15 August 2009, 13:46
Ik heb het hele 850-forum doorgespit op actuator-kennis en ben een heel eind gekomen, maar het echte antwoord heb ik nog niet helemaal gevonden.
Op mijn Turbo zit een 15G turbo uit een 850T5. Met wat andere aanpassingen als een 3inch uitlaat, ander spruitstuk, intercooler etc zit ik nu op 210pk bij 0,8bar turbodruk. Druk afgesteld door de actuator op plm 0,7 te laten openen en de rest bijgesteld met een MBC.
Op zich een prima resultaat, maar de drukopbouw vd turbo is onvoldoende (langzaam)en dat ligt vlgs mij aan de enrom slappe actuator: op de originele Garrett T3 turbo moest je die met een combinatietang erop zien te krijgen door de grote voorspanning. Deze actuator kun je met 1 vinger erop wippen en trekt vlgs mij de wastegate niet goed dicht. Dus lekkage en verlies van druk.
Ik heb nu de actuator als test 6 slagen ingekort om de voorspanning fors te verhogen en dat heeft tot een briljant resultaat geleid: de turbo geeft VEEL meer druk onderin (0,7 bar bij 3500 toeren ipv 0,35). Uiteraard is de druk bij hogere toeren te hoog, dus dit is geen oplossing.
Ik heb al gevonden dat de actuator van 15G te vergelijken is met een flut-fietspompje, maar dat dit in een 850 niet heel erg is, aangezien de ECU vooral bepaalt wat de druk is. Ik heb geen ECU, bij mij wordt alles ouderwets mechanisch geregeld, dus alleen met de actuator, geholpen met de MBC voor de afstelling. Kortom, vlgs mij moet ik op zoek naar een actuator met hogere voorspanning. Maar wel eentje die zo is af te stellen dat ie bij 0,6 open kan gaan, want op Ebay kwam ik al 1,2bar exemplaren tegen.
Er zijn een paar type actuators las ik:
150/40 (15G)
167/...
216/60 (16T nwe type)
275/60 of 65? (18T)
en de 300/70 (19T)
Ik heb op de mijne gekeken en dat is idd de 150/40 variant.
Nu mijn vragen:
* klopt mijn redenering en moet ik op zoek naar een zwaardere?
* Geen idee wat de waardes betekenen, maar welke actuator zou voor mij geschikt zijn?
* Waar vind ik zo'n actuator en wat kost zoiets? Of heeft misschien iemand nog eentje liggen?
nb. ik heb dit bericht op het 850 forum geplaatst, omdat daar vlgs mij meer kennis is voor deze vraag, maar wellicht dat er hier ook nog wat mensen zijn die een nuttige bijdrage kunnen leveren?
Op mijn Turbo zit een 15G turbo uit een 850T5. Met wat andere aanpassingen als een 3inch uitlaat, ander spruitstuk, intercooler etc zit ik nu op 210pk bij 0,8bar turbodruk. Druk afgesteld door de actuator op plm 0,7 te laten openen en de rest bijgesteld met een MBC.
Op zich een prima resultaat, maar de drukopbouw vd turbo is onvoldoende (langzaam)en dat ligt vlgs mij aan de enrom slappe actuator: op de originele Garrett T3 turbo moest je die met een combinatietang erop zien te krijgen door de grote voorspanning. Deze actuator kun je met 1 vinger erop wippen en trekt vlgs mij de wastegate niet goed dicht. Dus lekkage en verlies van druk.
Ik heb nu de actuator als test 6 slagen ingekort om de voorspanning fors te verhogen en dat heeft tot een briljant resultaat geleid: de turbo geeft VEEL meer druk onderin (0,7 bar bij 3500 toeren ipv 0,35). Uiteraard is de druk bij hogere toeren te hoog, dus dit is geen oplossing.
Ik heb al gevonden dat de actuator van 15G te vergelijken is met een flut-fietspompje, maar dat dit in een 850 niet heel erg is, aangezien de ECU vooral bepaalt wat de druk is. Ik heb geen ECU, bij mij wordt alles ouderwets mechanisch geregeld, dus alleen met de actuator, geholpen met de MBC voor de afstelling. Kortom, vlgs mij moet ik op zoek naar een actuator met hogere voorspanning. Maar wel eentje die zo is af te stellen dat ie bij 0,6 open kan gaan, want op Ebay kwam ik al 1,2bar exemplaren tegen.
Er zijn een paar type actuators las ik:
150/40 (15G)
167/...
216/60 (16T nwe type)
275/60 of 65? (18T)
en de 300/70 (19T)
Ik heb op de mijne gekeken en dat is idd de 150/40 variant.
Nu mijn vragen:
* klopt mijn redenering en moet ik op zoek naar een zwaardere?
* Geen idee wat de waardes betekenen, maar welke actuator zou voor mij geschikt zijn?
* Waar vind ik zo'n actuator en wat kost zoiets? Of heeft misschien iemand nog eentje liggen?
nb. ik heb dit bericht op het 850 forum geplaatst, omdat daar vlgs mij meer kennis is voor deze vraag, maar wellicht dat er hier ook nog wat mensen zijn die een nuttige bijdrage kunnen leveren?
Volvo 245 TIC - Gerestaureerd en verkocht...