Topics: 19
Vanmorgen vanaf de derde versnelling startte een (hoog snerpende) fluittoon die met het toenemen van de snelheid ook opliep en behoorlijk doordrong in het interieur. ('89 sedan 240 B20 350k km).
Intrappen van de koppelling veranderde niets aan het geluid. Onder de, zeg maar 60 km/u, verdween het om weer net zo vrolijk terug te keren bij het accellereren.
Kan een van jullie mij zeggen of ik in de richting van een aandrijfaslager, wiellager of differentieel moet denken? Na een tijdje verdween het trouwens. (waarschijnlijk door opwarming). Eind jaren tachtig heb ik iets dergelijks een keer gehad bij mijn 240 diesel. Toen was het, kan ik mij nog herinneren een, qua afmeting, fors lager van de aandrijfas echter ik weet nu niet meer of dit een soortgelijk geluid was.
Bertone (262C (L6) '91 & 940 Estate '96
Topics: 84
De voorruitfluit? De vlakke sierlijst heeft middenonder een kleine opening, stop daar eens een prop in.
Volvo 940 1997 Volvo 144 1969
Haha dat zou wel een heel verrassende wending zijn van mijn vermoeden :-) Zal kijken. Maar doet de 'voorruitfluit' 't ook alleen met kou?
Bij even verder speuren bij de gerelateerde topics zag ik dit verhaal..AMAZING..................Zou ik zelf dus nooit opgekomen zijn.
Bij snelheden rond de 120 km/uur begint de voorruit irritant te fluiten. Op koude dagen beneden de 10 graden begint de voorruit al bij circa 80 km/uur te fluiten. Het lijkt er dus op dat de rubber strip uithardt als de temperatuur daalt.
Het blijkt dat het rubber aan de onderzijde van het raam deze toon veroorzaakt (heb het raam met duck-tape afgeplakt gehad). Bij navraag blijken de raamrubbers voor de voorruit moeilijk te verkrijgen te zijn.
Oplossing:
Een bekend ´probleem`. Zij al topics over geweest. Het is eenvoudig op te lossen door met een kitspuit een dun laagje kip onder het rubber te leggen. Gewoon de mond van de kitspuit onder het rubber en dan een lijntje van 2/3 mm leggen.
Reactie:
werkt uitstekend!!
Het blijven wonderlijke automobielen :-)
Topics: 289
Bertone schreef:Bij even verder speuren bij de gerelateerde topics zag ik dit verhaal..AMAZING..................Zou ik zelf dus nooit opgekomen zijn.
Bij snelheden rond de 120 km/uur begint de voorruit irritant te fluiten. Op koude dagen beneden de 10 graden begint de voorruit al bij circa 80 km/uur te fluiten. Het lijkt er dus op dat de rubber strip uithardt als de temperatuur daalt.
Het blijkt dat het rubber aan de onderzijde van het raam deze toon veroorzaakt (heb het raam met duck-tape afgeplakt gehad). Bij navraag blijken de raamrubbers voor de voorruit moeilijk te verkrijgen te zijn.
Oplossing:
Een bekend ´probleem`. Zij al topics over geweest. Het is eenvoudig op te lossen door met een kitspuit een dun laagje kip onder het rubber te leggen. Gewoon de mond van de kitspuit onder het rubber en dan een lijntje van 2/3 mm leggen.
Reactie:
werkt uitstekend!!
Het blijven wonderlijke automobielen :-)
...kip, het meest veelzijdige stukje vleesch..
Nabrander. Bleek toch mijn eerste idee. Het aandrijfaslager. Aandrijfas los gemaakt bij het differentieel en na vervanging van lager weer vastgezet. Nu trilt de auto rond de 80 km/u.
Voelt als onbalans in de aandrijfas. Weet niet zeker of ie op precies dezelfde boutgaten is teruggezet. Kan dat onbalans veroorzaken of zou dat niet veel uit mogen maken.
Topics: 84
Die boutgaten is nog wel te doen maar er zit ook een schuifstuk met splines die op een heleboel manieren in elkaar passen.
Staan meestal wel markeringen op, pijltjes, stippen, o.i.d.
http://www.volvoclub.org.uk/faq/Drivelin...fAlignment
Volvo 940 1997 Volvo 144 1969
Topics: 163
jambon schreef:...kip, het meest veelzijdige stukje vleesch..
kist!