorkoppel opstaat. Oorzaken te over. Het schudden zou dan het typische schudden van een slecht aangrijpende koppelingsplaat zijn.
Maar dan zou de OD koppeling de hele tijd slippen, en er zou inmmiddels niet veel meer van over zijn.
Het solenoid verhaal is vrij eenvoudig te controleren. En je zou de kleine filters binnenin eens kunnen schoonmaken en de ATF vervangen.
Volvo 940 1997 Volvo 144 1969
Berichten: 646
Topics: 31
Lid sinds: Jun 2010
Klinkt misschien raar maar staat je ontsteking wel goed? Is daarnaast je mengsel in orde? Dat beïnvloed ook het rijden. Al je dan gas loslaat kan die zelfs gaan "bonkeren" dat had ik bij mijn rover ook. Na afstellen ontsteking was dat over.
Berichten: 121
Topics: 22
Lid sinds: Sep 2008
Ik denk dat mengsel en ontsteking goed staan. Dat schokken wat je bedoelt ken ik wel, maar dan als je bij lage snelheid per ongeluk naar de vier schakelt in plaats van de twee. Sinds nieuwe cilinderkop loopt de auto goed.
Kan woensdag pas weer verder kijken naar de auto. Benieuwd of die bewuste ringetjes te vervangen zijn.
244 DL '76