Berichten: 283
Topics: 34
Lid sinds: Apr 2009
Dus de conclusie,... Volgens Carlo zijn tabel:
Het is en B21a
Zou dan eindelijk het probleem gevonden zijn?
Want er zit nu dus een b23a koppakking op...
Wel sjiek dat het blokje dan nog zo ontzettend goed loopt haha
Berichten: 9.991
Topics: 82
Lid sinds: Apr 2006
Oei, Vida, da's een hoop data.
Een B23 koppakking heeft iets grotere gaten voor de cilinderboring tussen kop en onderblok en levert dus een paar kubieke mm 'dode ruimte', maar is verder prima op een B21.
Wat je wel krijgt is dat de 1000160 en andere oude koppen met grote koelwaterkanalen niet goed aandrukken op de B23 boring en/of koppakking. Met als gevolg een grotere kans op lekkende pakking van cilinder naar koeling.
Volvo 940 1997 Volvo 144 1969
Berichten: 1.231
Topics: 33
Lid sinds: Jul 2006
Marc1970 schreef:Oei, Vida, da's een hoop data.
mooi he, had je mijn scherm moeten zien. ik had nog meer kunnen kopieren
Berichten: 283
Topics: 34
Lid sinds: Apr 2009
20 October 2011, 08:03
(Dit bericht is het laatst bewerkt op 20 October 2011, 08:10 door 244Drift.)
Duidelijke allemaal manner, bedankt !!
Nu we toch bezig zijn ...
Ik rij dagelijks 120 km met het ding en zou wel iets meer voorruitgang op de snelweg willen hebben.
Heb verschillende cilinderkoppen liggen, welke zou ik er dan het beste op kunnen zetten ??
Und:
Ik zag op verschillende tabellen dat een B21ET een compressie heeft van 7.5:1
Een B21A heeft een compressie van 8.5:1
Als ik de kop van een B21ET eens op een B21A zet, heb ik theoretisch gezien meer vermogen, maar blijft alles dan nog heel ?
Of is 8.5:1 teveel van het goede?
Volgens mij moet het nog net gaan , op gewone brandstof, toch ?
Berichten: 2.433
Topics: 125
Lid sinds: Dec 2006
244Drift schreef:Duidelijke allemaal manner, bedankt !!
Nu we toch bezig zijn ...
Ik rij dagelijks 120 km met het ding en zou wel iets meer voorruitgang op de snelweg willen hebben.
Heb verschillende cilinderkoppen liggen, welke zou ik er dan het beste op kunnen zetten ??
Und:
Ik zag op verschillende tabellen dat een B21ET een compressie heeft van 7.5:1
Een B21A heeft een compressie van 8.5:1
Als ik de kop van een B21ET eens op een B21A zet, heb ik theoretisch gezien meer vermogen, maar blijft alles dan nog heel ?
Of is 8.5:1 teveel van het goede?
Volgens mij moet het nog net gaan , op gewone brandstof, toch ?
Snel vergeten. Je verlaagd de compressie met een B21ET kop. Zonder turbo dus eigenlijk geen optie.
De B21ET heeft overigens veel meer waarde als turbokop en mede vanwege de verbeterde uitlaatkleppen.
Misschien dat iemand je voor kan rekenen wat er van die kop afgehaald moet worden om op een hogere passende compressie te komen.
245 GLE automaat 1979, B230E/AW03-71
244 DL 1982 wit “de Belg” B19A
244 DL 1977 Blauw onderweg naar spuiter met B230FB/AW03-71L
944 II 1996 B230FK/M90 (Verkocht)
P1800ES 1972 Blauw
Volvo toch ..
Berichten: 283
Topics: 34
Lid sinds: Apr 2009
skidje schreef:Snel vergeten. Je verlaagd de compressie met een B21ET kop. Zonder turbo dus eigenlijk geen optie.
De B21ET heeft overigens veel meer waarde als turbokop en mede vanwege de verbeterde uitlaatkleppen.
Misschien dat iemand je voor kan rekenen wat er van die kop afgehaald moet worden om op een hogere passende compressie te komen.
Sorry, misschien net iets te onduidelijk.
Ik bedoelde eigenlijk ook meer om de B21 ET kop MET turbo erop te zetten haha.
Heb nog een complete B21ET staan, met watergekoelde T3
Berichten: 9.991
Topics: 82
Lid sinds: Apr 2006
De cil kop zou helemaal niks uitmaken, het werkt anders als bij de B18/20. Volvo varieerde de compressie van de B19-230door een schotel in cq hobbel op de bovenkant vd zuiger. De B21A met 9.3:1 heeft toevallig platte zuigers, die met 8.5:1 een 2.1 mm diep putje. De B21ET heeft nog een diepere schotel. B230F een klein schoteltje, de B200F een hobbel.
Dus, je 1976 B21A zal het met 100 pk moeten doen. De 'hoge comp' B21A had 107 pk.
Ik denk dat je met de 8.5:1 zuigers best een leuke turbo kan maken.
Volvo 940 1997 Volvo 144 1969
Berichten: 4
Topics: 0
Lid sinds: Mar 2014
In dit lijstje staat ook mijn motornummer; 498529. Klopt het dat je lijst betekend dat als deze motornummers identiek zijn en bekend zijn onder de verzamelcode 5001572 ?
Zijn dit door Volvo gereviseerde ruilmotoren ?
Berichten: 9.991
Topics: 82
Lid sinds: Apr 2006
Nee andersom, de 5001572 is een ruilmotor voor al die genoemde motornummers.
Volvo 940 1997 Volvo 144 1969
Berichten: 145
Topics: 11
Lid sinds: May 2010
Om aan te geven dat er in dit forum bijzonder veel waardevolle informatie staat reageer ik op dit 5 jaar oude topic.
Mijn 245 uit 1977 heeft een motor waarop ik niet kon vinden wat het type was. Tussen oliefilter en motorsteun staat 760802 en achter de verdeler staat 498528.
Op internet kon ik hier geen verwijzing over vinden.
Maar in dit topic staat het precies uitgelegd: een B21A met als gietdatum 02-08-1976.
Met dank dus aan het forum.
Amazon 1967 B18
245 1976 B21A
244 1979 B21E
244 1984 B23
(Suzuki WagonR 2001)
(VW Polo 2008 TDI)