Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Auto start niet, geen vonk.
Mijn vrouw heeft een polo uit 1992, een 1.05l.
Gisteren reed ze er mee weg, eerst achteruit, remde af en motor sloeg af. Met geen mogelijkheid meer aan de gang te krijgen.
Getracht te starten met de volvo, wegens de lagere accuspanning door het herhaaldelijk starten, maar geen resultaat.
Eea gecontroleerd, geen vonk aanwezig, bougiekabel 6kOhm, Bobine primair 1,8 Ohm, secundair 3,3kOhm.
Op de bougiekabel staat 5kOhm, maar mag imho niet veel uitmaken, bobine is volgens Kluwer Vraagbaak(VW Polo 1987-1990 benzine en diesel, oude model dus) pr. 0,5 tot 0,8 Ohm, sec. 2,4-3,5 kOhm.
Kan hier het probleem liggen dat de primaire kant te hoge weerstand heeft?
Verder praten ze over een Schakelapparaat Transistorontsteking, ik heb gezocht maar kan niks vinden (alleen oude model??)

Er zit een ECU in van het type Bosch, deze zat vastgeroest op de steun, ik dacht misschien maakt ie slecht contact, dus ik heb 'm er afgehaald en met een startkabel aan massa gelegd, geen resultaat.
Ik las op een VW forum over de Hallgever dat de toerenteller uitslaat als ie kapot is, dus ik ff testen.
Ik start 'm, hij slaat aan, toerenteller gaat naar 1000 toeren, maar slaat ook direkt weer af, geprobeerd opnieuw te starten, maar geen resultaat meer,toerenteller blijft strak onderin staan.
Hall-gever doorgemeten met Ohmmeter, maar geen resultaat (alles oneindig).
Onderstaand truukje nog ff uitgeprobeerd, met dank aan Paulus van Problemcar

Citaat:Je kunt ook langs de andere kant testen: Trek de stekker van de Hall sensor los. Neem een proeflampje van ongeveer 2 Watt (maximaal 5 Watt). Sluit dit aan op massa. Zet contact aan. Tik met de andere aansluiting van het lampje op een van de aansluitingen in de stekker die naar het ontstekingsapparaat gaat.
Het zou zo moeten gaan:
Aansluiting 1: gebeurt niets, want dit is massa.
Aansluiting 2: Bougiekabel vanaf de bobine moet vonken iedere keer wanneer je het lampje er tegenaan tikt.
Aansluiting 3: Het lampje brandt continu. Dit is de voeding van de Hall sensor vanuit het ontstekingsapparaat.

Nou zijn er twee verschillende Hall sensors op dit soort motoren en bij het andere type is de volgorde van de aansluitingen anders.
In ieder geval moet bij het raken van een van de drie pennen de bobine een vonk geven.
Krijg je zo dus vonken tevoorschijn getoverd dan is de Hall sensor overleden.
Krijg je zo GEEN vonken dan zit het toch in de rest van de ontsteking en is de Hall sensor (waarschijnlijk) goed.

Rara pindakaas......

Wie heeft er nog een tip?
[Afbeelding: blackmoose.png]
Volvo 240 GL automaat 1983 Big Nose B230F (Helaas in onderdelen verkocht)
VW T3 camper TD
Antwoord
Naar mijn bescheiden mening heb je een vonk als je bobine werkt, de verdeler in orde is en de hall gever werkt.
Kabels etc heb je gemeten, laten we er van uit gaan dat dat in orde is.
Heb je de verdeler en rotor al bekeken? ff de aansluitingen doormeten kan geen kwaad ....
Is de voedende kant naar de bobine in orde, massa?
Anders ff een hall gevertje op de sloop scoren zou ik zeggen!
mijn vrouw en ik delen een auto, als ie vies of stuk is, is ie van mij ......
Antwoord
Het is waarschijnlijk de bobine, oftewel het transistor gedeelte wat er achter zit. Ik ga er zo een ophalen en dan zullen we het zien.

Dat was het dus niet, andere computer gescoord en hij loopt weer, alleen trekt ie uit lage toeren nog niet goed. Eerst maar eens de bougies/ rotor/verdeelkap/bougiekabels vervangen
[Afbeelding: blackmoose.png]
Volvo 240 GL automaat 1983 Big Nose B230F (Helaas in onderdelen verkocht)
VW T3 camper TD
Antwoord

Lijst met mogelijk verwante topics
Topic Auteur Reacties Weergaven Laatste bericht
  Vloeken in de kerk, post je auto die GEEN Volvo is. SanderGLT 96 88.736 3 August 2020, 20:59
Laatste bericht: Arjan.
  Andere auto Martinus 0 3.003 27 November 2016, 21:16
Laatste bericht: Martinus
  Deze gaat wel erg ver om zijn auto te verkopen 265gl 4 15.803 10 June 2014, 22:53
Laatste bericht: Tube-Less
  Volvo 240 Wagon vs The New York International Auto Show Rob 1 7.274 17 May 2014, 11:21
Laatste bericht: Tube-Less
  RATSTYLE AUTO's.... oldskool modificaties mag ook black245 103 66.823 14 November 2013, 00:11
Laatste bericht: Kadett polar
  Welke auto zou je nog wel eens terug willen kopen? DanielR 21 13.464 26 March 2013, 01:11
Laatste bericht: Bassen
  kwart miljoen onverzekerde auto's jos245 39 20.336 27 February 2012, 10:50
Laatste bericht: Cojones
  PVV wil 25 jaar-regeling oude auto's terug Martin245 24 14.967 3 August 2011, 16:31
Laatste bericht: Mirjam Worseling
  Auto door brand verwoest.......... VolvoDick 13 8.589 24 July 2011, 10:59
Laatste bericht: VolvoDick
  Welke auto's zou je eigenlijk nog meer in de schuur willen hebben..?! Jambon 19 8.900 20 February 2011, 17:57
Laatste bericht: Yellow240

Ga naar locatie:

Gebruikers die dit topic lezen: 1 gast(en)