Topics: 19
Beste Volvo techneuten,
Ik ben op vakantie met mijn 142 uit 1975 (B20). De motor maakt berg op bij 80/90 km per uur en bij vlak wegdek 100/110 km per uur een ratelend geluid. Ik heb ook wel eens gehoord dat dit pingelen zou heten, maar ik weet niet zeker of dat het is.
Mijn vraag is wat zou dit kunnen zijn? Is het inderdaad pingelen en wat is daar aan te doen. Moet de ontsteking opnieuw worden afgesteld of moeten de kleppen gesteld worden of beiden of ligt het mogelijk aan iets anders? En kan het kwaad? Moet er nu iets gebeuren of kan ik er nog mee rijden?
Topics: 39
kan je filmpje maken met geluid?
pingelen komt mij nou niet echt bekend voor as: ratelen..
Topics: 107
Pingelen en ratelen zijn inderdaad twee heel verschillende dingen.
Ik zou in ieder geval de motor niet te veel belasten, m.a.w. rustig rijden en zoveel mogelijk met snelheden rijden waarbij het ratelen niet optreedt.
Topics: 16
Het zou natuurlijk pingelen kunnen zijn. Heb je toevallig vage benzine getankt? Of nu E95 ipv E98 in nederland?
Topics: 19
Ik ga proberen een filmpje met geluid te maken, maar weet niet of dat lukt. Ik rij op gas, dus E95 of niet dat zou niet uit moeten maken. Ik heb wel 95 getankt omdat ik bang was dat ik misschien mijn gas zou oprijden en geen lpg tank tegen zou komen, maar ik heb er nog niet op gereden. Moet ik die benzine er uithalen of kan je wel een halve tank oprijden in geval van nood?
Aangezien de kleppen al enige tijd niet gesteld zijn leek het me handig dat in ieder geval even te laten doen plus het op tijd zetten van de ontsteking. Ik heb daar alleen wat gegevens voor nodig. Wat moet de speling zijn 0.45 op LPG klopt dat? en op hoeveel graden moet de ontsteking? Heel veel meer kan ik niet doen toch? of zijn er nog meer dingen die ik zou kunnen checken en of afstellen?
Topics: 82
Pingelen is meer rinkelen, alsof er knikkers in een blikje rammelen. Mijn 144 had het een hele poos (motor gaat niet ineens kapot) als de motor goed warm werd, vooral bij gas geven op de snelweg etc, als je veel vraagt van de motor dus.
Ook op LPG. Ik heb de ontsteking later gezet (de verdeler met de klok mee verdraaien), hielp iets, en de maximale LPG toevoer vergroot (dat is de schroef in de slang).
Uiteindelijk zat deze stelschroef achterstevoren in de slang waardoor de motor veel te arm ging lopen bij belasting. Schroef weggehaald, pingelen over.
Als je hem even op benzine zet, ga je ongetwijfeld een leuke pingel meemaken, ook al bij belasting op lagere snelheden. Beetje afhankelijk van de dikte van je koppakking, mijn andere 144 heeft een dunne koppakking en pingelt veel harder/eerder op benzine. Als je niet te hard/heftig wilt rijden, is Euro 95 prima.
ALs je in Frankrijk bent, zou ik altijd 98 tanken, dat is daar de enige benzine die daar nog uit benzine bestaat. SP95-E10 niet.
Volvo 940 1997 Volvo 144 1969