Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Moeite met oliedruk opbouwen
Beste techneuten... Ik weet niet of het specifiek turbo is, maar dan toch maar hier een post.

Mijn brave Turbo heeft in de Kerstvakantie onaangeroerd in de garage gestaan, in totaal een week of 3 (nee, de vakantie was korter).

Aangezien ik nogal van de 'geluidjes' ben en altijd de rode lampjes scherp in de gaten houd, viel me op dat bij het starten van de turbo het olielampje zeker 1 seconde bleef branden. Ook hoorde ik een paar keer een regelmatig doffe 'bok bok' onder de kap vandaan komen. Normaal gaat het lampje direct uit en zijn er geen bijgeluiden te horen.

Ik herkende het geluid van net na de oilewissel, toen deed ie hetzelfde. Peil is bijna max, olie is (helaas!) 15W40 (en niet 10W40 zoals aanbevolen, lang verhaal).

Ook de 3x starten daarna (zelfde dag) merkte ik dat de motor moeite had met drukopbouw. In totaal dik 1,5 uur gereden.

Het autootje heeft 3 jaar stilgestaan en is daarna door mij minstens wekelijks (goed!) bereden. Dus ook helemaal op bedrijfstemp. etc.

Km-stand is een schamele 358.000 km. Turbo fluit zachtjes mee en pakt goed op. Uitlaat is helemaal doorgerot (meer rook aan de zijkanten dan aan de achterkant :oops: ), verder werkt alles zoals het hoort.

Nu zat ik zelf te denken om het blok te spoelen. Ik heb goede ervaringen met spoelen bij mijn 850 (wegens die lawaaierige hydrolische klepstoters) maar het heeft me ook een lekkende oliepompkeerring opgeleverd. Aangezien de turbo zo lang stil heeft gestaan moet ik dus zeker rekenen op een hoop lekkages? Of moet je onze blokken sowieso niet spoelen? Ik bedoel dan een dergelijk middeltje:

[Afbeelding: 47241.JPG]

Daarna 1000-2000 km op goedkope olie (Lidl: 7 euro de 5 liter 15W40) en dan een goede half-syntheet erin (en telkens het filter wisselen uiteraard).

Of komt het wellicht omdat de auto zo lang stil heeft gestaan?

Graag jullie licht op deze lage-druk-zaak Idea

Gr :?
Volvo V70 T5 '97<br />304 ponnies, 487 koppeltjes, 371 megameter
Antwoord
Hey..

Gisteren klonk het blok nog goed vond ik 8)

let wel op met goedkope olie, de lagers van een turbo kunne er vaak niet zo goed tegen, maar met rustig rijden moet het kunnen denk ik..
soms wil de buis van de oliepomp naar de rest van het blok langzaam losraken, maar ik geloof dat dat alleen een issue was bij sommige late B230's...
is het een origineel volvo filter? voor de rest geen lekkages? hoe is de druk tijdens het rijden?

soms kunnen de motorlagers beschadigen door lang stilstaan, maar dan zou het probleem er al vanaf het begin zijn..

Vaak zit er veel drab in het blok na lang stilstaan.

De druksensor zit na het oliefilter in de route van de olie, dus als het filter verstopt is kan dat ook problemen geven..
240 | 1991 | B230F+T | M90 | 291 KKm | Bilstein B6/Koni
Antwoord
Jw240 schreef:Hey..

Gisteren klonk het blok nog goed vond ik 8)

let wel op met goedkope olie, de lagers van een turbo kunne er vaak niet zo goed tegen, maar met rustig rijden moet het kunnen denk ik..
soms wil de buis van de oliepomp naar de rest van het blok langzaam losraken, maar ik geloof dat dat alleen een issue was bij sommige late B230's...
is het een origineel volvo filter? voor de rest geen lekkages? hoe is de druk tijdens het rijden?

soms kunnen de motorlagers beschadigen door lang stilstaan, maar dan zou het probleem er al vanaf het begin zijn..

Vaak zit er veel drab in het blok na lang stilstaan.

De druksensor zit na het oliefilter in de route van de olie, dus als het filter verstopt is kan dat ook problemen geven..

Ja klopt! Toen ik bij je wegreed deed het euvel zich niet voor. Helaas daarvoor en daarna wel Cry

Met de wetenschap er 'te dikke olie bij koude temperathuur' in te hebben zitten, ontzie ik ook echt de turbo. Heb zelfs pas 1x de 4000 toeren aangetikt Wink Verder is de goedkope olie ruim voorzien van stempels van diverse fabrikanten (waaronder Volvo) en staat er uitdrukkelijk op dat deze geschikt is voor turbo-motoren. Neemt niet weg, ik ben helemaal geen fan van goedkope olie! Het is ook maar om de motor een beetje te spoelen.

