Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Koelingsproblemen
Afgelopen weekend de Turbo weer eens goed uitgelaten naar het Hoge Noorden. Hij houdt zich goed en met gem. 150 geen enkel probleem. Wat ik wel opmerkte is dat bij volgas vanaf 150 naar 220 de temperatuur zeer hard oploopt richting rood. Ik merkte datzelfde ook al bij een paar rondjes in de buurt goed doorrijden.

Kortom, de originele koeling lijkt me niet helemaal afdoende. Niet helemaal vreemd gezien het gestegen vermogen, de intercooler die voor de radiateur staat en de turbo die ook watergekoeld is.

Wat zijn mogelijke oplossingen? Er zit nu een Blackstone (vlgs mij leverancier van Volvo) exemplaar in die nog in prima staat is (vervangen door vorige eigenaar)
* heeft de turbo origineel een andere (zwaardere radiateur) en heb ik wellicht een standaardversie?
* scheelt het echt om er eentje te kopen met een koperen binnenwerk?
* is een zwaardere versie mogelijk -> zie her en der versies aangeboden voor trekken van caravans etc met een extra koelrij oid?
* geeft een electrische fan cq fans ook meer koeling tijdens hoge snelheden?
* ander soort waterpomp??

Ik zou het liefst beginnen met een andere radiateur, want daarmee vergroot je echt de koelcapaciteit en dan ik daarna nog evt. een electrische fan plaatsen.
Volvo 245 TIC - Gerestaureerd en verkocht...
Antwoord
hoe dik is de kern van de radiateur die je nu hebt? De 240 turbo's hebben origineel een koperen radiateur. in de loop der tijd is volvo overgestapt op alu. een alu radiateur voor een 740/940 turbo (zonder A/C) past zo in een 240, enige is dat de beugels voor de radiateur wat ruim zijn als je eerst een koperen had.

een alu radiateur is volgens mij efficienter. het grote voordeel van een koperen is dat deze te reviseren is en dan kun je er een dikkere kern in laten zetten (en de end-tanks zijn steviger, maar ik heb daar geen echte problemen mee gehad).

goede 50/50 antivries er in? koelsysteem wel eens geflusht? originele volvo waterpomp (niet die met het gestanste wiel, die is minder goed), thermostaat komt goed open, alle kappen er op voor de luchtgeleiding naar de radiateur?

als het koelsysteem goed is zou datn soort rijden volgens mij geen problemen moeten geven.

er zijn middeltjes in de handel die het koelmiddel beter laten werken (water wetter ed), maar daar is niet iedereen even blij mee

http://www.redlineoil.com/products_coolant.asp
http://www.wizdforums.co.uk/showthread.php?t=2338

een e-fan trekt niet genoeg lucht om boven de 50 tot 100 km/h meer lucht te verplaatsen dan de luchtstroom rond/door de auto al doet.
240 | 1991 | B230F+T | M90 | 291 KKm | Bilstein B6/Koni
Antwoord
Ik heb een vastgelopen visco-fan die de hele tijd voluit blaast, ruilen voor een goede? Het ontwerp van die dingen is dat ze vrij los gaan draaien zodra er iets warmte is, en weer mee gaan draaien als de temp tegen het rood gaat. Voorop zit een spiraal, die moet de hitte van de radiateur voelen.

Alhoewel, als je 220 gaat zou de rijwind genoeg moeten zijn.

Koper is een betere warmtegeleider, anderhalf keer beter zelfs.
Volvo 940 1997  Volvo 144 1969
Antwoord
het koelsysteem is idd geflusht, nwe thermostaat die z'n werk goed doet, 50/50 antivries en het juiste niveau en een nwe waterpomp -> alleen heb ik nou net daar een Scantech exemplaar voor gebruikt. Misschien dat dat een (gedeelte van de) oorzaak is.

Ik zal van het weekend eens kijken wat voor radiateur er precies opzit en of ik een onderdeelnr kan opscharrelen. Ik zag op internet ergens Nissens radiateuren te koop met koperen binnenwerk en vlgs mij ook in verzwaarde uitvoering, wellicht dat zoiets iets is.

Een E-fan is dus niet de oplossing -> misschien zou het wel helpen als je er eentje voor en eentje achter de radiateur plaatst om de lucht er harder doorheen te zuigen?

Ik weet niet of die visco fan aanslaat als ie warm wordt, dat zou nog een probleem kunnen zijn. Maar hij doet het wel zoals het hoort bij het starten: effe meelopen en dan lost ie.
Volvo 245 TIC - Gerestaureerd en verkocht...
Antwoord
http://www.davebarton.com/TropicalFanClutch.html

Is de tropische-orkaanfan misschien wat voor je? Wat ook nog de moeite is om over na te denken is waar al die hete lucht uiteindelijk de motorruimte uit moet. Heb je de plastic bak nog tussen bumper en vooras? Die helpt de luchtstroom de goede kant op.

Ik zou geen E-fan of niks voor de radiateur willen, zelfs de toeters zou ik nog opschuiven naar de zijkant.

Puur water is het beste (snelste) koelmiddel, een kwart antivries erbij moet genoeg zijn.
Volvo 940 1997  Volvo 144 1969
Antwoord

Ga naar locatie:

Gebruikers die dit topic lezen: