Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Tellerverlichting in dashboard
Nou, de oorzaak is gevonden maar of het euvel verholpen is ????

Na bestudering van de schema's die ik van enkele forumisten heb gekregen (waarvoor dank) ben ik alles langsgelopen vanaf de accu. Het bleek dat er bij de zekeringenkast een dubbele draad ontkoppeld erij hing met een tape'je er omheen. Een bewuste actie dus. Het bleek deze draad te zijn die de tellerverlichting bedient. Aangesloten en het werkt !!! Joechei.

Nou maar hopen dat er geen veel vervelender oorzaak is voor het afkoppelen van het draadje, zoals kortsluiting die maar af en toe optreedt, bijvoorbeeld als je de auto naar rechts stuurt terwijl je groot licht voert en de radio op 1 hebt, om maar eens iets te noemen. Nou ja, we merken het wel.

Tot zover : hartelijk dank voor het meedenken.

PS heb gelijk de continue brandende koplampen losgehaald uit de lichtknop. Nu brandt hij weer als ik dat wil.
Volvo 240 Van, B230F, 1991, 420Kkm<br />Moto Guzzi V65, 1985, 100Kkm<br />Citroen Xantia 2.0i, 1998, 250Kkm, automaat<br />Gazelle Populair, 20Kkm, 1975
Antwoord
Volvovan schreef:Nou maar hopen dat er geen veel vervelender oorzaak is voor het afkoppelen van het draadje, zoals kortsluiting die maar af en toe optreedt, bijvoorbeeld als je de auto naar rechts stuurt terwijl je groot licht voert en de radio op 1 hebt, om maar eens iets te noemen. Nou ja, we merken het wel.

Optimist... :wink:
Succes ermee!
164 73 285000+; (164 '74 340000km+ in memoriamWink 245GL '80 420000+km (Still under severe construction)
Antwoord
De Kater schreef:Optimist... :wink:

Altijd tot uw dienst ! Big Grin

Overigens na vandaag met en zonder verlichting gereden te hebben, bleek dat er geen enkel probleem is. Heerlijk verlichte tellertjes.

Groeten
Volvo 240 Van, B230F, 1991, 420Kkm<br />Moto Guzzi V65, 1985, 100Kkm<br />Citroen Xantia 2.0i, 1998, 250Kkm, automaat<br />Gazelle Populair, 20Kkm, 1975
Antwoord
volvovan nu jij dat hele systeem hebt doorgemeten heb ik ff een vraagje want ik heb een probleempje met mijn van.
ik wilde vandaag de volvo antrappen en wat gebeurd er? lampje stuk rechts achter. lampje vervangen maar helaas. de rest doet t wel in de unit zelfs de remllichten. wat bleek de instrumenten verlichting doet t ook niet. dus de zekering lag eruit. de nieuwe pofte er zo weer uit dus er zit een sluitingkje. maar waar?
onderste zekering in de rij poft eruit zelfs als de lamp eruit is achter.
ik heb net beetje met t interieur verbeterd en zo maar kan me niet indenken dat ik ergens een draad beschadigd heb. ik zie wel dat de klokkenwinkel beslaat dus vocht in zit. zou t ook kunnen zijn.
weet iemand misschien wat t waarschijnlijk is of kan zijn dan is t zoeken wat eenvoudiger.
Vitara
Antwoord
Hallo Hollowkregel,
jouw probleem is toch wel een ander probleem dan het mijne, ben ik bang. Ik ben waarschijnlijk door het oog van de naald gekropen omdat mijn storing het gevolg was van een losgekoppeld draadje. Tot nu toe gaat alles voortreffelijk.

Het is wel vreemd dat zowel je binnenverlichting eruitklapt als je remlicht (als ik je goed begrijp).
Als er vocht zit in de teller, dan zou ik overwegen die eruit te halen en eens open te maken. In ieder geval om even op de kachel te leggen, maar ook om te kijken in hoeverre het daarbinnen gecorrodeerd is.
Het is op zich ook al vreemd dat er vocht in de teller zit, waar zou het nog meer zitten en zou dat ook oorzaak van problemen kunnen zijn. Ooit lekkende voorruit gehad ?

Als je dat wilt kan ik je de bedradingsschema's sturen (die ik ook heb gekregen via dit forum) waarmee je gerichter kunt puzzelen.

