Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
264 op LPG / LPi / G3
Funs,

Ik had een luier verschoond.
En van die aroma's ga ik wel eens rare dingen denken/schrijven. Je hebt geen drugs meer nodig als je dochter van bijna 1 tegelijkertijd 4 nieuwe tandjes krijgt........

Maar wie weet vinden we wat....
Antwoord
Kreukel schreef:Wat ik wel mis is alle LPG-discussie is een oude systeem (Necam?) wat ooit speciaal voor een K-jetronic was ontworpen en, volgens een zeer ervaren gas-man, nooit backfires opleverde. Iemand meer info?

Inderdaad. Ik heb een folder van de 240 van 1982 en daar wordt melding gemaakt van "de ontwikkeling een speciaal systeem waardoor inspuitmotoren geschikt zijn voor het rijden op LPG". Zou dat dat Necam systeem zijn ?
Volvo 240 GL sedan 1992 (en een DAF 55 variomatic 1970)
Antwoord
staat ook e.e.a. over op de site van Wietze de Vries (volvo200.org)
79-er 242 GT B23e
Antwoord
Necam, inderdaad die hadden we ook op onze volvo 740 GL uit 1986. Dat was volgens mij een B230?? Met carburateur, dat wel nog dus dat is dan niet precies dat systeem waar jullie op doelen.
"Volvo - not everybody's car - but who wants to be everybody?"
Antwoord
Funsdaf schreef:Maar Roelandt en ik zullen wanneer ik weer wat frisser ben idd zijn en mijn auto/LPG-systeem eens goed gaan bekijken.

Het Necam systeem zal ik nog eens navragen aan een kennis van me, hij is monteur bij het LPG-station waar Roelandt op doelde.

Funs, al weer wat frisser, neem ik aan ?? Smile
Loopt de 264 al weer op gas na je laatste explosie ?
Zie elders ook het topic over LPI. Is dat wat / kan dat ?
Volvo 240 GL sedan 1992 (en een DAF 55 variomatic 1970)
Antwoord
In een ander topic heb ik een reactie geplaatst over LPI.
Ik weet niet of dit een G3 installatie is. Echter het is een ingespoten vloeibare lpg, welke via een computer gestuurd wordt. Volgens mij past de injectoren van een LPI wel op een V6, er is (nog) net genoeg ruimte hiervoor. De LPG tank is duurder doordat er een pomp is zit. Ook de leiding naar voren is duurder omdat dit een hoge drukleiding is.
Ik heb deze installatie gezien, deze waren ze aan het inbouwen in een citro?n cx, welke ook injectie had (een oldtimer).

Voordelen hiervan zijn dat het vermogen en verbruik hetzelfde blijven als die van benzine. Dat het niet goedkoper is dan een 'gewone' lpg installatie, lijkt me wel duidelijk.

Trouwens een V6 heeft al geharde kleppen ivm alublok en kan zonder 'veel' problemen op gas gezet worden.
Tijdens het klepstellen zorgen dat je de maximale klepspeling aanhoud.

Een ander voordeel van LPI is dat je geen kans meer hebt op backfire, er zit geen gas in het inlaatspruitstuk, gas wordt net als benzine pas ingespoten als de inlaatklep van de cylinder opengaat.

Mocht je toch een 'gewone'LPG installatie nemen:
Funsdaf heeft een goede manier gevonden om te zorgen dat je backfire niet iedere keer je luchtwegerplaatje krom gaat. Samen met een backfireklep in je luchtfilter kan je auto beter tegen een eventuele backfire.
trotse bezitter van volvo 265 GLE V6 2.7 bj 80, americaanse uitvoering
Antwoord
Het zou toch, in mijn ogen, niet uit mogen maken of je LPG 'in de juiste slag' dan wel continu inspuit.
De grote grap van een backfire is toch dat er een brandbaar mengsel in je inlaatspruitstuk zit, die bij ontsteken teruguit slaat en zodoende het zwakste punt in je lucht-traject molt.

Ben wel benieuwd naar het prijsverschil. Wellicht heb ik nog een bruikbare kop (of 2 in PRV-gevallen) voor een testsituatie 'over'.

Mijn enige twijfel zou dan zijn of je bij het boren van de extra injector-gaten niet ergens een olie- of koelwater kanaal opent, met allerlei andere negatieve gevolgen.

Maar het principe spreekt me wel aan: injectie in de cylinder ipv LPG toevoegen voor het spruitstuk.

Gr,
Roelandt
Antwoord
In de cylinder gas inlaten spuiten zal geen optie zijn, volgens mij. Maar kna mij vergissen. Mocht dit wel het geval zijn, dan zou het een enorme iutkomst zijn.

Trouwens ik wist niet dat er continue benzine ingespoten werd, ook als de inlaatklep niet open ging. Geloof je, maar wil het nog eens een keetje nakijken.
Hoewel, de benzine verdeler zit nergens aanvast wat rondgaat, dus je hebt zeker gelijk.

Ik dacht dat wanneer er op het juiste moment gas (benzine) ingespoten werd als de inlaatklep open gaat, er geen brandbaarmengsel in de inlaat zou zitten.

Weer iets bij geleerd.javascript:emoticon(':o')
Surprised
Antwoord
Zal binnenkort eens naar Rogat gaan (LPG-installeur) en hem eens vragen. Zal jullie dan het antwoord wel doorgeven.
Antwoord
Als een LPI niet direct in de cylinder inspuit, vraag ik me af waar dan wel?
Spruitstuk? In dat geval is er hoegenaamd geen verschil met de huidige 'stand der techniek'.
Voor het spruitstuk? Dat zou dan echt hetzelfde zijn als nu het geval is. Alleen injecteren ipv verstuiven.

Wie weet zou funs eens bij zijn maatje navraag kunnen doen. Die maat werkt bij een van de hoogst aangeschreven gas-jongens in deze regio.

Het zou ook wel erg gaaf zijn indien er iemand op dit forum toegamg zou hebben tot de tekeningen van de PRV-koppen. Kunnen we er misschien achter komen of er ruimte is, of niet. maar hetzelfde zou natuurlijk kunnen gelden voor alle 4-cylinder koppen waar een K-jet opgebouwd is/was.

Gr
Roelandt

[size=9px]1978 265 GLE (zonder APK met maar voldoende tinworm)[/size]
Antwoord

Ga naar locatie:

Gebruikers die dit topic lezen: 1 gast(en)