Topics: 158
19 December 2011, 12:37
(Dit bericht is het laatst bewerkt op 19 December 2011, 12:39 door Kogelman.)
Vannacht had het hier in het Oosten flink gevroren, het ijs zat dik op de auto's. Niet alleen de ruiten dichtgevroren maar de gehele auto zat in ijs verpakt door het bevriezen van de regendruppels van de buien van gisteren. De Volvo had sinds vrijdag stilgestaan.
Mijn vrouw heeft vanmorgen ruim 10 minuten staan krabben en blauwbekken om haar moderne auto ijsvrij te krijgen. Ik had haar gisteravond nog de tip gegeven een dekje voor de ruiten te leggen, maar ja......
Kortom eindelijk een mooie testcase voor de blokverwarming en interieurverwarming die ik onlangs geplaatst heb.
Vanmorgen de stekker in de grill en de Termini 1350 begon te blazen. Na een half uur weer gekeken: De bovenste 30 cm van de voorruit waren geheel ijsvrij, en op de onderste helft van de voorruit gleed het gesmolten ijs naar beneden. Even de ruitenwissers aan en alles schoon. Daarnaast waren ook de zijruiten rondom ijsvrij geraakt en zelfs de ijsdruppels op heuplijn net onder de portierramen boven het deurslot waren al verdwenen. De heuplijn op de portieren waren helemaal schoon. Bevroren sloten en vastgevroren deurrubbers zullen waarschijnlijk ook verleden tijd zijn (al spray/smeer ik ze ook altijd in voor de winter begint).
Aanvankelijk zat ik nog te twijfelen of de 1350 W variant voldoende vermogen had voor het 245 formaat (er is ook een Defa 1850Watt en 2100Watt blower te koop, maar die waren als setprijs destijds niet in de aanbieding), maar vanochtend bleek dit ruim voldoende te zijn. Nu ben ik ook benieuwd als het 15 graden vriest, maar deze eerste echte wintertest is hoopvol.
Vanzelfsprekend is het koelwater v.h. blok nog niet veel warmer na een half uurtje verwarmen/pompen, maar dat was ook niet het doel van de test vandaag. Geen ruiten meer krabben in de winter, ik ben er nog steeds content mee.
940 Estate LE 1998 B230FK+MBC Vialle LPG-G3 automaat Nautic Blue
245 estate 1976 B230F "De ouwe Blauwe", Prins VSI LPG G3 100 liter, AW71, Mellan Bla, Volvo lakkleur 121-00-1
244 sedan 1983 B23A "Big Nose" benzine, M47, Moerkbla Metallic Volvo lakkleur 200-2
Topics: 38
Bedankt voor je praktijkverslag!
Ik ben blij voor je dat het zo goed bevalt, je hebt er ook genoeg tijd en geld ingestoken.En ook al is je blok nog niet erg warm, de opwarmfase na starten gaat beduidend sneller dan dat het koelwater vanaf min-10 opgewarmd moet worden.
Gisteravond heb ik mijn standkachel ook even een kwartiertje aangehad voor vertrek en het motorblok gaf een (digitale) waarde aan van 53 graden voor het starten.Mijn interieur blijft kouder dan gehoopt, maar ik heb dan ook geen ventilator aan en dan doet de kachel natuurlijk weinig.
veel plezier en succes aankomende winter!
Ik kan je vertellen dat een diesel dat een stuk prettiger vind dan onder nul :-)
Topics: 26
Goed verhaal! Ik heb vannochtend ook lang staan krabben. Niet alleen de hoeveelheid kou in de lucht veroorzaakt dat, maar
vooral ook de hoeveelheid water. Vannochtend was het niet best. Auto had stilgestaan sinds zaterdagmiddag. Jouw verhaal
zou me bijna over de streep trekken om ook zoiets aan te schaffen maar 3 dingen houden me tegen:
- ik zou hetzelf niet kunnen monteren
- ik moet mn auto 300 meter van mn huis parkeren
- het stroomverbruik. Jij had'm nu een half uurtje aan. Dat zijn 13 100W gloeilampen. En dat dan een winter lang? Kost duur.
Voorlopig maar krabben, daarna hopeloos beslagen ruiten, blower aan, verwarming hoog, wachten, ramen open, gevaarlijk.
Hopen maar op een 'zachte' winter. Of hele droge kou
Topics: 176
Citaat:- ik zou hetzelf niet kunnen monteren
Jawel hoor, met hulp van hier lukt alles
Citaat:- ik moet mn auto 300 meter van mn huis parkeren
Hmm, daar heb je een punt; 300mm verlengkabel is ook niet alles
Citaat:hopeloos beslagen ruiten, blower aan, verwarming hoog, wachten, ramen open, gevaarlijk.
Liever 10000 gloeilampen van 100w dan gevaarlijk de weg opgaan; btw, auto "warm" laten draaien voor de deur "kost" ook duur.
Anyway, goed ding die termini, blijft een optie (als mijn kluslijst niet zo lang was....)
Tot die tijd een elctrisch kacheltje van de Lidl van 2000W met een timer., heerlijk., dan maar een paar electra-knaken extra, maar wel warm/ontdooid EN veilig.
Topics: 158
19 December 2011, 21:31
(Dit bericht is het laatst bewerkt op 19 December 2011, 22:10 door Kogelman.)