Succes.
Antwoord
het is de tellerverlichting en het achterlicht die zitten op dezelfde zekering. en dat vocht komt inderdaat van die lekkende vooruit. die zit trouwens nu dicht met kit werkt perfect zie ergens anders op dit forum.
ik ga eerst wel eens rustig alles nalopen als het eens licht is als ik thuis ben zoekt wel zo makkelijk. ik laat nog wel wat horen over de voortgang en anders moeten die schema's er maar aan te pas komen.
Vitara
Antwoord
Succes !

Geert
Antwoord
Die onderste zekering moet dan meerdere "uitgangen" hebben die naar de diverse te bevoorraden delen gaan. Je kunt die diverse uitgangen stuk voor stuk afkoppelen van je zekeringenkast en op die manier nagaan in welk deel het probleem zit. Wel een handje zekeringen bij de hand houden.

De delen die op die zekering geschakeld zitten zijn volgens het schema :
-rechter dagrij- en achterlicht;
-verlichting instrumentenpaneel en verlichting in schakelaars;
-herinneringszoemer verlichting.

Als het vocht verder is doorgelopen, zou het probleem trouwens ook nog wel eens in de zekeringenkast zelf kunnen zitten.

Succes
Antwoord
nou t is gefikst. was niet t vochtige gelukkig. bij licht eens de draden achter nagelopen. en wat lag daar een rode draad bij de verbinding los gegaan DUCKtapeje erom en hoppa.
t doet t weer nou hoop ik maar dat t daar aan lag.
nou weet ikniet waar die draad van is.
misschien kan iemand mij dat vertelllen hoe dit zit.
1.er loopt een bos draden (netjes in zwart plastic verpakt natuurlijk) van beide achterlichten samengevoegd naar voren, en dat zit goed.
2.nu loopt ernog een bos naar achteren en die gaat net voor de gereedschapbak in de vloer(net vooraan onder de afdekdeksel) naar beneden door een gat. daar zit op de hoek van de bak ook een klein zwart kastje aan.
3.nou is er nog een bos die gaat helemaal achteraan net boven de uitlaat door de vloer gaat. ik denk dat deze van de trekhaak is
4 die rode draad komt van voor langs de zekeringkast en lijkt omhoog door te lopen naar accu of zo.
die rode splits zich in twee (daar was ie los gegaan)
ik denk dat ie naar beide bossen draad gaat.
nou heb ik dus een trekhaak maar ook een ander ding eronder hangen. links zit de contactdoos voor aanhanger en rechts naast de trekhaaak zit een ander ding. ik weet niet precies wat t is je ziet ze ook voorop volvo's bij de grill zitten soms. ik dacht aan zo'n ding die ze in zweden met zo'n paaltje verbinden bij huis. zit een ijzeren draaidop op en erin zit een soort stekkeringang met 2 gaten.
nou wie weet wat dit is?
en waar die beruchte rode losse draad van is?
ik ben heel nieuwschierig!
Vitara
Antwoord

Lijst met mogelijk verwante topics
Topic Auteur Reacties Weergaven Laatste bericht
  Speaker boven in dashboard Ruud245 5 3.249 8 October 2020, 15:29
Laatste bericht: Lee
  Lampjes dashboard gaan branden tijdens rijden. Madman 7 7.783 28 November 2015, 17:42
Laatste bericht: Marc1970
  dashboard controlelampjes branden niet jos245 16 13.265 13 November 2015, 19:32
Laatste bericht: boedr
  Draden trekken van dashboard naar motor(ruimte) Erik-240 4 4.063 5 December 2014, 21:10
Laatste bericht: Erik-240
  dashboard verlichting 140 Dirk86 0 1.488 29 September 2013, 20:23
Laatste bericht: Dirk86
  dashboard controle lampjes branden niet martenj65 6 6.025 23 June 2013, 22:26
Laatste bericht: Dopski
  Hulp gezocht, dashboard en middenconsole verlichting werkt niet v164 3 4.484 17 February 2013, 00:58
Laatste bericht: v164
  Heb maar 10 volt op dashboard skidje 2 2.854 9 December 2012, 15:22
Laatste bericht: Dirk342
  temperatuurmeter dashboard ToTalTim 2 3.942 8 August 2012, 00:18
Laatste bericht: Volvo 142 B23
  schakelaars el ramen op het dashboard skidje 5 3.425 26 October 2010, 08:40
Laatste bericht: 242-turbo

Ga naar locatie:

Gebruikers die dit topic lezen: 1 gast(en)