Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Actuator
Ik heb het hele 850-forum doorgespit op actuator-kennis en ben een heel eind gekomen, maar het echte antwoord heb ik nog niet helemaal gevonden.

Op mijn Turbo zit een 15G turbo uit een 850T5. Met wat andere aanpassingen als een 3inch uitlaat, ander spruitstuk, intercooler etc zit ik nu op 210pk bij 0,8bar turbodruk. Druk afgesteld door de actuator op plm 0,7 te laten openen en de rest bijgesteld met een MBC.

Op zich een prima resultaat, maar de drukopbouw vd turbo is onvoldoende (langzaam)en dat ligt vlgs mij aan de enrom slappe actuator: op de originele Garrett T3 turbo moest je die met een combinatietang erop zien te krijgen door de grote voorspanning. Deze actuator kun je met 1 vinger erop wippen en trekt vlgs mij de wastegate niet goed dicht. Dus lekkage en verlies van druk.

Ik heb nu de actuator als test 6 slagen ingekort om de voorspanning fors te verhogen en dat heeft tot een briljant resultaat geleid: de turbo geeft VEEL meer druk onderin (0,7 bar bij 3500 toeren ipv 0,35). Uiteraard is de druk bij hogere toeren te hoog, dus dit is geen oplossing.

Ik heb al gevonden dat de actuator van 15G te vergelijken is met een flut-fietspompje, maar dat dit in een 850 niet heel erg is, aangezien de ECU vooral bepaalt wat de druk is. Ik heb geen ECU, bij mij wordt alles ouderwets mechanisch geregeld, dus alleen met de actuator, geholpen met de MBC voor de afstelling. Kortom, vlgs mij moet ik op zoek naar een actuator met hogere voorspanning. Maar wel eentje die zo is af te stellen dat ie bij 0,6 open kan gaan, want op Ebay kwam ik al 1,2bar exemplaren tegen.

Er zijn een paar type actuators las ik:
150/40 (15G)
167/...
216/60 (16T nwe type)
275/60 of 65? (18T)
en de 300/70 (19T)

Ik heb op de mijne gekeken en dat is idd de 150/40 variant.

Nu mijn vragen:
* klopt mijn redenering en moet ik op zoek naar een zwaardere?
* Geen idee wat de waardes betekenen, maar welke actuator zou voor mij geschikt zijn?
* Waar vind ik zo'n actuator en wat kost zoiets? Of heeft misschien iemand nog eentje liggen?

nb. ik heb dit bericht op het 850 forum geplaatst, omdat daar vlgs mij meer kennis is voor deze vraag, maar wellicht dat er hier ook nog wat mensen zijn die een nuttige bijdrage kunnen leveren?
Volvo 245 TIC - Gerestaureerd en verkocht...
Antwoord
Ja dan moet je bij Jelmar zijn.
Groeten van Frans
Antwoord
die heeft geloof ik een bepaald virus opgelopen (242 virus Wink ). wel gevraagd, niks gehoord.

Antwoord
Bel hem maar eens en stel hem wat vragen. Hij kan en wil je best helpen, daar ken ik hem wel voor.
"Volvo - not everybody's car - but who wants to be everybody?"
Antwoord
Ik heb geen virus, no way dat ik een virus krijg van een 240 :o :o
Belachelijk druk heb ik het wel, niet normaal meer, dus 0,0 tijd voor mail & bellen. dus iets niet persoonlijk paul. en v700r, ik ben jou ook nog een mailtje schuldig :-[

Zelf zou ik het niet al te moeilijk maken, en gewoon experimenteren met het gene wat je hebt.
Oftewel, pak een T3 actuator en ga daar eens wat mee testen. Smile
Ik heb dr nog wel eentje losliggen van Garrett, mocht dat niks zijn heb ik ook nog wel wat andere actuators, maar ik denk dat je met een t3 actuaor wel een stap in de goede richting bent.

Een aftermarket actuator kan, maar kost onnodig geld. stort dat geld dan maar op mijn rekekning, kan ik veel leukere dingen mee doen.

Heb toevallig je topicje op het 850forum gelezen, en laat alsjeblieft je niks wijs maken door Marc (european tuning) die wil iedereen een electronische boostcontroller aansmeren. (niks mis mee, maar overbodig voor deze auto).
Voor mensen die 1 en dezelfde druk willen draaien is het overbodig.
Zelf heb ik een Apexi AVC-R (topsegment EBC) en daar gebruik zelfs ik niet alle functies van, je kan het een en ander super net afstellen (drukopbouw, meer/minder druk, druk per versnelling etc etc) maar of je het bij zo'n project als jou nodig hebt... ik denk van niet..

dit waren mijn 'wijze' woorden van vandaag. ;D

Antwoord
En mijn wijze woorden zijn; maak je niet zo druk Jelmar, das nie goe voor je.
Groeten van Frans
Antwoord
ok duidelijk, z'n aftermarket actuator is ook best duur: kost je zo E200.

Als het met een T3 actuator oid ook kan: perfect!

Probleem alleen is dat ik geen T3 actuator meer heb liggen...
Antwoord
Benader Johann eens (Swede Demon) die weet ook heel veel. Hem vind je op zowel 850 als volvo forum.
Voorheen:lid Volvo 850 Club - Volvo 850 2.0 Sedan 1995 / lid Volvo 300 Club - Volvo 343DL CVT 1978 / 360GLS B19A 1983 / Nu: V70 2.4 AT MY 2002 & Buick Special Trunkback Sedan 1937
Antwoord

Ga naar locatie:

Gebruikers die dit topic lezen: 1 gast(en)