Topics: 17
Ik heb vandaag mijn (inbous)navigatie aangesloten in de 240 en uiteindelijk de navi zonder snelheidssignaal aangesloten, aangezien hij geen puls kreeg....
Ik heb zo'n pulsgevertje achterop m'n km.klok gezet (spoeltje), origineel Volvo met 2 aansluitingen: Vlgs mij gewoon een inductiespoeltje en eentje op massa gezet en eentje naar de nav. Geen resultaat. Draden omgewisseld en nog steeds geen resultaat.....
Het signaal zou te zwak kunnen zijn? OF hij doet het niet?
Iemand die weet wat zo'n pulsgever standaard als meetwaarden moet geven of weet of ik dit verkeerd heb aangesloten??
O ja, betreft 245 turbo uit 1985 met VDO klokkenwinkel en mechanische telleraansluiting.
Volvo 245 TIC - Gerestaureerd en verkocht...
Topics: 38
het kan ook een reedcontact zijn dwz een contactje dat door een magneetje op de tellerkabel wordt ge-activeerd.
dit is dan niet meer dan een gewone schakelaar.
afhankelijk van je navigatie kan dan massa nodig zijn of juist plus.
er is een speciaal navigatieforum ergens op het WWW te vinden die ook over VOLVO specifieke info heeft.
http://www.navigatiehelpsite.nl/Forum/po...d9647e970d
http://www.beijerautomotive.nl/AWS/defau...guageID=41
de laatste link geeft ook nog goede info en heeft ook mogelijke oplossingen voor hardnekkige problemen
Topics: 17
hmm, nog niet heel veel verder mee gekomen, maar wellicht dat er een antwoord op dat forum komt. Meer hoop op de kennis van hier, maar we zullen zien, wellicht is de vraag meer universeel en krijg ik daar meer info (zodra het me lukt me daar te registreren......).
Volvo 245 TIC - Gerestaureerd en verkocht...
er van uit gaande dat je een 2-draads signaalgever hebt kan je het volgende proberen;
als de sinaalgever een reedcontact is (magneetschakelaar) zou je dat met een multimeter heel makkelijk kunnen zien;
-sluit je meetsnoeren aan op beide draden en stel je bereik van de multimeter in op weerstandmeting,OHM.
-draai nu de signaalgever rustig rond en je zal dan de meter van oneindig hoge weerstand naar nul zien lopen als het reedcontact voor de magneet komt.
tweede mogelijkheid als dit niets opleverde;
je zou met de losse pulsgever en een boormachine met variabel toerental eens kunnen meten wat voor signaal je krijgt.
als het een spoeltje is zou je een sinusvormig signaal moeten krijgen, zeg maar een golfbeweging.
dat is alleen maar zichtbaar te maken met een scope, maar je kunt grofweg ook met de multimeter wat constateren;
-sluit beide meetsnoeren weer willekeurig aan en zet je bereik op wisselspanning.
-laat de signaalgever rustig draaien en kijk of je een spanninkje meet,kijk of dat spanninkje oploopt met het toerental.
als dat het geval is heb je waarschijnlijk een inductief-spoel.
MAAR NU KOMT DE GRAP........wat voor signaal heeft de navigatie nodig????
in de specs staat vast wel welk signaal vereist is.
wat je tenslotte ook nog kan proberen is even bij een inbouwadres binnenwippen en een monteur aan z'n overalletje trekken.
voor de telefoon zijn die toko's meestal niet zo mededeelzaam maar 1 op 1 live wil dat vaak beter lukken.
Eigenlijk had ik met deze vraag moeten beginnen, wat zegt volvo zelf dat het voor signaalgever is?
succes met uitzoeken
hoe is het nu met je nav. problemen??
al wat verder?
Topics: 0
Hallo,
Ik zit met een soortgelijk probleem.
Ik heb een Volvo 245 Polar (bwj 1992) en een VDO Dayton nav unit.
Ik zoek de snelheidspuls maar weet niet waar ik deze kan vinden.
Kan iemand mij helpen?
Alvast bedankt.
Ralph Cuppers ???
Topics: 22
Cuppie schreef:Hallo,
Ik zit met een soortgelijk probleem.
Ik heb een Volvo 245 Polar (bwj 1992) en een VDO Dayton nav unit.
Ik zoek de snelheidspuls maar weet niet waar ik deze kan vinden.
Kan iemand mij helpen?
Alvast bedankt.
Ralph Cuppers ???
aan de achterkant van de tellerkast zit een 6.3 mm stekkertje waar het snelheidssignaal op staat. Hoe/wat precies weet ik niet, heb er zelf nog niet mee gewerkt. zijn momenteel enkele draadjes op het forum met kwesties over cruise control ed die dezelfde aansluiting gebruiken
240 | 1991 | B230F+T | M90 | 291 KKm | Bilstein B6/Koni
Topics: 22
Hallo,
Ik onderzoek momenteel de inbouw mogelijkheden van een CC en kwam in een ander topic de volgend PDF tegen, hierin staat het e.e.a. bescherven over een snelheidssignaal. (tip van Jos245)
http://www.k-jet.org/files/greenbooks/TP...ontrol.pdf