27 June 2010, 00:29
Ik heb een tijd lang steeds last gehad van wat ik eerst dacht dat detonatie was...
Maar het blijkt spark-blowout te zijn!
Iedere keer als ik gas gaf en de boost kwam erin dan ging de motor vreemde dreunende bijgeluiden maken, tot dat de boost max was en het mengsel dus uber-rijk en dan trok het blok weer netjes.
Om dit op te lossen heb ik de volgende dingetjes gedaan:
- bobine vervangen door een van een 6cil BMW > beter maar nog niet helemaal opgelost
- kabels + verdelerkap schoongepoetst > enig effect, maar er zat olie in... reden: een matige nokkenas oliekeerring. (komt vaker voor bij 700/900serie 4cilinders)
- bougies op 0,5mm gezet > al stukken beter!
Maar iets bleef er nog doorzeueren in mijn kop, 0,7mm is de standaard electrode afstand voor de bougies, het moet toch mogelijk zijn om 0,7mm te gebruiken?
Nogmaals de kap er afgehaald en ook de rotor en eens goed gekeken naar de conditie van die onderdelen.
De 4 stiften in de verdelerkap waren een flink end ingepit/weggesleten, zover dat de afstand tussen rotor-tip en stiften flink groter was geworden dan standaard/nieuw hoort te zijn. Gevolg is dat er flink wat energie in die overslag verloren gaat , energie die je eigenlijk in de bougie wil hebben om een sterke vonk te maken.
Dus maar een gloednieuwe orginele Bosch kap en rotor gekocht (54 euri, oef...!) en gemonteerd. Boegies naar 0,7mm gezet.
SUCCES! Geen spark blow-out meer! En meer boost mogelijk...! ;D
Moraal van dit verhaal: verwaarloos je ontstekings installatie niet!
Maar het blijkt spark-blowout te zijn!
Iedere keer als ik gas gaf en de boost kwam erin dan ging de motor vreemde dreunende bijgeluiden maken, tot dat de boost max was en het mengsel dus uber-rijk en dan trok het blok weer netjes.
Om dit op te lossen heb ik de volgende dingetjes gedaan:
- bobine vervangen door een van een 6cil BMW > beter maar nog niet helemaal opgelost
- kabels + verdelerkap schoongepoetst > enig effect, maar er zat olie in... reden: een matige nokkenas oliekeerring. (komt vaker voor bij 700/900serie 4cilinders)
- bougies op 0,5mm gezet > al stukken beter!
Maar iets bleef er nog doorzeueren in mijn kop, 0,7mm is de standaard electrode afstand voor de bougies, het moet toch mogelijk zijn om 0,7mm te gebruiken?
Nogmaals de kap er afgehaald en ook de rotor en eens goed gekeken naar de conditie van die onderdelen.
De 4 stiften in de verdelerkap waren een flink end ingepit/weggesleten, zover dat de afstand tussen rotor-tip en stiften flink groter was geworden dan standaard/nieuw hoort te zijn. Gevolg is dat er flink wat energie in die overslag verloren gaat , energie die je eigenlijk in de bougie wil hebben om een sterke vonk te maken.
Dus maar een gloednieuwe orginele Bosch kap en rotor gekocht (54 euri, oef...!) en gemonteerd. Boegies naar 0,7mm gezet.
SUCCES! Geen spark blow-out meer! En meer boost mogelijk...! ;D
Moraal van dit verhaal: verwaarloos je ontstekings installatie niet!

