Berichten: 409
Topics: 26
Lid sinds: Mar 2005
Hallo mannen,
Vriend van mij heeft een XC90 D5 (2005), kan deze 'ge-chipped' worden?
Zijn er mensen die hier ervaringen mee hebben (goed of slecht)
Alvast bedankt voor het meedenken!
Filip.
"Nostalgie is niet meer wat het geweest is"<br /><br />- 240 DL estate Diesel '89 -weg<br />- 240 DL sedan 2.3 '86
Berichten: 938
Topics: 36
Lid sinds: Sep 2005
Informeer eens bij RICA
Als de wagen in orde is (stage 0) hoef je geen nadelen te verwachten. Alles wat kapot gaat na tunen was zonder tuning ook wel stuk gegaan.
Gr 8)
Volvo V70 T5 '97<br />304 ponnies, 487 koppeltjes, 371 megameter
Berichten: 3.258
Topics: 176
Lid sinds: Nov 2005
Kijk eens op
http://www.volvo-forum.nl/index.php en dan vooral onder
Tuning (motoren)
Heeeel veel leesvoer over Chippen.
Over het algemeen komen Hartog en Rica als beste uit de bus (waarbij Rica meer PK's levert en ook 2x zo duur is).
Voor mijn V70 D5 zou Hartog ong 450⬠kosten (163 naar 193 pk en Rica een dikke 800 meen ik maar dan heb je ook 224Pk).
Zin en onzin van chippen wordt uitvoerig beschreven.
Veel leesplezier
(FYI: Hartog is 1 vd hoofdsponsors van dat forum en geeft 10% korting op forumleden)
Berichten: 771
Topics: 67
Lid sinds: Mar 2005
Rob schreef:Kijk eens op http://www.volvo-forum.nl/index.php en dan vooral onder Tuning (motoren)
Heeeel veel leesvoer over Chippen.
Over het algemeen komen Hartog en Rica als beste uit de bus (waarbij Rica meer PK's levert en ook 2x zo duur is).
Voor mijn V70 D5 zou Hartog ong 450⬠kosten (163 naar 193 pk en Rica een dikke 800 meen ik maar dan heb je ook 224Pk).
Zin en onzin van chippen wordt uitvoerig beschreven.
Veel leesplezier
(FYI: Hartog is 1 vd hoofdsponsors van dat forum en geeft 10% korting op forumleden)
Chippen is niet zo'n probleem, bij Hartog kan je zelf aangeven wat je wilt bereiken. Sneller bij stoplichten of juist soepeler op snelheid etc.
Rob, de 224pk is niet op basis van de 163pk D5 maar op basis van de 185pk D5. Zegmaar appels en peren :-)
Voorheen:lid Volvo 850 Club - Volvo 850 2.0 Sedan 1995 / lid Volvo 300 Club - Volvo 343DL CVT 1978 / 360GLS B19A 1983 / Nu: V70 2.4 AT MY 2002 & Buick Special Trunkback Sedan 1937
Berichten: 3.258
Topics: 176
Lid sinds: Nov 2005
Citaat:appels en peren
In 1 van de posts daar staat dat iemand een 163 Pk door Rica naar 226 Pk heeft laten brengen, dus vandaar mijn uitspraak.
Ik zal volgende keer iets gedegener onderzoek doen, alvorens ik appels met peren ga vergelijken. :-X
Pk-toename volgens
RICA-site:
Volvo XC90 D5 185 hp 2006 ==> 185 naar 226Pk
Volvo XC90 D5 163 hp ==> 163 naar 198 Pk
Berichten: 591
Topics: 67
Lid sinds: Apr 2005
Mijn D5 (in een XC70) is door Hartog getuned.
van 163 pk naar 189 pk.
Hij is op comfort getuned en hangt nu veel beter aan het gas.
Zoals gezegd, ga maar even lezen op Volvo-forum. daar staan meer ervaringen.
Berichten: 2.372
Topics: 22
Lid sinds: Jul 2005
onze vorige XC70 geartronic was gechipped, hebben we gedaan toen ie pas 20.000 km had gereden. Ik zou altijd een flinke tijd wachten met chippen, het motormanagement heeft een inloopstand. Ik kan me herinneren dat de D5 toen ie net 1000 km had gelopen erg langzaam was, en bij 5000 kwam er snel vermogen bij. Was een rica chip, zuinig en snel. Bepaalde gebieden een beetje slecht oppakken door de bak (had ie ook zonder chip) maar verder alles Ok. Na 190.000 km geen olieverbruik ofzo behalve door een lekkage van de cylinderkopdeksel, liep nog zeer goed.
Ook de huidige XC70 (2007 model) merken we het goed dat ie steeds sneller is geworden na 40.000 km. verbruik omlaag en vermogen omhoog. Nu loopt ie echt verrekte hard voor een 185 pk diesel in zon zware wagen. Zonder dat je er erg in hebt is 200 km/h gehaald, en hij trekt door tot ergens 230 (heb ik zelf niet geprobeerd..). Misschien heeft de garage em wel geshipt omdat we geklaagd hadden over het hoge verbruik (verbruikt flink meer dan de oude, die reed 6.4/100, deze iets van 7.8 ofzo)
De vorige reed erg goed geshipt, niet zo snel als de huidige maar dat komt denk ik doordat de vorige zon wazige bak had, rond de 100 km/h had ie echt een zwakke plek, daar boven/beneden was ie goed snel. Op een of andere manier leek ie wel sneller, maar dat kwam misschien doordat de motor iets ruwer was dan de nieuwe.
De D5's zijn erg fijne motoren!
240 | 1991 | B230F+T | M90 | 291 KKm | Bilstein B6/Koni
zorg iig dat je een goede en gerenomeerde chipleverancier neemt. Ik heb voor m'n werk een inkooptraject gelopen met verschillende chippers en er is duidelijk HEEL veel kaf onder het koren. Ik zou graag extra geld uitgeven voor bijv. een RICA chip, waarvan ik verwacht dat ie goed is afgestemd op het blok en de bak van je volvo. Voor de levensduur van beiden zou ik uitvogelen wat Volvo aan max.koppel opgeeft voor je bak en ervoor zorgen dat de tuner hier niet overheen gaat. (beperkt je levensduur van je bak en ik zou dan niet echt lekker volgas geven).