31 May 2008, 21:53
aangezien ik toch zo goed als op slopershoogte was omdat m'n combined unit er uit moest (=kachel+airco), heb ik gelijk de knoop maar doorgehakt en een ander dashboard geplaatst.
dat dashboard haalde ik bij Wouter uit Hoogland (bij Amersfoort).
Een prima adresje, vriendelijke prijzen en geld terug indien het niet goed is of niet past.
Hij staat ook regelmatig op marktplaats.
Maar effe terug naar dat dashboard........er zat een '78 dashboard in en ik wilde al lang een jonger dash met mogelijkheid om de radio naar boven te brengen.
Maar dat gaf nog meer mogelijkheden zag ik al wel.......als je het standaard inbouwframe weglaat ontstaat er zelfs ruimte voor een volvo 740 klokkenset!
Dus op de sloop een klokkenset gehaald, lag moederziel alleen op een motorkap rond te slingeren.
Dat set is een verhaal apart,smerig tot en met en het weer leek wel in het "glas" te zitten.
Toch maar meegenomen omdat het een heel compleet set is;
-voltmeter
-tankmeter
-toerenteller
-klok
-snelheidsmeter
-turbodrukmeter
-temperatuurmeter
Thuis van alles geprobeerd om het "glas" weer schoon te krijgen niets hielp tot........m'n vrouw wel eens gehoord had van plexiglas-resteauratie met commandant autopoets.
Maar dat schuurt toch????? >>toch maar geprobeerd op een klein hoekje en.....verbluffend weervlekken, krasjes alles weg en glimmen als een keutel in de maneschijn!
Nadere inspectie leerde echter ook nog dat de toerenteller van een diesel anders is als die van een bezine en datzelfde geldt ook voor de temp-meter.
Laat ik die nu nog net hebben liggen uit een ander projectje,overgeschroefd en bedrading wat omgesoldeerd en klaar.
Nu zit ik nog met een laatste dingetje;de kilometerteller is elektronisch en ik wil hem nu van pulsen voorzien.
Die pulsen worden gegenereerd door een gever in de achteras.
deze heb ik al liggen, moet alleen nog even een inlasnippel voor worden gefabriekt.
Nu vraag ik me straks alleen nog af of er een mogelijkheid is om zo'n elektronische teller te ijken.
Je hebt immers div. achterasverhoudingen.......en hij meet het aantal kroonwieltanden per wiel-omw.
Weet iemand hier antwoord op?
Als e.e.a niet te ijken is aan de meter, zal ik zelf wel een pulsring maken maar elektronisch ijken is mooier natuurlijk.
Als dat allemaal lukt kan ik daarna nog een wens in vervulling laten gaan; cruisecontrol (is nu al half opgebouwd maar ligt ook nog op snelheidssignaal te wachten)