Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
145 aandrijving lawaai en trillen?
#1
Hallo mensen!

Ik heb mijn Volvo zijn blokje nu goed en merk nu dat de aandrijving ook niet goed is, tijdens het optrekken trilt alles en maakt het best wat lawaai..

Ik heb een beetje gekeken op het forum en lees dat het de kruiskoppeling zal zijn.

Op Volvo-parts staan er 3 kruiskoppelingen, welke zou ik daarvan moeten hebben? Mijn 145F komt uit 1974 en zit een B18 motor in, versnellingsbak weet ik zo niet..

http://www.volvo-parts.nl/index.php?main...ts_id=2497
http://www.volvo-parts.nl/index.php?main...ts_id=1750
http://www.volvo-parts.nl/index.php?main...ts_id=2957

Ik zal vanmiddag even kijken welke versnellingsbak ik erop heb en wat de diameter van mijn cardanas is

Kan ik beter een 2e hands as ophalen of gewoon de kruiskoppeling vervangen?


Alvast bedankt! :-)
Antwoord
#2
Vooral bij het optrekken en minder bij hogere snelheden? Dan waarschijnlijker ophanglager(rubber) cardanas of versnellingsbaksteunrubber dan kruiskoppelingen (maar kan ook, ook in combinatie).
145F is normaal 2 liter injectie (B20F), dus wat er verder van de aandrijving origineel is cq wat eronder ligt zoals je al aangeeft kijken en meten (ook kruiskoppelingen/flenzen aan cardanas).
Antwoord
#3
Vooral optrekken ja, het ergste is het in z'n 3, in de 4 heeft hij het niet tot bijna niet, dan trilt hij alleen een beetje. Origineel hoort er een B20 in inderdaad, maar een waailap heeft er een B18 ingezet.. Zijn die rubbers makkelijk te vervangen?
Op de kruiskoppelingen zit wel wat ruimte, en als je de koppeling op laat komen slaat hij er ook een beetje in..

Ik zal morgen even kijken of die rubbers en alles nog goed lijkt
Antwoord
#4
Als de kruiskoppelingen speling hebben deze zeker vervangen, daarvoor moet de cardanas gedemonteerd worden en dan is het maar een kleine moeite meer het middenlagerrubber (lager ook controleren) ook te vervangen indien dit nodig is. Versnellingsbaksteunrubber vervangen: dan moet de bak ondersteund worden want de versnellingsbaksteunbalk moet dan gedemonteerd worden, deze rubbers zijn niet vaak kapot maar zijn soms week geworden door olielekkage.
Antwoord


Ga naar locatie:


Gebruikers die dit topic lezen: 1 gast(en)