Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Thunderbirds are GO!
#1
Vandaag (18-01-06) zijn we "Amerikaan" van mijn broertje gaan halen.

Het is een model '87 Ford Thunderbird uit 1986 met een 5.0 liter V8.
[Afbeelding: dsdsc008373uu.th.jpg]
De T-bird stond op een boerderij in Bolsward, ruim 200 kilometer van Oss

Omdat we het toch niet aandurfden vanwege het totaalgewicht van de T-bird en de Volvo, Hebben we toch maar de bandbus genomen.
[Afbeelding: dsdsc008184di.th.jpg]

Die mag meer trekken en Arjan heeft een groot rijbewijs dus dat levert dan minder risico op. Plus het feit dat zo'n toch best grote auto achter een Bus wat kleiner lijkt. Hierdoor loop je ook wat minder kans op al te kritische vragen van de hermandad.

Goed.

's-ochtends om 8 uur bij de fa. Peters in Heesch een autotrailertje opgehaald. 40 Euro, geen borg, alleen een kopietje van het rijbewijs. Aankoppelen en rijden maar.

Met de Bus, een Volkswagen 2 liter LT 23 (ex) Camper uit 1978 met slechts 81000 km's op de teller, kwamen we uiteraard in de ochtendspits terecht. Echter na een tijdje konden we lekker doortuffen met onze combinatie. 100 Km per uur was goed te doen tijdens inhaalacties en verder zijn we met vrachtwagensnelheid over de rechterbaan gegaan.

Om een uur of twaalf kwamen we eindelijk aan in Bolsward waar de koffie al klaar stond
[Afbeelding: dsdsc008217bt.th.jpg]

Echter de Thunderbird nog niet!

Het bleek dat er een remleiding lek was en daardoor kon de auto niet worden verreden omdat er niet met de automaat geschakeld kon worden.
[Afbeelding: dsdsc008319su.th.jpg]
De oude eigenaar was al aan het proberen om de remleiding tijdelijk te dichten, echter met weinig resultaat. De automaat stond nog in zijn R, dus hij was niet van zijn plaats te krijgen.en ook niet via het contact te starten.

We besloten eerst te gaan eten en daarna verder te kijken hoe we dit moesten gaan oplossen

Na de lunch, toen we een rondje om de auto te hebben gelopen kwamen we toch wel op een paar puntjes die aandacht behoefden.

De -overigens zeer sympatieke- eigenaar vertelde ons dat de Thunderbird ongeveer 6 jaar had stilgestaan in zijn schuur, dat er in die tijd niks aan was gedaan behalve 1x per jaar de motor gestart.

Dat gingen we eerst eens proberen. Na een omleiding gemaakt te hebben van het startrelais, bleek hij in een keer aan te slaan. WAT een GELUID! M?n Als mijn Volvo toch ooit zo klonk...

Bij verder inspectie van de motor bleek dat hij weliswaar stoffig was en aandacht behoefde, maar dat er verder niks mis mee was.

Alle electrische zaken werkten zo op het oog nog prima, inclusief het cijferslot.
[Afbeelding: dsdsc008300ve.th.jpg]
Wel was de uitlaat lek, de remleidingen zoals gezegd, en waren er een aantal behoorlijke roestplekken op de carroserie. met name de wielkasten en de achterklep zijn slecht, en er is oppervlakkige roest rond de achterruit en de voorstijl.
[Afbeelding: dsdsc008341pn.th.jpg]
Zo op het oog aan de chassisbalken mankeert niks.

[Afbeelding: dsdsc008354er.th.jpg]

Omdat we de auto niet voor of achteruit kregen besloten we om de aandrijfas los te maken en de achteruit te duwen. Het losmaken van de achteras was zo gebeurd, maar het duwen was geen sinecure!
[Afbeelding: dsdsc008225bk.th.jpg]

De gang waarin hij stond was heel smal, we hadden weinig marge. Bovendien zaten de remvoeringen vast, maar die kregen we na enig proberen los. Maar ook het gewicht van de dondervogel en het feit dat er weinig lucht in de bandjes zat hielp niet mee.

[Afbeelding: dsdsc008233eh.th.jpg]

We besloten om een wiel te verwisselen voor het reservewiel, dat nog nooit gebruikt was.

Na een stief kwartiertje steken en draaien stond het ding buiten.
[Afbeelding: dsdsc008247uy.th.jpg]

Nu nog de kar op.

Gelukkig zat er een lier op, en toen we de Thunderbird er recht voor hadden staan konden we m er tamelijk eenvoudig op lieren.
[Afbeelding: dsdsc008284nd.th.jpg][Afbeelding: dsdsc008291qd.th.jpg]
Hier nog een paar plaatjes van de auto.

