13 November 2011, 22:53
Mijn 244 Turbo '81 heeft een standaard B21ET. Helaas kan ik niet zeggen dat het allemaal probleemloos is, maar ach, na 500 DKM mag er wel eens iets vervangen worden.
Enige maanden geleden het gas eens flink ingetrapt op de A7. Bij ca. 180 km/ h van gas naar benzine geschakeld, resultaat was dat de motor ging pingelen bij vol gas. Even terug laten vallen en weer vol gas, bij 180 begon het pingelen weer. Niet een beetje, maar zo erg dat de auto bleef inhouden, na 5 seconden de koppakking eruit geblazen.
De kop is nu gereviseerd, hij was getordeerd, de koelkanalen waren geblokkeerd en de kleppen waren hol ingesleten. Kortom een drama. De kopp is nu weer prima, door de titanium kleppen (echte aanrader) loopt de motor super bij hoge toeren. Gas en benzine laten afstellen mbv een lambda sonde op deellast.
Het Pingelen (vermoedelijk) is echter niet verdwenen. Het vreemde is dat je in lagere versnellingen lekker hoog en vol gas kan rijden, geen probleem. Wanneer je echter in de 4 met of zonder od vol gas houdt treed het probleem weer op.
Wellicht niet relevant, maar afgelopen week is een slang van de Turbo gescheurd, kan het probleem aan een te hoge inlaatdruk liggen? De drukmeter komt niet in het oranje en ik krijg geen "fuelcut".
Ik heb weinig zin om weer een nieuwe koppakking te plaatsen, iemand een suggestie voor de oorzaak/ oplossing?
Enige maanden geleden het gas eens flink ingetrapt op de A7. Bij ca. 180 km/ h van gas naar benzine geschakeld, resultaat was dat de motor ging pingelen bij vol gas. Even terug laten vallen en weer vol gas, bij 180 begon het pingelen weer. Niet een beetje, maar zo erg dat de auto bleef inhouden, na 5 seconden de koppakking eruit geblazen.
De kop is nu gereviseerd, hij was getordeerd, de koelkanalen waren geblokkeerd en de kleppen waren hol ingesleten. Kortom een drama. De kopp is nu weer prima, door de titanium kleppen (echte aanrader) loopt de motor super bij hoge toeren. Gas en benzine laten afstellen mbv een lambda sonde op deellast.
Het Pingelen (vermoedelijk) is echter niet verdwenen. Het vreemde is dat je in lagere versnellingen lekker hoog en vol gas kan rijden, geen probleem. Wanneer je echter in de 4 met of zonder od vol gas houdt treed het probleem weer op.
Wellicht niet relevant, maar afgelopen week is een slang van de Turbo gescheurd, kan het probleem aan een te hoge inlaatdruk liggen? De drukmeter komt niet in het oranje en ik krijg geen "fuelcut".
Ik heb weinig zin om weer een nieuwe koppakking te plaatsen, iemand een suggestie voor de oorzaak/ oplossing?
Volvo 244 '81 Turbo B21ET 488 DKM LPG<br />Volvo 122S '65 B18 ca. 500 DKM LPG (40 DKM shortblock)<br />VW Karmann Ghia '72 1600 Cabrio