5 January 2006, 15:22
Beste techneuten... Ik weet niet of het specifiek turbo is, maar dan toch maar hier een post.
Mijn brave Turbo heeft in de Kerstvakantie onaangeroerd in de garage gestaan, in totaal een week of 3 (nee, de vakantie was korter).
Aangezien ik nogal van de 'geluidjes' ben en altijd de rode lampjes scherp in de gaten houd, viel me op dat bij het starten van de turbo het olielampje zeker 1 seconde bleef branden. Ook hoorde ik een paar keer een regelmatig doffe 'bok bok' onder de kap vandaan komen. Normaal gaat het lampje direct uit en zijn er geen bijgeluiden te horen.
Ik herkende het geluid van net na de oilewissel, toen deed ie hetzelfde. Peil is bijna max, olie is (helaas!) 15W40 (en niet 10W40 zoals aanbevolen, lang verhaal).
Ook de 3x starten daarna (zelfde dag) merkte ik dat de motor moeite had met drukopbouw. In totaal dik 1,5 uur gereden.
Het autootje heeft 3 jaar stilgestaan en is daarna door mij minstens wekelijks (goed!) bereden. Dus ook helemaal op bedrijfstemp. etc.
Km-stand is een schamele 358.000 km. Turbo fluit zachtjes mee en pakt goed op. Uitlaat is helemaal doorgerot (meer rook aan de zijkanten dan aan de achterkant :oops: ), verder werkt alles zoals het hoort.
Nu zat ik zelf te denken om het blok te spoelen. Ik heb goede ervaringen met spoelen bij mijn 850 (wegens die lawaaierige hydrolische klepstoters) maar het heeft me ook een lekkende oliepompkeerring opgeleverd. Aangezien de turbo zo lang stil heeft gestaan moet ik dus zeker rekenen op een hoop lekkages? Of moet je onze blokken sowieso niet spoelen? Ik bedoel dan een dergelijk middeltje:
![[Afbeelding: 47241.JPG]](http://www.wynns.be/Media/Products/Prof/47241.JPG)
Daarna 1000-2000 km op goedkope olie (Lidl: 7 euro de 5 liter 15W40) en dan een goede half-syntheet erin (en telkens het filter wisselen uiteraard).
Of komt het wellicht omdat de auto zo lang stil heeft gestaan?
Graag jullie licht op deze lage-druk-zaak
Gr :?
Mijn brave Turbo heeft in de Kerstvakantie onaangeroerd in de garage gestaan, in totaal een week of 3 (nee, de vakantie was korter).
Aangezien ik nogal van de 'geluidjes' ben en altijd de rode lampjes scherp in de gaten houd, viel me op dat bij het starten van de turbo het olielampje zeker 1 seconde bleef branden. Ook hoorde ik een paar keer een regelmatig doffe 'bok bok' onder de kap vandaan komen. Normaal gaat het lampje direct uit en zijn er geen bijgeluiden te horen.
Ik herkende het geluid van net na de oilewissel, toen deed ie hetzelfde. Peil is bijna max, olie is (helaas!) 15W40 (en niet 10W40 zoals aanbevolen, lang verhaal).
Ook de 3x starten daarna (zelfde dag) merkte ik dat de motor moeite had met drukopbouw. In totaal dik 1,5 uur gereden.
Het autootje heeft 3 jaar stilgestaan en is daarna door mij minstens wekelijks (goed!) bereden. Dus ook helemaal op bedrijfstemp. etc.
Km-stand is een schamele 358.000 km. Turbo fluit zachtjes mee en pakt goed op. Uitlaat is helemaal doorgerot (meer rook aan de zijkanten dan aan de achterkant :oops: ), verder werkt alles zoals het hoort.
Nu zat ik zelf te denken om het blok te spoelen. Ik heb goede ervaringen met spoelen bij mijn 850 (wegens die lawaaierige hydrolische klepstoters) maar het heeft me ook een lekkende oliepompkeerring opgeleverd. Aangezien de turbo zo lang stil heeft gestaan moet ik dus zeker rekenen op een hoop lekkages? Of moet je onze blokken sowieso niet spoelen? Ik bedoel dan een dergelijk middeltje:
Daarna 1000-2000 km op goedkope olie (Lidl: 7 euro de 5 liter 15W40) en dan een goede half-syntheet erin (en telkens het filter wisselen uiteraard).
Of komt het wellicht omdat de auto zo lang stil heeft gestaan?
Graag jullie licht op deze lage-druk-zaak

Gr :?
Volvo V70 T5 '97<br />304 ponnies, 487 koppeltjes, 371 megameter