Filter is origineel Volvo en nog geen 1000 dkm geleden vervangen (samen met de olie dus).

Ik heb een redelijke lekkage aan de carterplug. Het ringetje is al ettelijke malen losgeweest (dus verwrongen) en ik was vergeten een nieuwe pakkinkje te kopen. :oops:

Druk tijdens het rijden en na een paar keer 'bok bok' is altijd prima in orde.

Antwoord
Als je weer vergeet een nieuw ringetje te kopen voor je carterplug, kun je de oude ook even uitgloeien. Uitgegloeid koper word zacht, zodat het zich weer zal voegen naar de ondergrond als het aangedraaid word. Om het uit te gloeien heb je genoeg aan een soldeerbrandertje. Hang het ringetje ergens aan op en stook het met de brander net zolang warm tot het helemaal "kersrood" is. Even af laten koelen en klaar ben je.
264GLE 1981/ C70 Cabrio/ Volkswagen Caravelle 1986
Antwoord
Peter Timmer schreef:Als je weer vergeet een nieuw ringetje te kopen voor je carterplug, kun je de oude ook even uitgloeien. Uitgegloeid koper word zacht, zodat het zich weer zal voegen naar de ondergrond als het aangedraaid word. Om het uit te gloeien heb je genoeg aan een soldeerbrandertje. Hang het ringetje ergens aan op en stook het met de brander net zolang warm tot het helemaal "kersrood" is. Even af laten koelen en klaar ben je.

ja dit werkt perfect!

zo te horen zit het wel goed met de olie!

hmm wat kan het nu veroorzaken...

Is het zeker dat de druk niet goed opbouwt? Er zit toch een oliedrukmeter in? Misschien dat de kabels van de rotte bedrading even het lampje wat langer aanlaten doordat de motor wat extremer trilt tijdens het starten?
Antwoord
Jw240 schreef:
Peter Timmer schreef:Als je weer vergeet een nieuw ringetje te kopen voor je carterplug, kun je de oude ook even uitgloeien. Uitgegloeid koper word zacht, zodat het zich weer zal voegen naar de ondergrond als het aangedraaid word. Om het uit te gloeien heb je genoeg aan een soldeerbrandertje. Hang het ringetje ergens aan op en stook het met de brander net zolang warm tot het helemaal "kersrood" is. Even af laten koelen en klaar ben je.

ja dit werkt perfect!

zo te horen zit het wel goed met de olie!

hmm wat kan het nu veroorzaken...

Is het zeker dat de druk niet goed opbouwt? Er zit toch een oliedrukmeter in? Misschien dat de kabels van de rotte bedrading even het lampje wat langer aanlaten doordat de motor wat extremer trilt tijdens het starten?

Ik zie mezelf onder de auto staan met een gasbrander, een tang en het ringetje... en dan valt de laatste druppel uit het carter :oops:

Nee, ik begrijp de methode en zal m de volgende keer toepassen Wink Waarvoor dank.

De rotte-kabel-redenatie klinkt aannemelijk, echter dat zou het 'geklop' van de motor niet verklaren :?:

Gr :wink:
Antwoord
na het opwarmen van het koperringetje (roodgloeiend)

wel meteen in een bakje/kopje of onder de kraan met koud water stoppen.

dan is het effect op zijn best :wink:
Antwoord
thuur schreef:...............
De rotte-kabel-redenatie klinkt aannemelijk, echter dat zou het 'geklop' van de motor niet verklaren :?:

Gr :wink:

nee, misschien dat er een of andere functie van de injectie of ontsteking verstoord is door een los contact/kortsluiting..
Antwoord
Ik zou dat groep A blokkie maar inbouwen :lol: :wink:
1800, Project<br />240 Turbo<br />Love Turbo's
Antwoord
Lukas Lagerweij schreef:Ik zou dat groep A blokkie maar inbouwen :lol: :wink:

Leuke suggestie :lol: , maar niet het antwoord dat ik zoek :oops:

Iemand nog andere ideeen of acties die ik kan ondernemen?

Antwoord

Lijst met mogelijk verwante topics
Topic Auteur Reacties Weergaven Laatste bericht
  240 gl turbo opbouwen? Royall 10 16.683 15 May 2015, 12:51
Laatste bericht: A_A

Ga naar locatie:

Gebruikers die dit topic lezen: 1 gast(en)