Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Pingelen bij vollast
Mijn 244 Turbo '81 heeft een standaard B21ET. Helaas kan ik niet zeggen dat het allemaal probleemloos is, maar ach, na 500 DKM mag er wel eens iets vervangen worden.
Enige maanden geleden het gas eens flink ingetrapt op de A7. Bij ca. 180 km/ h van gas naar benzine geschakeld, resultaat was dat de motor ging pingelen bij vol gas. Even terug laten vallen en weer vol gas, bij 180 begon het pingelen weer. Niet een beetje, maar zo erg dat de auto bleef inhouden, na 5 seconden de koppakking eruit geblazen.

De kop is nu gereviseerd, hij was getordeerd, de koelkanalen waren geblokkeerd en de kleppen waren hol ingesleten. Kortom een drama. De kopp is nu weer prima, door de titanium kleppen (echte aanrader) loopt de motor super bij hoge toeren. Gas en benzine laten afstellen mbv een lambda sonde op deellast.
Het Pingelen (vermoedelijk) is echter niet verdwenen. Het vreemde is dat je in lagere versnellingen lekker hoog en vol gas kan rijden, geen probleem. Wanneer je echter in de 4 met of zonder od vol gas houdt treed het probleem weer op.

Wellicht niet relevant, maar afgelopen week is een slang van de Turbo gescheurd, kan het probleem aan een te hoge inlaatdruk liggen? De drukmeter komt niet in het oranje en ik krijg geen "fuelcut".

Ik heb weinig zin om weer een nieuwe koppakking te plaatsen, iemand een suggestie voor de oorzaak/ oplossing?
Volvo 244 '81 Turbo B21ET 488 DKM LPG<br />Volvo 122S '65 B18 ca. 500 DKM LPG (40 DKM shortblock)<br />VW Karmann Ghia '72 1600 Cabrio
Antwoord
Onlangs iemand gesproken die aangaf dat de compressie te hoog kan worden doordat de kop voor de 2e keer is gevlakt.
Zou het terugbrengen van de turbodruk iets uitmaken?
Volvo 244 '81 Turbo B21ET 488 DKM LPG<br />Volvo 122S '65 B18 ca. 500 DKM LPG (40 DKM shortblock)<br />VW Karmann Ghia '72 1600 Cabrio
Antwoord
Hoge compressie en 'high speed knock' op de snelweg klinkt logisch, het mengsel wordt armer en de motor heter en hij moet aardig werk leveren.

Er mag van Volvo 0,5 mm van de kop af. Niet erg veel dus.

Mijn 144 heeft dat ook (hoge compressie en pingelen bij gassen op de snelweg), bleek dat-ie bij hoge toeren te arm liep door een te krappe LPG slang en een omgedraaide registerschroef. Al het gedraai aan de ontsteking leverde niks op. Dikkere slang erin en schroef eruit, nu is-ie altijd stil.
Dus, mijn idee voor een oplossing: meer brandstof bij vollast.
Volvo 940 1997  Volvo 144 1969
Antwoord
Te arm klinkt erg logisch. Ik neem aan dat de ontsteking vaste waardes heeft.
Maarten
Mijn auto's: MGB roadster 1966, Alfa Romeo Giulia Super 1300 1971, Volvo 245 Estate 1979

ModelCarWorkshop
Dutch Rally Events
Rally-Cursus
Antwoord
Marc,

Dank voor je reactie.
Ik heb een Necamsysteem, deze kan inderdaad een onregelmatige mengselverhouding geven. Het vervelende was echter dat het probleem ook optreedt bij benzine.

Op internet heb ik een hoop informatie verzameld over het onderwerp, veel "geleerden" hadden het vermoeden dat de motor te heet werd. Een week geleden heb ik een intercooler gemonteerd. Het pingelen bij vollast is verdwenen en merkbaar veel PK en koppel erbij. Afgelopen weekend ook nog een Ferrita 3" gemonteerd, ik herken de motor gewoonweg niet meer!
Antwoord

Ga naar locatie:

Gebruikers die dit topic lezen: 1 gast(en)