Stinky schreef:Goed verhaal! Ik heb vannochtend ook lang staan krabben. Niet alleen de hoeveelheid kou in de lucht veroorzaakt dat, maar
vooral ook de hoeveelheid water. Vannochtend was het niet best. Auto had stilgestaan sinds zaterdagmiddag. Jouw verhaal
zou me bijna over de streep trekken om ook zoiets aan te schaffen maar 3 dingen houden me tegen:
- ik zou hetzelf niet kunnen monteren
- ik moet mn auto 300 meter van mn huis parkeren
- het stroomverbruik. Jij had'm nu een half uurtje aan. Dat zijn 13 100W gloeilampen. En dat dan een winter lang? Kost duur.
Voorlopig maar krabben, daarna hopeloos beslagen ruiten, blower aan, verwarming hoog, wachten, ramen open, gevaarlijk.
Hopen maar op een 'zachte' winter. Of hele droge kou 
@Stinky: Het monteren van puur de Termini blower kan iedereen (ook met 2 linkerhanden) die een handleiding kan lezen. Ik heb geen technische achtergrond, maar met je goed inlezen, goed kijken en nadenken voordat je iets gaat is dit in een uurtje te doen. M.b.t. de kosten: Tot 31 dec. is dit Defa setje in de aanbieding en kost het 189,- euro (ik heb er geen aandelen van, ben wel over het product te spreken), dat is nog een smak geld maar je krijgt er wel veel voldoening voor terug. Bovendien kun je het bij verkoop van je auto eenvoudig meenemen naar een nieuwe auto als je dat wilt.
Een blokverwarming vergt iets meer kennis van zaken om te monteren, je kunt kiezen voor A. de vriesplugvariant (maar deze heeft geen pomp die het warme koelwater rondpompt waardoor het voorverwarmen langer duurt) of B. een Hot Frog type welke wel een inwendige pomp heeft. Ik heb voor de laatste gekozen.
De stroomkosten vallen m.i. wel mee. Uitgaande van mijn stroomprijs van 8,39 cent per Kwh (Essent) en een gecombineerd verbruik van 1350W (Termini blower)+1300W (Hot Frog) kost 1 uur opwarmen: 2,65Kw maal 8,39 cent= 22,23 cent. Een half uurtje was vanmorgen genoeg om de ruiten te ontdooien, dus dat is voor ruim 11 cent te doen. Bij strenge vorst laat je het spul 2 uur voor vertrek aanspringen via de tijdschakelaar, dat kost dan zo'n 45 cent per keer (ik gebruik ik de auto niet dagelijks). Bovendien bespaart wegrijden met een voorverwarmd blok ook benzine, dat bespaar je dan weer en daarnaast is de slijtage aan je motorblok lager. Ik heb nog gedacht aan een gebruikte standkachel op benzine, zodat je overal kunt voorverwarmen. Maar deze zijn gebruikt net zo duur of zelfs duurder als wat ik nu heb, dan heb ik het liever nieuw i.p.v. gebruikt waarvan je niet weet hoe er mee omgegaan is. Daarnaast geeft ook het idee van een open vuurtje in de auto naast het huis mij een minder geruststellend gevoel dan een systeem dat geheel los van de auto op elektriciteit functioneert, maar dit is persoonlijk.
Ik heb het geluk dat ik met 10 m kabel naar de schuur klaar ben, anders had het nooit zo gekund. Voor mij werkt het.
940 Estate LE 1998 B230FK+MBC Vialle LPG-G3 automaat Nautic Blue
245 estate 1976 B230F "De ouwe Blauwe", Prins VSI LPG G3 100 liter, AW71, Mellan Bla, Volvo lakkleur 121-00-1
244 sedan 1983 B23A "Big Nose" benzine, M47, Moerkbla Metallic Volvo lakkleur 200-2
Topics: 22
leuk, ga snel ook een hot frog bestellen. Kan thuis ook relatief makkelijk aan stroom dicht bij de auto komen dus dat is geluk.
Stroomverbruik vs benzinebesparing door warmer blok, dan zijn de stroomkosten lager. Ook gaat bijvoorbeeld je olie wat langer mee, koude starts zijn niet zo fijn voor de lie ivm de benzine die er dan in komt (beetje, maar toch). Ook gunstig voor de LPG rijders onder ons...
240 | 1991 | B230F+T | M90 | 291 KKm | Bilstein B6/Koni
Topics: 288
voor achter de voorruit... (als je wat slaperig bent en vergeet dat r nog ergens een kabeltje hangt..)
Topics: 47
Kogelman schreef:...
De stroomkosten vallen m.i. wel mee. Uitgaande van mijn stroomprijs van 8,39 cent per Kwh (Essent) en een gecombineerd verbruik van 1350W (Termini blower)+1300W (Hot Frog) kost 1 uur opwarmen: 2,65Kw maal 8,39 cent= 22,23 cent. Een half uurtje was vanmorgen genoeg om de ruiten te ontdooien, dus dat is voor ruim 11 cent te doen. Bij strenge vorst laat je het spul 2 uur voor vertrek aanspringen via de tijdschakelaar, dat kost dan zo'n 45 cent per keer (ik gebruik ik de auto niet dagelijks)...
Maar mooi dat het goed werkt, en inderdaad, veilig en comfortabel op weg mag wel iets kosten.
Bedenk wel dat je in het echt meer betaald voor een kWh. Je hebt alle opslagen, heffingen, en belastingen niet meegerekend. In de praktijk betaal je 20-24 ct/kWh, dus 2-3 keer zoveel. Ongeveer net zo als auto rijden ook een stuk duurder is dan alleen het tanken.
Volvo 245 DL, 1976, B21A, AW71, LPG | Volvo 340 GL Special, 1990, 5d, 1.4, CVT | Volvo 340 GL Special, 1990, 1.4, 3d, CVT | Volvo XC70 2.5T automaat, 2005
|