[Afbeelding: dsdsc008268za.th.jpg][Afbeelding: dsdsc008276po.th.jpg]
[Afbeelding: dsdsc008325nz.th.jpg]
[Afbeelding: dsdsc008366ij.th.jpg]
Nadat hij opgeladen was, en hartelijk afscheid namen, hebben we de thuisreis aanvaard. We moesten nog ruim 210 km terug! Het eerste tricky punt was het steile bruggetje voor de boerderij.

Gelukkig ging dat zonder moeite. Al gauw bereikten we de snelweg en konden we mooi doorrijden

Na een terugreis van ruim 3 uur waarbij we lekker relaxed achter de vrachtauto's geslipstreamed hebben, kwamen weer aan in Oss alwaar we de Thunderbird bij Arno hebben neergezet.

We hedde nou meegenomen? was zijn reactie. Enfin hij gaat kijken of hij m APK klaar krijgt voor niet al te veel geld en daarna wordt hij helemaal opgeknapt.

Mathiske vond dat hij voor Juli af moest zijn omdat ze dan een gala heeft op school.

Dat moet gaan lukken.
244 DL Sedan 1984
780 B280F 1986 (oudste rijdende originele NL)
740 Estate Turbo intercooler + 1990
C70 2.0T Convertible 2004
Antwoord
#2
Mooie auto hoor, maar was 'ie gratis of zo?! Men, wat een werk voor een '86-er benzineslurper...
Antwoord
#3
WAT een lelijk ding! GEWELDIG!!!!

8) :lol: :lol: 8)
olvo 264 GLE 1980, 223.500 km (in co-ouderschap)<br />Volvo S60 2.4 automaat 2001, 116.000 km
Antwoord
#4
Heerlijk, zo'n sloep. Typisch gevalletje "mooi van lelijkheid" (net als een 242 GT Smile )

fantastisch bruin-plakhout-plastic interieur ook.... Alleen dat stuur kan echt niet... Zal wel origineel zijn, maar dit is meer een Hyundai H100-busje-stuur. Zo lelijk dat het nooit mooi wordt...
Maar ach, waar bemoei ik me mee....
Volvo 240 GL sedan 1992 (en een DAF 55 variomatic 1970)
Antwoord
#5
[-o< [-o<
my god, wat een enorme kermisbak
in geen 1000000jaar, ook niet met geld toe :roll: :roll:
orte Bochtenridder Smile &amp; Off Topic Master<br />Ford Dondervogel 1963 (355PK~!)<br />245 GL aut. 1984<br /><br />www.eatamsterdam.nl
Antwoord
#6
Ha leuk verhaal (en avontuur). Blijven posten!!

[size=7px]Jammer dat je deze keer niet een opeltje de pas hebt afgesneden[/size]
79-er 242 GT B23e
Antwoord
#7
Ik vind het een mooi model.
Vooral die neus; nou ben ik toch wel een fan van Amerikanen.

Alleen dat stuur, da's inderdaad een afknapper.Zeker als je bedenkt dat in Amerikanen vaak de mooiste stuurwielen zitten.

Het klinkt op een verjaardagsfeestje toch even anders dat je een THUNDERBIRD rijdt dan bijvoorbeeld een Altootje :lol:

Maar ik heb nooit serieus overwogen een Amerikaan aan te schaffen vanwege het benzineverbruik, de courantheid van onderdelen en de onhandigheid van manouvreren in de stad.

Tussen haakjes: gezien de lage marktwaarde van gebruikte Amerikanen had ik persoonlijk gezocht totdat ik er een vond waar geen werk aan is
Antwoord
#8
jos schreef:Maar ik heb nooit serieus overwogen een Amerikaan aan te schaffen vanwege het benzineverbruik, de courantheid van onderdelen en de onhandigheid van manouvreren in de stad.

Tussen haakjes: gezien de lage marktwaarde van gebruikte Amerikanen had ik persoonlijk gezocht totdat ik er een vond waar geen werk aan is

Volgens mij zijn onderdelen van Amerikanen juist heel goed verkrijgbaar, ook voor oud spul.
Als je beslist een Thunderbird van dit model wilt........ zijn er vast niet veel in Nl.
Volvo 240 GL sedan 1992 (en een DAF 55 variomatic 1970)
Antwoord
#9
Gerben schreef:Als je beslist een Thunderbird van dit model wilt........ zijn er vast niet veel in Nl.

En daar is een hele goede reden voor................. :lol: :wink: :lol:
olvo 264 GLE 1980, 223.500 km (in co-ouderschap)<br />Volvo S60 2.4 automaat 2001, 116.000 km
Antwoord
#10
Toch wel bruut man zo'n dikke Amerikaan. Kheb een collega gehad die handelde in die dingen en die kwam af en toe nog wel eens met wat aparts aanrijden. Een knalgele bel air of een of andere lijkwagen (welke ie toendertijd als zn werk-woon-verkeer auto gebruikte). Maar 'n mega geluid in die dingen man! Net of er een bulk schip voorbij vaart, machtig mooi!
Antwoord


Ga naar locatie:


Gebruikers die dit topic lezen: 1 gast(en)