Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Fluitend snelheidsafhankelijk geluid bij versnellingbak?
Sinds 2 weken heb ik een heerlijke 245 2.3benzine uit 84, van de dealer uit Zwitserland. Hij maakt in eens af en toe een fluitend/zingend geluid, als ik de pookhoes (die ook nog vast moet) omhoog haal komt het naar mijn idee echt daar uit de buurt.
Ik zal het eens goed omschrijven.
Als iemand me op weg kan helpen heel graag.

Geluid gaat soms ineens weg en is er weer. Soms met interval van een minuut, soms wel een kwartier.
Als of er iets aan loopt en bij een bepaalde beweging in eens weer vrij is.
Gaat niet weg als de koppeling ingetrapt wordt.
Kan er zijn van bijna stilstand tot hogere snelheid en weer andersom.
Het geluid loopt op met de snelheid van de auto, niet het toerental.

Al vast mijn dank,
Antwoord
kijk eens of er wel genoeg olie in bak en diff zit, je zou niet de eerste zijn Wink
Antwoord
Er zijn maar een paar dingen die oplopen met de snelheid vd auto, hoofdzakelijk de wielen, het differentieel, de aandrijfas, de uitgaande as vd versnellingsbak, km teller en z'n kabel en de auto zelf.

Geluiden uit de motorruimte en misschien zelfs vanaf de grille kunnen ook aardig omhoog komen langs de pookhoes is mijn ervaring.
Volvo 940 1997  Volvo 144 1969
Antwoord
Het zou wel eens iets simpels kunnen zijn als het lager van de aandrijfas. Die willen ook graag eens zingen en zitten ongeveer ter hoogte van waar je 't nu hoort. Als je die vervangt is het sterk aanbevolen om het rubber waar de lager in zit ook mee te vervangen. Smile
Volvo S80 Turbo 2002 & 740 GLE 1990

http://Volvotips.com
Antwoord
Eerst maar eens inderdaad de bakolie en achterasolie qua niveau controleren. Op de brug zetten en dan zit er ergens een boutje die ik er uit kan draaien om het niveau te checken? Van zowel de bak als de achteras? Wellicht levert het sowieso wel wat op om hem op de brug van onderen te bekijken. Mijn dank tot zover. De kans dat de bak het zelf is en/of alles in 1x vast loopt is dat gering?
Groeten, Michel
Antwoord
Nou het olieniveau was keurig in de bak en de achteras. Inmiddels heb ik het geluid niet meer gehoord. Zou nog beter zijn als ik wist waarom het geluid er nu weer niet is. Enige wat ik kan bedenken is dat de temperatuur hoger is buiten en de vorst verdwenen. De voorremmen zijn ook beter gangbaar gemaakt, heeeeel misschien was hetr een geluid van een hangende remblok op de schijf. Maar ik blijf gokken op het cardanlager, alhoewel deze bij ronddraaien op de brug gewoon soepeltjes lijkte te draaien, wel ff ingesmeerd met WD40. Je weet maar nooit. Dank tot zover.
Antwoord

Lijst met mogelijk verwante topics
Topic Auteur Reacties Weergaven Laatste bericht
  piepend geluid Durk Veenstra 3 4.509 6 September 2017, 22:10
Laatste bericht: Mark244

Ga naar locatie:

Gebruikers die dit topic lezen: 1 gast(en)