Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
voorschakelweerstand
Hallo allemaal,

Sinds een halfjaar ben ik de trotse bezitter van een Volvo 240 uit '84.
Mijn probleem is nu dat ik vermoed dat mijn voorschakelweerstand kaduuk is,
De motor slaat wel aan bij het starten,en vervolgens houd hij d'r weer mee op.Als de motor koud is start hij perfect en slaat ook niet af,nu bemerkte ik wel dat volgens mij de voorschakelweerstand zeer heet werd rook kwam er vanaf.Nu durf ik niet meer te rijden omdat ik bang ben dat ik meer schade veroorzaak aan de bedrading(doorbranden).
Heeft er iemand een idee hoe, of de kennis hoe dit allemaal zit en of het inderdaad wel de voorschakelweerstand is en niet mischien wat anders wat de oorzaak kan zijn.

Ik ben benieuwd. ???

Willem.
Antwoord
Dat ding regelt de spanning voor de bobine, maakt 9V van de oorspronkelijke 12V. Komt wel wat warmte vanaf maar rook lijkt me niet normaal.
Alleen tijdens het starten krijgt de bobine de volle 12V mep om lekker te vonken.

Ws. maakt de weerstand nu iets van 2V van 12V (en een hoop warmte), daar werkt de bobine niet meer op. Je kan de weerstand vervangen, of naar een compleet 12V systeem met 12V bobine, zonder weerstand.

Er zijn een paar bouwjaren met bio-afbreekbare bedrading, de jouwe denk ook.
Volvo 940 1997  Volvo 144 1969
Antwoord
Dat is toch dat trapeziumvormige ding, helemaal linksvoorin de motorruimte?
Is een duur ding heb ik gehoord.
Ik heb er nog wel eentje voor je liggen.
Volvo for life
Past: 142DL - 244DL - 245GL Aut. 1981 - 240 USA Aut. 1992 - 240GL Classic 1993 - V401.8 Aut. - S60T5 GT - XC90D5 GT - XC70 2.5T GT - V60 T4 PS - V40 D2
Present:  240GL Classic Electric 1993/2012 www.electricvolvo.com
Antwoord

Lijst met mogelijk verwante topics
Topic Auteur Reacties Weergaven Laatste bericht
  Voorschakelweerstand hun 2 2.459 6 May 2016, 22:41
Laatste bericht: hun

Ga naar locatie:

Gebruikers die dit topic lezen: 1 gast(en)