Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Profiel Nokkenassen B18 / B20
#1
Van een engelsman heb ik een nokkenas gekocht (nieuw met nokvolgers) waarvan hij claimde dat hij een identieke 2 versie had die in een B18 meer dan 120 pk leverde met een mooi koppel op lage toerentallen.

Nu heb ik die nokkenas eens opgemeten. Blijkbaar is de smalste zijde van de nok 1 1/8" (28,6 mm) and over de nok meet ik 1 3/8" (34,9 mm). Nu concludeer ik hieruit dat mijn "lift" van de nok slechts 6,35 bedraagt. Bij de a en b nokkenas zit de lifthoogte reeds rond de 10 mm. Als ik deze dus ga toepassen denk ik niet dat er veel lucht/power geregeld wordt door het B20E blokje.

Of meet ik hier helemaal verkeerd? Bedeolt menmet de lift de klephoogte wat over de hefboom bovenin de cilinderkop wordt gegenereerd?

Op de nokkenas staan denk ik alleen giet referenties als 1-418207 , F (voorover gekanteld op een vierkant) , 15 en op een andere richting staat 15 (tussen 2de nok en pompnok), U , D22 (ondersteboven en achterstevoren) en 15 tussen de laatste 2 nokken. Achterop de nokkenas staat denk ik heel minimaal erin geslagen "2".

Hoor graag hoe ik deze nokkenas moet "lezen" ....
245 GLE automaat 1979, B230E/AW03-71
244 DL 1982 wit “de Belg” B19A
244 DL 1977 Blauw onderweg naar spuiter met B230FB/AW03-71L
944 II 1996 B230FK/M90 (Verkocht)
P1800ES 1972 Blauw
Volvo toch ..
Antwoord
#2
Het mysterie is volgens mij ontrafeld.
Aan de voorzijde staat een C ingeslagen. Vanaf 62 toegepast op de B motoren...

De nokhoogte op de as klopt blijkbaar bij nieuwe assen. De hefboomwerking van de tuimelaars zorgt inderdaad voor de vergrote kleplift.

245 GLE automaat 1979, B230E/AW03-71
244 DL 1982 wit “de Belg” B19A
244 DL 1977 Blauw onderweg naar spuiter met B230FB/AW03-71L
944 II 1996 B230FK/M90 (Verkocht)
P1800ES 1972 Blauw
Volvo toch ..
Antwoord


Ga naar locatie:


Gebruikers die dit topic lezen: